• Albertina83

    Gravid trots p-piller?

    Jag tar p-piller men nu är jag orolig för att jag kanske är gravid. Jag har haft mens för en vecka sen men den kom lite senare än den brukar och det var inte så mycket. Fast det kan hända ibland att jag har lite mindre mens. Men nu är det så att jag har mått illa i flera dagar, för några dagar sen spydde jag sen dess har jag känt mig smått illamående. Men jag har inga andra symtom. Jag kanske oroa mig i onödan. Har inte gjort nåt test än. Men jag borde ju inte vara gravid för jag tar p-piller, har tagit p-piller i ganska många år och dom har funkat som dom ska. Finns det nån här som blivit gravid trots p-piller eller som känner nån som blivit det?

  • Svar på tråden Gravid trots p-piller?
  • Klockarbol

    Allt är ju möjligt, min yngsta dotter är p-sprute barn!

    Köp ett test i morgon så slipper du oroa dig och lycka till.

  • Albertina83

    Jag känner två som blivit gravida fast dom använde preventivmedel. Min mamma blev gravid trots spiral. Jag är extra orolig för jag har folk i min närhet som blivit gravida trots preventivmedel. Så fort jag känner mig lite konstig så tror jag att jag är gravid. Jag ska köpa ett test för att stilla min oro.

  • Albertina83

    Nu har jag beställt test från apoteket.se, så nu får jag vänta i flera dagar innan jag får testet. Jag kan inte få tag på ett test snabbare för där jag bor finns inga affärer.

  • mattiasFästmö

    Jag vet flera som blivit gravid med p-piller, en av mina äldsta vänner är ett p-pillers barn bla så det är absolut inte helt omöljigt


  • Optimia

    Om du kommit ihåg att ta ALLA piller, inte ätit antibiotika eller varit magsjuk (=spytt upp tabletterna innan de hunnit "lösas upp" helt och hållet), tror jag att det är rätt osannolikt att du skulle vara gravid.

  • zimimaria

    Min dotter kom till trots p-piller. Hon är en riktig överlevare Hon ville verkligen komma till oss och berika våran vardag.

    Gravid, missfall (konstaterat av överläkare på kvinnokliniken) men hon fanns där gömd i alla fall och föddes 4 veckor för tidigt.

  • Uppsalabrud2010

    Vet flera som blivit gravida trots p-piller och minipiller Har du varit sjuk eller missat npgot piller? Jag skulle testa om jag var du!

  • Albertina83

    Jag har tagit alla piller, är väldigt noga med att ta piller varje dag kl 20.00.
    Jag har inte varit sjuk. Jag spydde för en vecka sen då jag började oroa mig för att jag kanske är gravid. Jag har inte känt mig sjuk, jag bara spydde helt plötsligt och illamåendet har hållt i sig den senaste veckan. Jag har bara känt mig smått illamående men har inte haft några andra symtom. Eller så är det bara magsjukan men då tycker jag att jag skulle känt mig mer sjuk, känner flera som haft magsjukan men dom var riktigt dåliga.

  • Albertina83

    Jag har beställt graviditetstest från apoteket.se men testet har inte kommit än. Jag har inte känt av illamåendet så mycket dom senaste dagarna, har inte mått illa alls på ett dygn nu. Men det är bäst att jag testa mig fast jag tror inte det är så stor risk att jag skulle vara gravid. Passar inte så bra med barn just nu men jag skulle nog inte klara av att göra en abort.

  • ProjectX

    Jag är nervös varje månad innan jag får mens.

    Syrran har blivit gravid 4 (!) gånger trots både p-piller och mini-piller, så om den fertiliteten ligger i släkten är det nog inte svårt för mig att bli på smällen om jag skulle råka missa en tablett. Men än så länge har det inte hänt nåt.

    Har inte grav-testen förresten nån instruktion om att man inte ska ta den förrän då man borde få mens? Alltså att du inte borde testa förrän efter en månad efter då du hade din senaste blödning. Isåfall ska du väl inte testa förrän vid nästa blödning så att säga? Har för mig att det inte är helt tillförlitligt annars.

  • Uttan
    Optimia skrev 2010-08-21 14:13:09 följande:
    Om du kommit ihåg att ta ALLA piller, inte ätit antibiotika eller varit magsjuk (=spytt upp tabletterna innan de hunnit "lösas upp" helt och hållet), tror jag att det är rätt osannolikt att du skulle vara gravid.
    Ny forskning visar ju dock att antibiotika inte ska påverka p-piller. Bara en liten korrektur :P

    Kan vara stress eller mindre matintag osv som påverkar med.

