• LillieMae

Lättlagad mat

Vi kommer inte ha en klassisk sittning på vårt bröllop och jag undrar om det är ngn som har tips på lättlagad storkoksmat.
    T ex Chili con carne.
    Vi vet inte om vi kommer ha buffé el därför undrar jag över mat som man själv kan laga till många personer.

• Svar på tråden Lättlagad mat
  • Uttan

Något som med väldigt stor sannolikhet går hem är JÄGARGRYTA! Det brukar min pappa göra ibland vid högtidliga tillfällen och det ger en känsla av lyx.

Behövs:

- Älgfärs

- Kantareller

- Gjutjärnsgryta (är att rekommendera)

Ring runt och se om någon jägare har älgfärs i frysen ni får köpa. Kantareller går ju plocka massor nu i skogen. Även förvällda från förra året funkar.

• LillieMae

Kattpoet skrev 2010-08-18 12:42:24 följande:

Rotat lite och hittat detta...  en  god  kyckling gryta , serverad med myntad potatis och  en feta ost paj, lite grekiskt  men kan nog funka för allihopa, vad säger?   Jag hinner inte skriva upp receptet just men återkommer om 4 timmar.  

det där lät ju underbart :) tack :)

Florens09 skrev 2010-08-18 12:47:20 följande:
    Jag skulle föreslå en stor libanesisk buffé med mycket matiga sallader, piroger mm om det nu kan vara lite okonvensionellt. Lätt att förbereda till många och enkelt att ställa fram om man ska ha buffé.:)

Det låter otroligt gott o det skulle fungera. problemet är att jag vill ha ngt som inte tar så våldsamt lång tid att förebereda. Även om det är lätt så är det mkt som ska skäras osv.

• LillieMae

Uttan skrev 2010-08-18 13:08:40 följande:
    Något som med väldigt stor sannolikhet går hem är JÄGARGRYTA! Det brukar min pappa göra ibland vid högtidliga tillfällen och det ger en känsla av lyx. Behövs: - Älgfärs - Kantareller - Gjutjärnsgryta (är att rekommendera)   Ring runt och se om någon jägare har älgfärs i frysen ni får köpa. Kantareller går ju plocka massor nu i skogen. Även förvällda från förra året funkar.

Kattpoet sa också älg o jag börjar fastna för det mer o mer.
    Det kommer ju trots allt vara i jämtland.

Hur länge kan man ha älg i frysen, det måste väl finnas nåt utgångsdatum på det med?
    Tänkte om man skulle köpa upp sig på det redan nu??

• Uttan
    LillieMae skrev 2010-08-18 13:11:40 följande:
    Kattpoet sa också älg o jag börjar fastna för det mer o mer. Det kommer ju trots allt vara i jämtland. Hur länge kan man ha älg i frysen, det måste väl finnas nåt utgångsdatum på det med?Tänkte om man skulle köpa upp sig på det redan nu??
    Jag har släkt som är jägare och vi har utan problem kunnat använda 1-2 år gammalt kött. Eftersom det går i sån värme så dör ju alla bakterier osv. Du kan definitivt köpa upp sånt redan nu.

Vart ifrån är ni? Jämtland? Tänkte om jag skulle rekommendera något bra/billigt ställe att handla på :)

• Kattpoet

Jag har kollat lite,  Om juli blir så var som i år så kommer  folk inte vilja äta gryta, det för höstigt  och för mycke  .

Så jag  snackade med en vän med catering företag  och  detta var alternativa men lättlagade rätter vi kom på.

1.  Tjärlknöl med   grönsallad med krutonger  och parmesan och gott bröd.

2. Örtgårsstek  med potatis sallad  och en grönsallad.

3. inkokt lax med   färskpotatis  och   gräddfilsås och gott bröd

4. "rökta" kycklingbröst och potatissallad   eller  grönsallad och gott bröd och brie.

• VinterBrud82

Planerar också ett annorlunda bröllop, men ändå klassiskt.  Här ska det vankas grill Buffé med div kött kyckling och veg alternativ. =) Gott gott!!

• LillieMae

Kattpoet skrev 2010-08-20 22:07:29 följande:
    Jag har kollat lite,  Om juli blir så var som i år så kommer  folk inte vilja äta gryta, det för höstigt  och för mycke  . Så jag  snackade med en vän med catering företag  och  detta var alternativa men lättlagade rätter vi kom på. 1.  Tjärlknöl med   grönsallad med krutonger  och parmesan och gott bröd. 2. Örtgårsstek  med potatis sallad  och en grönsallad. 3. inkokt lax med   färskpotatis  och   gräddfilsås och gott bröd 4. "rökta" kycklingbröst och potatissallad   eller  grönsallad och gott bröd och brie.

Du är ju en klippa, tack för tipsen.

• Kattpoet

Du kan också göra gravlax  om folk gillar det, också enkelt och gott.

Allt som fanns på listan kan göras  2 till 3 dagar innan bröllopet och det kommer smaka mumma .

Behöver recepten på det så kan jag mejla det till dig, skicka bara ett medelande.-

• idaamariaa

Vi komemr ha bakpotatis med olika röror + sallad, bröd & ost till..

Bakpotatis kan man hitta billigt hos någon lantbrukare i närheten där du bor ist för att köpa på mataffären

• LillieMae

idaamariaa skrev 2010-08-26 21:50:15 följande:
    Vi komemr ha bakpotatis med olika röror + sallad, bröd & ost till.. Bakpotatis kan man hitta billigt hos någon lantbrukare i närheten där du bor ist för att köpa på mataffären

fan det va ju asbra oxå :D

• MariaEson

Florens09 skrev 2010-08-18 12:47:20 följande:
    Jag skulle föreslå en stor libanesisk buffé med mycket matiga sallader, piroger mm om det nu kan vara lite okonvensionellt. Lätt att förbereda till många och enkelt att ställa fram om man ska ha buffé.:)

Bra där!
    Libanesiskt är så fräscht och där finns nåt för både vegetarianer och allätare. Vi bestämde oss redan från början för detta alternativ. För er som funderar på saken så kan jag rekommendera youtube.com där man skriver in baba ganush (auberginröra) och då får man upp en video med en kvinna som lagar röran steg för steg. Väldigt pedagogiskt, och hon har spelat in många filmer med olika meze (libanesiska rätter). Mestadels av maten kan förberedas dagarna innan. Ingredienserna är relativt billiga och nyttiga och framförallt så blir det en himla snygg buffé. Vi kommer komplettera med lite kallskuret såsom serranoskinka och felinokorv samt ostbricka.

Svar på tråden Lättlagad mat