Hej!
Jag förstår att det kan vara knepigt att gå upp i vikt. Själv ligger jag på min idealvikt, men är utbildad inom hälsoområdet, så jag tänkte att jag kanske kan tillföra några tankar kring det jag har läst här. =)
Att gå upp i vikt på ett sunt sätt handlar ofta om att både öka fett- och muskelmassa. Några av er har föreslagit att öka fettintaget, t.ex. att byta mjölk till en fetare variant.
Jag skulle istället föreslå att öka andelen vegetabiliska fetter, som inte innehåller lika mycket mättat fett. Ringla exempelvis över salladen, stek i olja, var inte rädda för fet mat. Det är inte fel att byta mjölk heller, men överdriv inte intaget av animaliskt fett (mejeriprofukter, fett kött osv).
Protein är en annan viktig del i viktuppgång. Protein är byggstenarna i kroppen, vilket alltså är nödvändigt när man vill gå upp i vikt. Exempel på naturliga proteinkällor är mejeriprodukter, kött, bönor och linser. Sen finns det ju även proteinpulver och andra olika tillskott.
Min filosofi är att man ska äta mat när det går, istället för att äta massa tillskott.
Satsa på att äta frukost, lunch, middag och kanske kvällsmat. Lägg till något mellanmål också, så kommer det säkert gå superbra! Ett tips på ett nyttigt och energitätt mellanmål är grovt bröd (gärna med frön i, det innehåller nyttigt fett), med keso och avocado. Jättegott och rikt på nyttigt fett och protein.
Hoppas att det kanske hjälpte någon av er=)
Lycka till!