• justlove

    Kuvertbröllop?

    hej jag och min sambo planerar bröllop till nästa sommar i juli då vi nu kollat priser ch hur mycket folk vi vill bjuda så kom vi på att vi vill ha ett rätt stort bröllop men inte vill spara in för mycket.


     


    kan man med att be gästerna betala för sin mat? å inte köpa bröllops presneter?


    hur går man tillväga om man vill ha det så? ber man m pengar innan festen? ger man ut sitt konto nr då? kan man med att ta ca 2-300 per person?


    gratis för barn under 10? 100 barn 10-18? då de ofta inte har inkomst å inte äter så mycket samt att det blir dyrt för en barnfamilj at betala massa?


     


    tack på förhand

  • Svar på tråden Kuvertbröllop?
  • Klockarbol

    Jag har en arbetskamrat som önskade sig bröllopsfesten i bröllopsgåva. Det blev jättebra!

    De som ville och hade tid lagade mat och fixade och de andra gav en slant till inköpen. Har för mig att hennes mamma körde nån listvariant med 'arbetsuppgifter' istället för en traditionell önskelista.

    Med ett sån't upplägg behöver du heller inte fundera på om det ska kosta för barn eller inte och det funkar jättebra för gästerna att kunna ge utifrån förmåga, både tidsmässig och ekonomisk.

    Själv älskar jag att safta och sylta så jag gjorde fläderblomssaft och vinbärssaft till de som ville ha alkoholfritt alternativ. Många av gästerna drack både saft och vin till maten

    Lycka till!

  • FramtidaFruSandberg

    Jag tycker det går utmärkt att ta kuvertavgift (man ska bara vara tydlig med det) och va snällt att inte ta betalt för barnen för det är ju som du säger ganska mycket pengar om man är en stor familj. Annars lät Klockarbols arbetskamrats bröllopsfest som en väldigt bra idé också

  • mattiasFästmö

    Jag tycker absolut att du kan ta kuvert, men kanske inte för barnen precis som du säger och var tydlig med det från början, att det kommer vara en kuvertavgift.


  • Optimia

    Ja en rimligt låg avgift (typ 200-300 kr/pers som du skriver) istället för presenter tycker jag absolut är okej. 


    Speciellt tonårskillar äter ju en del, så jag tycker du/ni kan ta typ 200 kr för vuxna, 50-100 kr för tonåringar mellan 13/14 och 18 och 0 kr för yngre barn. På så sätt blir det inte *jättedyrt* för varken familjerna eller er.

  • lunagarden

    Vi behöver absolut inga presenter och velar mellan:

    - kuvertavgift på 250-300 kr/person
    - önska oss bidrag till bröllopsfesten på valfritt belopp (kan lämnas anonymt)
    - önska oss bidrag till bröllopsresan

    Istället för presenter naturligtvis.

    Vi blir bara vuxna på vårt bröllop. Den faktiska kuvertavgiften kommer att hamna på ca 900 kr/person.

  • MarDal

    Vi har kuvert avgift på 300 kronor å då ingår maten då såklart å
    så gratis alkohol!
    Billigare än en utekväll...

    Bröllopsgåvor vill jag ju såklart ha för jag tycker det är kul med presenter...
    Men först av allt vill jag ju att gästerna kommer och vill dela våran dag med oss.

    Vi skrev Vi hoppas att ni vill vara med och fira våran dag med oss.

    Sen hade vi en infolapp med summa o kontonummer o det som ingår inlagt i kortet!

  • Optimia
    MarDal skrev 2010-08-20 18:13:02 följande:
    Vi har kuvert avgift på 300 kronor å då ingår maten då såklart å så gratis alkohol! Billigare än en utekväll...Bröllopsgåvor vill jag ju såklart ha för jag tycker det är kul med presenter...Men först av allt vill jag ju att gästerna kommer och vill dela våran dag med oss.Vi skrev Vi hoppas att ni vill vara med och fira våran dag med oss.Sen hade vi en infolapp med summa o kontonummer o det som ingår inlagt i kortet!
    Sorry, men jag tycker man får välja ANTINGEN presenter ELLER kuvertavgift. Detta är också vad DN:s etikettguru Magdalena Ribbing rekommenderar.

    Att be folk betala 300 kr/pers + bröllopspresent tycker jag är att önska sig FÖR mycket. Betala 300 kr för mat man inte själv valt kan vara ok, men då skulle jag nog bara ge ett vackert gratulationskort till brudparet.


     

  • wallinbruden

    Vi ska ha kuvertavgift 250 kr/person, från 18 år och drickat inkluderat. Men.. var tydlig med om ni avsäger er presenter i inbjudan ett tips. Det blev förvirring bland våra gäster när de trodde vi skulle ha både och vilket vi trodde var underförstått. Lycka till!

  • BlackWIngedAngel

    Man ska vara medveten om att inte alla är så positivt inställda till kuvertavgift som de som svarat på denna tråd. Därmed inte sagt att man behöver ta hänsyn till det, men man ska vara MEDVETEN om det. 


    Jag känner personligen ingen som tycker att det är en bra lösning. "Man kan inte bjuda till ett bröllop som man inte bjuder på", så att säga. Detta är inget jag skriver för att starta en diskussion; Var och en får göra som man vill, men jag vill bara poängtera att det finns en risk att vissa inte tycker om det eller rentav inte kommer om man gör så.


    Till MarDal vill jag poängtera att om man har en avgift, om än för hela paketet, så är alkoholen ändå inte gratis. Alkoholdryck kan ingå i kuvertavgiften, men om gästerna betalar för mat och dryck så kan man inte säga att alkoholen är gratis. En petitess, men i alla fall.


    Sedan håller jag med Optimia: Det ÄR girigt och väl magstarkt att begära kuvertagvift OCH present. På sin höjd kan jag förstå att man anser det vara presenten, även om jag personligen tycker att man inte kan sätta ett pris på vad gästen ska ge brudparet för att få komma, men ska man dessutom ge presenter så är man inte gäst längre, utan enbart sponsor. 

Svar på tråden Kuvertbröllop?