• ciacia

Barn eller inte...

...det är frågan. Jag känner just nu att jag vill att våra och andras barn kan få vara med under själva vigseln, men inte på festen/middagen av olika anledningar. Kanske ändrar jag mig sen?! Vi har inte diskuterat detta ännu.

Du som inte har med dina barn under festen/middagen, vad gör du av dem?? Alla som brukar vara barnvakt är ju med på bröllopet, förhoppningsvis!

• Svar på tråden Barn eller inte...
  • FramtidaFruSandberg

jag har inga egna barn men skulle jag vara bjuden på t.ex. om någon släkting skulle gifta sig så har vi ju fortfarande min sambos föräldrar/syskon som kan passa. Annars kan man ju anställa barnvakt också.

• ciacia

Oj, nu ser jag att jag inte är tillräckligt tydlig. Sorry. Jag pratar alltså om mitt eget bröllop. Tack för svar FramtidaFruSandberg.

• KlaraV89

Hej

det beror helt på vilken sorts ferst du vill att det ska bli, de bröllop jag varit på med barn har blivit mer "barn kalas" spring, gråt och passning (barnen var 1-5 år) många gick hem rätt tidigt med barnen också
    så när jag gifte mig vart det utan barn för jag ville ha party, massa dans och höra talen utan att barn störde.

• Pärlis

På vårt bröllop hade vi självklart barnen med...mina systersöner och min systerdotter. 4, 11 o 13 år gamla. Ville inget hellre än att de skulle va med på vår stora dag!

• zunzilk

Jag vill oxå att vår bröllopsfest ska vara barnfri.
    Barnen får vara med under vigseln men under festen ska det vara barnfritt med några få undantag, angående barnvakt så kommer nog svärisarna gå hem tidigare och tar då med våra barn.
    Vi vill ha ett ordentligt partaj och jag anser inte att barn har något där att göra.
    vi har två barn, 1 resp 6 år.
    Jag vill kunna slappna av på min dag utan störningsmoment såsom barn som gnäller, är uttråkade, busar. Det finns naturligtvis undantag såsom vissa nära släktingar som har jättesmå barn och inte har möjlighet till barnvakt. Men jag vill itne ha 3-7 åringar som är allmänt uttråkade där.

• ciacia

KlaraV89 skrev 2010-08-11 08:15:13 följande:
    Hejdet beror helt på vilken sorts ferst du vill att det ska bli, de bröllop jag varit på med barn har blivit mer "barn kalas" spring, gråt och passning (barnen var 1-5 år) många gick hem rätt tidigt med barnen också så när jag gifte mig vart det utan barn för jag ville ha party, massa dans och höra talen utan att barn störde.

Ja, det är ju det som är risken, dessvärre... Man kan ju ordna ett särskilt rum för barnen och se till att man har nån som tar hand om barnen, typ nån kompis kompis. Men de är ju fortfarande där och föräldrarna måste ju gå hem nån gång med dem... Vi gillar verkligen fest och kalas, firar t ex alltid våra födelsedagar och bjuder in "alla" då. Så frågan är då vart vi skulle göra av våra barn sen?! Man kanske får fråga en varsin klasskompis föräldrar om de kan sova där?!

TACK för svar.

• ciacia

Pärlis skrev 2010-08-11 08:49:16 följande:
    På vårt bröllop hade vi självklart barnen med...mina systersöner och min systerdotter. 4, 11 o 13 år gamla. Ville inget hellre än att de skulle va med på vår stora dag!

TACK för svar.

Jag förstår din inställning till det. Antalet barn på vårt bröllop om alla fick/valde att ta med barnen skulle bli TRETTIO st.... Å så våra två då... Åldrarna varierar mellan liten (en kompis är gravid nu) till typ 11 (orkar inte tänka hur gamla de skulle vara när det väl är dags) och de flesta skulle nog vara i den lägre åldern än närmare 11 år.

• Snigel Bee

Hade den här diskussionen igår me mina eventuella näbbars mamma! Barnen hade sagt till mig att det jättegärna vill komma den dagen men vi ska ha barnfritt! Då frågade jag vad mamman trodde om att ha dem på vigseln men att dom blir hämtade efter. Hon skulle tänka på det men trodde att barnen skulle bli väldigt ledsna om efter vigseln säger att "ja nu måste ni hem"! Förstår det faktiskt! Ska dom vara med så ska dom vara med hela dagen, annars kanske man bara gör dem mer ledsna istället! Här var den yngsta 9!

• ciacia

zunzilk skrev 2010-08-11 08:58:10 följande:
    Jag vill oxå att vår bröllopsfest ska vara barnfri.Barnen får vara med under vigseln men under festen ska det vara barnfritt med några få undantag, angående barnvakt så kommer nog svärisarna gå hem tidigare och tar då med våra barn.Vi vill ha ett ordentligt partaj och jag anser inte att barn har något där att göra.vi har två barn, 1 resp 6 år. Jag vill kunna slappna av på min dag utan störningsmoment såsom barn som gnäller, är uttråkade, busar. Det finns naturligtvis undantag såsom vissa nära släktingar som har jättesmå barn och inte har möjlighet till barnvakt. Men jag vill itne ha 3-7 åringar som är allmänt uttråkade där.

TACK för svar.

