• Midvinterflicka

Mannens klädsel på bröllopsdagen

Vad väljer era blivande män att ha på sig på bröllopsdagen?

Jag tycker personligen att jackett är så himla snyggt men enligt etikettsboken ska de endast användas på förmiddagsbröllop...

Hyra, köpa, vad betalar ni?

• Svar på tråden Mannens klädsel på bröllopsdagen
  • FramtidaFruSandberg

äh, vill ni ha jackett så välj det. Vi hyr en frack till honom

• Semlorna

Min blivande vill ha jackett och ingen av oss tycker att ettikettboken är viktigare än vad vi själva vill. Kör på det ni själva vill ha!

• Lissie84

Tycker att jackett är jättesnyggt, men hade nog hajat till lite om jag såg det på ett eftermiddags eller kvälls bröllop. Jag skulle även hajat till om bruden på ett förmiddagsbröllop kom i stora balklänningen.  Men det är som sagt jag och ja vet att många inte reagerar som jag gör =). Är det jackett ni vill ha så kör på det! 

Vad min fästman ska ha på sig vet vi inte än, vi får anpassa oss till bröllopet i sig.

• Vi2alltid

Vi valde frockcoat och hyrde, blev mycket billigare än att köpa.

• Andreas flicka

Vi har mörk kostym som klädkod.

Min blivande kommer att ha en nyinköpt mökblå kostym, vit skjorta, blå fluga med små små vita prickar (inte färdigknuten) och vit näsduk. Senare på kvällen kommer han att byta till en blå och vit randig nästduk.

Han ville egentligen ha en tredelad kostym - men det finns inte att uppbringa och vi var lite för sent ute för att sy upp en åt honom (Lindeberg har så att man sy upp kostymer). Så nu blir det ingen väst.

MEN, vi funderar på ett litet etikettsbrott - att han ska ha frackskjorta men med vanlig nedviktkrage. Tycker att det är sjukt snyggt med stråveck..

Kostanden för hans kläder är 6000 kr för kostymen, skjorta ca 1500 kr, näsdukar 300 kr och fluga 700 kr. Sen köpte han ett par skor i höstas specifikt till bröllopet - tror de kostade kring 2500 kr.

• S2011

min bm vill ha en mörk smoking "med hög knäppning" (alltså fler knappar än två/tre, som är vanligast) eftersom han inte vill ha "en lång flik där fram". (hehe)
    han är också sugen på gördel till.

• lunagarden

Vi funderar på att hyra frockcoat till min BM, hyrkostnaden är 2000 och då ingår allt, även skor - möjligtvis inte skjortan?

• lunagarden

Och såklart din BM ska ha jackett om det är det ni har fastnat för

• Klockarbol

Vi struntar i all etikett och tar kläder vi redan har till ett kl.14.00-bröllop

Hellång balklänning och  smoking

Så välj jackett om ni vill det!

• sun moon

Blir Frockcoat till min BM. Kostar 2000 att hyra rubbet. Vi tycker att detta är snyggare än mörk kostym (för vanligt) frack (pingvinkänsla

Vi gifter oss 17.00 och har klädkod mörk kostym. Jag vet att brudparet inte ska klä sig "högre" än gästerna men vi väljer att göra detta.. precis som många andra.  

Marskalken ska ha samma kläder som min BM, förrutom annan färg på blomman.. och vi står för halva kostnaden.

Svar på tråden Mannens klädsel på bröllopsdagen