  • Optimia

     


    Uttan skrev 2010-08-23 21:41:33 följande:
    Ny forskning visar ju dock att antibiotika inte ska påverka p-piller. Bara en liten korrektur :P Kan vara stress eller mindre matintag osv som påverkar med.

    De allra flesta antibioterna minskar inte säkerheten, MEN det finns ett 60-tal kända graviditeter (engelsk studie) där graviditeten faktiskt misstänks bero på att antibiotikan försvagat p-pillrens effekt.


    ProjectX skrev 2010-08-23 21:06:11 följande:
    Jag är nervös varje månad innan jag får mens.Syrran har blivit gravid 4 (!) gånger trots både p-piller och mini-piller, så om den fertiliteten ligger i släkten är det nog inte svårt för mig att bli på smällen om jag skulle råka missa en tablett. Men än så länge har det inte hänt nåt. Har inte grav-testen förresten nån instruktion om att man inte ska ta den förrän då man borde få mens? Alltså att du inte borde testa förrän efter en månad efter då du hade din senaste blödning. Isåfall ska du väl inte testa förrän vid nästa blödning så att säga? Har för mig att det inte är helt tillförlitligt annars.

    Du har inte funderat på att övergå till hormonspiral? Då behöver du ju inte oroa dig för att komma ihåg piller osv.
    Man kan ha spiral fast man inte fött barn. Enda "problemet" om man inte fött barn och vill ha spiral, är att det kan göra lite ondare att föra in den.


     

  • Albertina83

     


    ProjectX skrev 2010-08-23 21:06:11 följande:
     Har inte grav-testen förresten nån instruktion om att man inte ska ta den förrän då man borde få mens? Alltså att du inte borde testa förrän efter en månad efter då du hade din senaste blödning. Isåfall ska du väl inte testa förrän vid nästa blödning så att säga? Har för mig att det inte är helt tillförlitligt annars.

    Ja, jag har läst att man inte ska ta grav-test förrän man borde få mens. Så jag borde då vänta med att testa mig tills nästa månad. Så då måste jag vänta med testet tills mitten av september. Men jag har inte regelbunden mens så vilket datum mensen dyker upp brukar vara olika.

  • ProjectX

     


    Optimia skrev 2010-08-24 10:43:44 följande:
      Du har inte funderat på att övergå till hormonspiral? Då behöver du ju inte oroa dig för att komma ihåg piller osv. Man kan ha spiral fast man inte fött barn. Enda "problemet" om man inte fött barn och vill ha spiral, är att det kan göra lite ondare att föra in den.  

    Nej, jag tror att jag håller mig till pillerna. Jag började med dem när jag var 14-15 eftersom jag hade sån vidrig mensvärk (under ett par år fick jag även ta Orudis under mensen för att komma ur sängen, men nu räcker det med p-piller) och det har fungerat så bra att jag tycker inte det är värt att byta. Och med piller kan jag vid nödfall "flytta" mensen så den inte kommer vid ett olämpligt tillfälle (ex. bröllop )

  • Albertina83

    Jag tog grav-test igår och jag är inte gravid. Var tur det för jag skulle inte ha råd att försörja ett barn. Om två månader blir jag av med mitt sjukbidrag så då vet jag inte ens hur jag ska försörja mig själv. Vill ju inte att min fästman ska försörja mig+ barn. Först ska jag hitta nåt sätt att försörja mig och så ska jag och min fästman hitta vårt drömhus sen kan det bli aktuellt med barn.

  • mattiasFästmö

     


    Albertina83 skrev 2010-09-10 12:23:42 följande:
    Jag tog grav-test igår och jag är inte gravid. Var tur det för jag skulle inte ha råd att försörja ett barn. Om två månader blir jag av med mitt sjukbidrag så då vet jag inte ens hur jag ska försörja mig själv. Vill ju inte att min fästman ska försörja mig+ barn. Först ska jag hitta nåt sätt att försörja mig och så ska jag och min fästman hitta vårt drömhus sen kan det bli aktuellt med barn.

    Okej, ja men det låter ju vettigt


Svar på tråden Gravid trots p-piller?