• Moirie

Kan man ha amatörfotograf?

Man kan ju kombinera. Vi hade en hobbyfotograf (foto-duktig vän som inte tog betalt) till familjebilder och mingel men en yrkesfotograf till bilder på maken och mig i olika miljöer. Vi är mycket nöjda med båda. Min vän ville inte vara den som tog de "officiella" bilderna på oss eftersom hon aldrig fotat bröllop förrut. Jag tror säkert hon skulle ha gjort ett mycket bra jobb med det men jag är osäker på om det hunnits med under dagen. Yrkesfotografen visste exakt vilka vinklar, platser och uppställningar som blev bra så det gick fort och blev snyggt. Om man inte har den rutinen så krävs mer testande innan eller under fotograferingen. Han kunde dessutom göra snabba ändringar under sessionen när vädret slog om etc.

Jag skulle vilja varna lite för att engagera någon man känner som fotograf om man inte vet att man har samma syn på vad för bilder man vill ha. Det är tråkigt nog om man anlitar en obekant fotograf och inte blir nöjd men om det dessutom blir dåligt för vänskapen så är det verkligen inte värt det. (Obs, inte fallet för oss men vet om fall där det blivit surt efter).

Svar på tråden Kan man ha amatörfotograf?