• MabCar

Besviken på min bästa vän

Det blev iite långt och säkert lite osammanhängande men jag hoppas ni kan komma med några goda råd.

Vi gifter oss den 23 oktober och jag vet att det är långt kvar men.....

Min bästa vän /tärna är gravid och barnet är beräknat till den 17 september. Hon ringde idag och berättade att min möhippa skulle ha varit igår men eftersom jag låg hemma i 39 grades feber så ställdes den in. Min sambo ringde och sa att jag var för sjuk för att orka, vilket jag är väldig glad över eftersom jag inte hade orkat göra något. Jag sov i storsätt hela gårdagen.

Saken är nu att hon säger att det inte kommer bli någon möhippa då hon inte kan. Nästa helg ska hennes man springa något lopp som hon ska tittat på och helgen efter så ska vi på bröllop. Min sambo berättade idag för mig att han pratat med några andra som skulle vara med. De berättade att min bästa vän hade styrt det mesta själv och att de kände att de inte fick vara med och planera.

Hon sa även att vi kunde boka in en middag där alla tänkta kunde vara med. Vad är det för möhippa? Jag vill inte verkar girg, för mig är det viktigaste att jag får en dag med mina tjejkompisar och vi bara gör roliga saker ihop.

När hon gifte sig förra året så hade vi planerat ett hel dag med olika saker som hon tycker om.

Min känsla efter samtalet med henne var att nu kommer jag inte få någon möhippa för att hon inte kan nästa helg och sedan är det för nära barnets födelse. Vad ska jag göra!? Jag känner mig jätteledsen och framför allt sviken av min närmaste vän. jag vill inte be om någon möhippa, jag vill att mina vänner ska vilja ordna en åt mig.

• Svar på tråden Besviken på min bästa vän
  • MabCar
    eigollet skrev 2010-08-22 21:42:25 följande:
    Jag tycker inte du ska vara besviken på henne. Nog har hon försökt, jag hade varit putt på mina andra kompisar som inte engagerat sig mer, då hade de ju bara kunnat ta vid hela planeringen.Jag har precis varit en av huvudplanerarna (blev mer eller mindre utsedd av övriga) i min bästa kompis möhippa och jag blev faktiskt förvånad över hur många det var som bara kom till "dukat bord" av aktiviteter och allt. Det trots att vi bjudit in till 2 planeringsmöten, fixat meilkedjor med all info om bokningar/tider/adresser/kontakter/telefonnummer och verkligen försökte få med alla i planeringen. Just av den anledningen att paniken vid "vad händer om någon blir sjuk?!" inte skulle finnas. Det slutade ändå med att vi var tre som i princip fixade allt, sen ytterligare tre som fixade lite smådetaljer. Av 17 personer som deltog.Vi tre som tog på oss huvudfixandet var ju trygga i att om någon av oss skulle vara sjuk så fixade det sig ändå.Nej, lite trist att övriga lutat sig tillbaka och låtit henne ordna med allt, det är vad jag tycker.Jag hoppas att du får din möhippa och att ni får en underbar dag! Kramar!
    de har försökt få vara med och planera men hon har inte velat det.
  • MabCar
    Runi skrev 2010-08-22 21:37:33 följande:
    Sen så kan jag ju hålla med om att det var lite dumt av henne att planera ensam och inte låta de andra vara med så mycket. Men samtidigt kan de andra ta ansvar nu när det fortfarande är ca 2 månader kvar. Finns många helger kvar att kidnappa dig ;)
    Tack! Jag kände att jag behövde skriva mig av lite.
  • Runi
    MabCar skrev 2010-08-22 21:48:22 följande:
    de har försökt få vara med och planera men hon har inte velat det.
    Ja men då borde det ju inte vara omöjligt för dem att ordna en ny möhippa själva eller?
  • MabCar
    Runi skrev 2010-08-22 21:50:38 följande:
    Ja men då borde det ju inte vara omöjligt för dem att ordna en ny möhippa själva eller?
    Det är det säkert men det som gör mig mest ledsen är hon anser att det inte kommer att bli någon då hon inte kan vara med
  • eigollet

Det är ju trist om hon velat planera själv, men nog kan man väl informera sig själv ändå om vad som ska ske?...
    Nåväl, de andra kanske kan väl de andra ta vid? Eller ordna en ny? Vem vet, det kanske ingår i planeringen, allt det här ;)

Jag hoppas det löser sig i alla fall!

• Runi
    MabCar skrev 2010-08-22 21:55:28 följande:
    Det är det säkert men det som gör mig mest ledsen är hon anser att det inte kommer att bli någon då hon inte kan vara med
    Ja det är klart att hon kanske kunde sagt åt de andra att ta tag i det men man tycker också att de borde tänka lite så själva utan att behöva bli "påminda" om det. 

