• Blancas

    Tokförvirrad

    Hmm fattar inte...
    Detta med mellannamn; jag vill behålla mitt efternamn men ta min sambos vid giftemålet. Behöver jag använda båda namnen vid påskrift av papper mm eller räcker det med begynnelse bokstaven??
    Menar heter jag Emma Johansson Karlsson efter bröllopet, räcker det att använda Emma J Karlsson??

  • Svar på tråden Tokförvirrad
  • anne på grönkulla

    Du heter Emma Johansson Karlsson, men hur du signerar saker har oftast ingen betydelse sålänge det alltid är likadant och du erkänner signaturen. Jag vet en som signerade sitt förnamn som en oläslig krumelur och så initialerna bara på mellan- och efternamn, t ex, alltså i ditt fall vore det som att skriva Emma J-K, där Emma dessutom var helt oläsligt).

    Däremot kommer hela namnet stå i passet (både Johansson och Karlsson står dessutom på efternamnsraden, även om Johansson formellt är ett mellannamn).

  • BlackWIngedAngel

    Din underskrift är ju helt din egen: Ingen kan ju tala om för dig hur du ska skriva. Som min sambo brukar säga; Skriver du tillräckligt slarvigt så kan du skriva Kalle Anka, bara du gör det varje gång. Ingen kan säga att "Så skriver inte du ditt namn", eller hur?


    Gällande det där med efternamn då, Du kan ju inte både behålla ditt efternamn och ta din sambos, utan ett av dem måste ju bli ett mellannamn. Det är du medveten om kanske?


    I vilket fall, ett mellannamn är inte ett efternamn och du behöver bara skriva ut det i pass och liknande. Däremellan så kan du skriva ett J, J:son eller inte skriva med det alls. Hur du vill!

  • BlackWIngedAngel
    anne på grönkulla skrev 2010-08-18 18:41:31 följande:
    Du heter Emma Johansson Karlsson, men hur du signerar saker har oftast ingen betydelse sålänge det alltid är likadant och du erkänner signaturen. Jag vet en som signerade sitt förnamn som en oläslig krumelur och så initialerna bara på mellan- och efternamn, t ex, alltså i ditt fall vore det som att skriva Emma J-K, där Emma dessutom var helt oläsligt). Däremot kommer hela namnet stå i passet (både Johansson och Karlsson står dessutom på efternamnsraden, även om Johansson formellt är ett mellannamn).
    Ditt inlägg syntes inte innan jag hade postat mitt! ;)
  • my missis

    Iditt pass bör du skriva båda dina efternamn, annars Kan du få problem i länder som USA, Thailand osv. Valet är naturligtvis ditt men det är en rekommendation. Jag har tidigare jobbat med pass och det är alltid samma sak när folk har dubbelnamn, att man rekommenderar att skriva båda för att unvika ev problem...

  • Blancas

    Tack my missis:)
    Tyvärr har jag en svärmor som lägger lite förmycket energi på vilket namn vi skall ha, och vi kan inte under några omständigheter ta mitt. Av anledningen att man inte tar kvinnans namn. *Suck *Hon har hittat på och letat tillbaka i släkten till sin fördärvälse efter "speciella namn" suck

  • BlackWIngedAngel
    Blancas skrev 2010-08-18 19:33:01 följande:
    Tack my missis:) Tyvärr har jag en svärmor som lägger lite förmycket energi på vilket namn vi skall ha, och vi kan inte under några omständigheter ta mitt. Av anledningen att man inte tar kvinnans namn. *Suck *Hon har hittat på och letat tillbaka i släkten till sin fördärvälse efter "speciella namn" suck
    Spontant måste jag få säga: Skit i henne! Om du personligen inte känner att du vill göra dig av med ditt, så gör inte det! Om hon sitter fast i 30-talet så får det stå för henne.
  • anne på grönkulla

     


    Blancas skrev 2010-08-18 19:33:01 följande:
    Tack my missis:) Tyvärr har jag en svärmor som lägger lite förmycket energi på vilket namn vi skall ha, och vi kan inte under några omständigheter ta mitt. Av anledningen att man inte tar kvinnans namn. *Suck *Hon har hittat på och letat tillbaka i släkten till sin fördärvälse efter "speciella namn" suck

    Det bestämmer ju nu inte svärmor, vare sig vad du eller din man ska heta. Namnlagen har gjort det möjligt att ta antingen mannens eller kvinnans namn (eller behålla varsitt) i snart 30 år. Du kan också ta hans eller behålla ditt eget som mellannamn. Men det är väl lite en annan fråga?

    Det stämmer dock att din vanliga namnteckning bör stämma med den i passet. Men jag vidhåller att såpass många människor har helt oläsliga namnteckningar att det är omöjligt att se om de skriver ut hela namnet eller inte, sålänge den alltid är likadan.

  • Aleta
    Blancas skrev 2010-08-18 19:33:01 följande:
    Tack my missis:) Tyvärr har jag en svärmor som lägger lite förmycket energi på vilket namn vi skall ha, och vi kan inte under några omständigheter ta mitt. Av anledningen att man inte tar kvinnans namn. *Suck *Hon har hittat på och letat tillbaka i släkten till sin fördärvälse efter "speciella namn" suck
    Att inte ta kvinnans namn är ingen urgammal tradition. Starka kvinnor förr i tiden protesterade mot detta när det dessutom blev lag att man måste ta mannens namn och vägrade. Nu är tack och lov denna lag borttagen, men tyvärr har denna dumma idé levt kvar som någon slags sed. (Att jag tycker att den är dum är för att den inskränker kvinnors självklara rätt till ett eget namn som är lika mycket värt som en mans namn.)

    Klart att ni ska göra som ni vill och strunta i vad andra tycker. Bland mina vänner har säkert hälften tagit tjejens efternamn.

  • Aleta

    Jag glömde:
    Jag har själv haft mellannamn i ett tidigare äktenskap och jag tyckte bara att det var krångligt och jobbigt.

  • Vinter10

    Jag fattar inte riktigt? Skall också behålla mitt efternamn som mellannamn nu när jag gifter mig. Känner mig inte redo att göra mig av med det helt. Men hur blir det krångligt? Det mellannamnet blir väl inte annorlunda än dem man redan har? Exempelvis Anna Eva Svensson gifter sig med en Thorsson och behåller sitt namn som mellannamn och heter då: Anna Eva Svensson Thorsson, men bara Thorsson i efternamn. Då är det ju bara Thorsson som står överallt förutom där alla namn skrivs ut. Men man skriver ju bara under saker med sitt för och efternamn så varför skulle det bli krångligare än vad det är nu?

Svar på tråden Tokförvirrad