mangla el stryka (knoppalakan)
Vi har köpt beg knoppalakan och dessa är lite skrynkliga. Nu när jag tittade på dom så kan man bara stryka med en prick. Det är ganska hopplöst med andra ord. :S Hur har ni gjort för att få dom fina?
Vi har köpt beg knoppalakan och dessa är lite skrynkliga. Nu när jag tittade på dom så kan man bara stryka med en prick. Det är ganska hopplöst med andra ord. :S Hur har ni gjort för att få dom fina?
vi strök på fullt, annars hände ju ingenting.
Men det borde ju helt klart vara mindre jobb att fukta dem, mangla och låta torka i torkskåp eller på ställning vikta, då blir de ju fina.
hm, man kanske kan köpa stärkmedel och tvätta dom.. sedan hänga de slätt och skulle det vara någon skrynkla så får man stryka det. Jag äger ingen mangel så ska jag mangla så får jag åka hem till en vän.
Jag stök 16 st innan jag totaltröttnade och urgulliga svärmor ryckte ut och hjälpte till.... mangling är att rekomendera eller om du skall ha dem över stolar och göra "knuten" baktill så går det att hoppa över strykningen
Jag ska ha de till dukar. Har köpt stärkpasta och ska testa hur det blir.
vill gärna veta hur det gick med stärkpasta. har inte ens tänkt att man inte får stryka de på det högsta;-(
testade att mangla, hände inget de torkade jätte snabbt. Vi fick ändå stryka dem efteråt. Vi har dem som dukar.
Stärka dukar/servetter
Värm tre liter vatten. Tillsätt 3 tsk potatismjöl och 3 tsk salt. Kyl ner och doppa sedan det som ska stärkas i vattnet. Stryk/mangla som vanligt.
Detta prövade jag. Billigt, enkelt och väldigt bra!
Låt dom torka och stryk som vanligt.
tack för tipset ska testa. har siden band som vi ska ha runt stolsöverdragen o tänkte om man stärker de så kanske de sitter bättre i rosetten.. värt ett försök.. som att man har för lite att göra
Jag hade stärkpasta till 5 av lakanen och till de andra 7 så gjorde jag efter potatismjölreceptet. De med stärkpasta blev mycket styvare, mer linnekänsla än de andra. Kanske lite lite lättare att stryka också. Jag stryker på mellan 2 och 3 prickar och det går bra.