Men som sagt hoppas jag att det löser sig på något sätt och att du får en underbar möhippa :D

• Willowfield

Får en känsla av att du känner det som att hon vill hindra de andra från att ordna en åt dig, som att om inte hon kan så ska ingen annan kunna heller.

Varför inte ta saken i egna händer och kontakta någon av de andra, även om denna är din bästa väninna så må ju någon av de andra stå dig om inte lika när så nära nog. Vet att det kan kännas som att du ber om det, men vänd på steken hur skulle du ha reagerat om situationen varit omvänd, och den blivande bruden ringt till dig o sagt, "att med tanke på att jag var sjuk, och eftersom (den gravida) väninnan inte kan  någon annan dag, så undrar du om inte hon kan ta över ansvaret vad det gäller en eventuell möhippa"

Om de verkligen vill ha en möhippa för dig så kommer de att reagera positivt på detta. Om inte så vet du och kan rätta dig efter den sanningen, Bättre än att gå och undra och vara ledsen över något du kunde ha gjort något åt.

Kram och lycka till!

• mamablues

Jag hade oxå blivit besviken om det skulle hända mig. (Vi gifter oss på samma dag ju ) Men tror du inte de andra planerar nått då? Jag menar att en möhippa är ju roligt å de ser väl att det inte kommer hinnas med om din vän ska göra det. Upp med hakan nu (fattar att det är svårt) å vänta å se...När du som minst anar det vet du! Å sen är det faktiskt 2 månader kvar!

Jag hoppas jag får nått, sen om det blir middag å bara mys eller en heldag med en massa saker spelar inte så stor roll för mig för som min vardag ser ut med barn, familj å ständig stress och då uppskattar jag om jag blir överaskad med "endast" en mysig hemmakväll hos någon vän å god mat, sällskap å prat! Det enkla kan oxå vara helt underbart

Kram på dig!

• sallyvally

Tycker att du är lite orättvis mot din kompis. Det har planerats en möhippa för dig och sen att du blir sjuk är ju ingen som kan veta i förväg och det är jättetråkigt. Kompisen har i stället föreslagit en middag och det kan bli jättemysigt och jag tror inte hon kanske orkar dra i gång planeringen igen då hon är gravid och fokus börjar hamna någon annanstans. Om det nu är så att kompisen har styrt allt så är det kanske inte så bra men det kanske finns anledning till det (du har bara hört ena sidan i den frågan). Tycker att du ska vara glad över din kompis som planerat en säkert fin och mysig heldag för dig och sen försöker ordna i alla fall en middag. Det är ganska mycket planering med att få ihop en hipppa så då kan vi hoppas att dina övriga kompisar fixar något!!!

• sallyvally

Låter lite hårt kanske det var inte meningen ville bara ge en annan bild

och vad konstigt det blev i inlägget inga "radbrytningar"

• pyrro

Utgår från att du inte har några barn själv!?
    Tycker det låter som att hon försökt....kan gott förstå att hon inte orkar styra upp en ny så nära beräknad födelse.
    Du säger att det viktiga för dig är att umgås med dina vänner, varför är det inte bra med en middag där alla närvarar då?!

Om hon nu är din bästa vän så kanske du ska försöka vara hennes bästa vän också och ha lite förståelse. Om jag hade en bästa kompis som var höggravid så skulle jag ändå vilja ha henne med på min möhippa och kanske förstå om den inte består av grupp-bungyjump om du förstår......

• Sebastiána

Förstår att du är besviken, men hippan ordnades ju. Det var bara det att du råkade bli sjuk just den dagen. Besviken har du rätt att vara men ta inte ut det på din vän som har lagt ner mycket tid på att få till en bra fest. Hon och de andra som skulle fira dig blev säkert besvikna att du var sjuk.

Jag har inte varit gravid själv men folk i min närhet har varit det och jag har märkt hur tungt det kan vara. Dessutom kan barnet födas för tidigt.

• Carrod

Ni kanske kan försöka planera ihop något tillsammans :)

Ni kanske kan köra lite 5 kamp på grönan eller ball breaker eller varför inte gå och få sig ett gott skratt på Raw comedy club och avsluta med en god middag på restaurang eller laga till något gott tillsamans eller till och med om vädret tillåter att ha en picknick med lite boule eller kubb. Det går att göra mycket för att umgås.

Detta ska vara något glatt och positivt så gör det bästa av situation så ska du se att du kommer vara nöjd. Annars kanske du ser tillbaka och känner dig bitter över att du inte hade någon möhippa.

Lycka till och hoppas du får en trevlig möhippa du kan minnas.

Svar på tråden Besviken på min bästa vän