• LillieMae

Lättlagad mat

Vi kommer inte ha en klassisk sittning på vårt bröllop och jag undrar om det är ngn som har tips på lättlagad storkoksmat.
    T ex Chili con carne.
    Vi vet inte om vi kommer ha buffé el därför undrar jag över mat som man själv kan laga till många personer.

• Svar på tråden Lättlagad mat
  • Kattpoet

Du kan göra en  stor älg eller  ox gryta, det  finns massor med recept och hur lätt som helst att göra  anmass.

Och efterätt är lätt med, färdigbakade  pajskal  fyllda med lemon curd och toppade med vispgrädde är gott.

• LillieMae

Tack för tipset :)

Men är inte ölg och oxkött rätt dyrt. iaf älg innan säsong?

• Kattpoet

Vill du ha billigt då är griskött bättre, du kan köpa en hel bit kött och stycka till  grytbitar, det går lika bra.

Jag har någonstans i bland mina 200 kokböcker en bok om fläskgryta  och den ska ha en äpplekaka i långpanna som efterätt. 

Låt mig rota och se vad jag kan hitta.

• LillieMae

Hihi, vad gulligt av dig :)

Försöker köra lite budget då bröllopet inte kommer va det minsta klassiskt utom möjligtvis själva vigselakten då.

• Kattpoet

Vilken tid på året ska ni gifta er?  Lättare att finna ett billigt recept som ni kan göra i stor kok och billigt.  

Hade ni bott i Växjö trakten hade jag gärna lånat ut min fem liters slowcooker till dig.

• LillieMae

Nästa sommar i Juli, känns tidigt att planera men eftersom det är så annorlunda så känner jag att det är dags att börja redan nu.

Vi har tillgång storkokskök otroligt nog. Det ligger bara en bit ifrån vigsel o fest platsen ;D
    Vill bara ha många olika möjligheter att välja mellan :)

Jag är veg men mannen är köttätare och det är nog förmodligen majoriteten av våra gäster också.

• Kattpoet

Juli... då har jag några ideer och jag ska kolla om jag hitta någon riktigt smaskigt vegitarisk för dig, äter du ägg och mjölk?

• LillieMae

Jag äter mjölk o ägg.. Men jag tänker inte tvinga mina stackars gäster att äta veg ;)
    Det får bli två maträtter :)

• Kattpoet

Rotat lite och hittat detta...  en  god  kyckling gryta , serverad med myntad potatis och  en feta ost paj, lite grekiskt  men kan nog funka för allihopa, vad säger?

Jag hinner inte skriva upp receptet just men återkommer om 4 timmar.

• Florens09

Jag skulle föreslå en stor libanesisk buffé med mycket matiga sallader, piroger mm om det nu kan vara lite okonvensionellt. Lätt att förbereda till många och enkelt att ställa fram om man ska ha buffé.:)

Svar på tråden Lättlagad mat