Mmm, jag känner likadant. I vårt fall vill nog mina svärisar vara kvar länge, i alla fall hans mamma. (mina föräldrar är avlidna) Tänker också att om barnet är för litet för att sova borta hos nån så får man ta med det barnet. Men kan man inte fixa barnvakt, fast barnet är så stort att det kan sova borta, så får helt enkelt den ena stanna hemma (i stort sett alla av våra inbjudna är par, av de som har barn). Tråkigt förstås... Men t ex var det nära att jag och min blivande fick göra så alldeles nyss, men nu kunde vi få barnvakt så båda kunde gå. Mindre barn pallar ju inte en sån här stor fest överlag. De blir ju helt enkelt uttråkade och kan ju inte hantera det helt enkelt och det innebär ju att de måste tas om hand så klart. Ja, när jag tänker mer och mer på det, så känner jag mig säker i mitt beslut. Min blivande är nog inne på samma linje också, misstänker jag.

• ciacia

Snigel Bee skrev 2010-08-11 10:01:48 följande:
    Hade den här diskussionen igår me mina eventuella näbbars mamma! Barnen hade sagt till mig att det jättegärna vill komma den dagen men vi ska ha barnfritt! Då frågade jag vad mamman trodde om att ha dem på vigseln men att dom blir hämtade efter. Hon skulle tänka på det men trodde att barnen skulle bli väldigt ledsna om efter vigseln säger att "ja nu måste ni hem"! Förstår det faktiskt! Ska dom vara med så ska dom vara med hela dagen, annars kanske man bara gör dem mer ledsna istället! Här var den yngsta 9!

TACK för svar.

Ja, det är knepigt det där... Har självklart tänkt på att mina barn skulle bli ledsna. (det är i så fall de som ska vara brudnäbbar) När vi ska iväg på nåt så brukar vi försöka förklara att tillställningen bara är för vuxna och att inga andra barn kommer att vara där. Blir liksom lite tråkigt för dem... Men vi är också såna föräldrar som har med barnen. Vi lämnar inte bort de så fort det är nåt, vad det nu kan vara. T ex så ska vi fira min bror nästa helg ute på restaurang och då går vi iväg hela familjen. Fast sen går min blivande hem med dem innan det blir fööör sent och jag stannar antagligen kvar en stund till.

• zunzilk

Ang vår brudnäbb ex som är min dotter 6 år, så kommer ju hon få vara med under middagen oxå samma med vår son som är 1 år, men mina svärisar är inga partynissar och de brukar aldrig stanna länge. Nu har vi inte frågat dem än men jag tror nog de kommer gå hem med barnen efter middagen och tårtan.
    Om det sedan sticker i folks ögon att deras barn snällt fick stanna hemma, ja det bryr jag mig faktiskt inte om.
    Det kommer att stå på inbjudan och väljer man att avstå så är ju det ett val man gör. Tycker inte det är svårare än så.

Problemet hos oss  är att min blivande tycker att det är ett val våra gäster får göra själv, om de vill ta med barnen eller ej. MEN anledningen till att vi har denna diskussion är att 1 par i vår krets har fruktansvärt ouppfostrade barn som springer omkring i kyrkan hur som helst.... föräldrarna sitter bara kvar och tycker det är gulligt, och skriker som galningar när de inte får som de vill. Pga detta har jag bestämt påtalat till min sambo att jag inte vill ha barn på middagen/festen iaf. Kyrkan kan jag ju inte bestämma över tyvärr. Den är ju öppen för alla.

• tilamao

Min fästmans syskonbarn ska självklart vara med. Och även mina kusiner som är yngre. Men kompisars barn ska vi inte bjuda.

• Sörön10

Vi har inga barn själva, men vi sa nej till barn under 15 år. Självklart fick ammande ungar komma med mamma! 

Ångrar oss absolut inte!! Det hade inte varit samma grej med en massa barn där! 

Det var en 10åring där som fick dispens pga sjukdom. 

Inga syskonbarn förutom de som var 15 och uppåt, samt den sjuke grabben. 

En släkting slog bakut, men lugnade sig dagen efter. 

Stå på er och gör som ni känner blir bäst! 

• pyrro

Vi gifte oss i Lördags. Vi var 24 vuxna och 7 barn under 7 år. Det gick fantastikt bra och störde inte det minsta! Barnen ( varav 2 våra egna) åt vid ett eget bord bredvid vuxen-borden. Dom fick en "favor" som var kritor och en liten bröllopsmålar bok samt att dom fick måla på pappersduken vi lagt på deras bord istället för linneduk. Dom lekte sen i rummet intill och när vi gick ut på tipspromenad följde dom såklart med ut och lekte. När dom började låta llite griniga slog vi igång TVn i rummet intill och dom fick chips och godis. Inga klagomål, inget spring hos oss och ärligt talat tänkte jag knapt på att dom var där förutom vår egen dotter som såklart kom till mig ibland. Sen vid 10-tiden åkte min Svärmor och svärfar hem och tg våra 2 plus 2 kusiner med sig och vi  fortsatte festen

• zunzilk

Vi har nu bestämt oss för att festen blir barn fri. Det känns bra.
    Vi skrev i inbjudan:
    "under vigseln får barnen gärna delta men kvällen vill vi fira i vuxet sällskap".

• LSJS

Så tänker vi också göra! Våra egna barn är med på vigseln och middag (svårt med barnvakt annars, min pappa med fru tar med sig dem hem efter middag) men sen tycker vi att det inte är lämpligt att de är med. Ni som har fått skit från släktingar och vänner att ni vill ha barnfritt använd BVC slogan, tänk efter i vilket sällskap du berusar dig i som argument så kanske dem blir tysta ). Vi ska bjuda över 100 personer och skulle alla deras barn komma med, skulle det bli ca 50 ungar under 7 år..vår festlokal tar bara 120 personer dessutom...

zunzilk skrev 2010-09-14 19:33:38 följande:
    Vi har nu bestämt oss för att festen blir barn fri. Det känns bra.Vi skrev i inbjudan:"under vigseln får barnen gärna delta men kvällen vill vi fira i vuxet sällskap".

Svar på tråden Barn eller inte...