• sun moon

efterrätt utan ägg?

Det står helt still i hjärnan.. en gäst tål inte ägg och kan då inte äta bröllopstårtan som vi ska ha till efterrätt. Vad ska vi bjuda honom på? När vi frågade vad han ville ha så sa han "något jag tål" "kvittar" "jag behöver inte ha något" Men vi vill självklart fixa något men vad? 

Gärna något vi kan fixa dagen innan.. om det går.

• Svar på tråden efterrätt utan ägg?
  • S2011

med risk för att välja det absolut tråkigaste (men samtidigt lättaste att variera!) så säger jag pannacotta. beroende på vad ni har för fyllning i tårtan kan ni kanske gå på samma linje med pannacottan?

• Peppo79

du kan tärna frukt (exotisk kanske?) coh ev lite nötter och lägga i ett glas. Klicka över grekisk yoghurt/vaniljvisp/grädde och ringla över honung. SÅåååååå gottit :)

• Vi2alltid

chokladmousse? cheescake?

• Kattpoet

Chokladmousse kan ha ägg i sig och  cheesecake med.

• sun moon
    Peppo79 skrev 2010-08-21 13:25:31 följande:
    du kan tärna frukt (exotisk kanske?) coh ev lite nötter och lägga i ett glas. Klicka över grekisk yoghurt/vaniljvisp/grädde och ringla över honung. SÅåååååå gottit :)
    han har nöt allergi också.. har funderat åt frukthållet. 

Optimia skrev 2010-08-21 13:02:56 följande:
    Du kan ju söka här:www.allergimat.com/searchform_recept.asp
    ska kolla där, tack :)
  • Kattpoet

Nigella receptet jag gav dig är lätt och äggfritt, en chokladmousse med  lite frukt kan nog göra honom glad.

• Vi2alltid

Kattpoet skrev 2010-08-21 18:11:03 följande:
    Chokladmousse kan ha ägg i sig och  cheesecake med.

KAN ja? :) Måste väl inte...

• Kattpoet

Nej, men om du kör köpe  så måste man tänka på detta, många som arbetar med gathering  gör en väldigt god och fluffig mousse som innehåller ägg

• Lyckliga013bruden

Vi hade en ägg, nöt, soja, laktos fri tårta till allergikerna som såg ut som den riktiga bröllopstårtan. Det var viktigt för mig att allergikerna skulle få så likt det riktiga som möjligt och det var väldigt uppskattat.

• Kattpoet

Lyckliga, jag gillar diG!  Det skönt med folk som försöker göra det bästa av situationen utan att särbehandla.

• sun moon

Vi har frågat vårt konditori om de hade något alternativ till oss men det hade dom inte. Det är litet konditori som ägs av mina ex. svärföräldrar.

Vår bröllopstårta har vi gjort fri från nötter av alla sorter. Så vi har bara en allergiker kvar att fixa något till. 

Tyvärr blir allergiker särbehandlade och kan inte äta allt på alla fester men det måste finnas ett fullgott alternativ. 

Svar på tråden efterrätt utan ägg?