• Tiiind­ra
    Äldre 10 Aug 10:23
    8403 visningar
    32 svar
    32
    8403

    Hjälp mig med NYTT efternamn.......!!!

    Vi vill ta nått eget efternamn, men kan inte komma på nått bra. Vi vill inte heta nått jätte knasigt, utan något som inte låter så "påhittat".

    Vi heter Gabrielsson och Johansson.
    Går det att kombinera ihop något kanske???

  • Svar på tråden Hjälp mig med NYTT efternamn.......!!!
  • Emmaoc­hTommy
    Äldre 7 Sep 16:51
    #21

    kostar det 1800 kr även om man har namnet i rakt nedstigande led?

  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 7 Sep 22:01
    #22

     


    EmmaochTommy skrev 2010-09-07 16:51:09 följande:
    kostar det 1800 kr även om man har namnet i rakt nedstigande led?

    Yes Och kanske ska påpeka att det blir en bra bit över tvåtusen, för du måste kunna bevisa att du är släkt i rakt nedåtgående led. vilket gör att du måste skicka med dopböcker och personbevis från och med den som hette det ned till dig. och utdrag från dopböcker kostar 90kr per papper. Om det nu är folk som gått bort eller är äldre än runt 50-60 nu, annars borde skatteverket ha det i sina system.


  • masz
    Äldre 8 Sep 17:04
    #23

     


    mattiasFästmö skrev 2010-09-06 07:56:04 följande:
      Hihi vi hade samma problem, men hittade hans mormors namn som ogift som vi nu ska ta! Så du kan ju leta så också, har du någon mormor som gifte sig vid 18års ålder så kanske hon hette något jättefint som ogift som man inte visste om

     


    Men måste man just ta ett efternamn från morförfäder, inte faderns sida??
    Det finns ingenstans på internett man kan söka och hitta såna dokument som man ser vad de hade för efternamn, haha. som i efterlyst ni vet ;)

  • Optimi­a
    Äldre 8 Sep 18:56
    #24
    masz skrev 2010-09-08 17:04:14 följande:
        Men måste man just ta ett efternamn från morförfäder, inte faderns sida?? Det finns ingenstans på internett man kan söka och hitta såna dokument som man ser vad de hade för efternamn, haha. som i efterlyst ni vet ;)
    Man kan givetvis ta ett namn från sin pappas sida också, det behöver inte vara mammans släktingar.

    Har ni någon släktforskare i släkten kan du ju börja med att fråga henne/honom vilka namn som funnits i släkten. Om ingen är intresserad av släktforskning kan du ju fråga dina föräldrar, rimligtvis borde de ju veta vad deras mor-och farföräldrar hette i efternamn, och ev. också vad far-och morföräldrarnas föräldrar hette.


    Såhär skriver PRV:


    "Byte till gammalt släktnamn – Kravet för att byta till ett gammalt släktnamn
    är att efternamnet ska ha burits i rakt nedstigande led i din släkt i minst två
    generationer och senast inom fyra generationer räknat från och med dina
    föräldrar."


    Exempel, också från PRV:


    "Johanna Svensson tycker att hon har ett vanligt efternamn och beslutar sig för att
    återuppta sin farmors mors flicknamn Sköld. Johannas farmors mor gifte sig 1895
    och hennes föräldrar hette också Sköld, så villkoren är uppfyllda. Johanna är gift,
    men maken har inte tidigare gjort något efternamnsbyte och kan därför få det
    sökta efternamnet utan avgift genom anmälan till Skatteverket när Johanna fått sin
    ansökan godkänd.
    Johanna fyller i blankett N2. För att visa att hon har rätt till efternamnet skickar
    hon med ett personbevis med uppgift om sina föräldrar. Hon skaffar också ett utdrag
    ur födelse- och dopbok för sin far, farmor och farmors mor, där det framgår att
    efternamnet har burits av farmors mor och hennes föräldrar. Utdragen beställer hon
    från pastorsexpeditionen i deras födelseförsamlingar, eller från landsarkivet."


     

  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 8 Sep 19:48
    #25

     


    masz skrev 2010-09-08 17:04:14 följande:
        Men måste man just ta ett efternamn från morförfäder, inte faderns sida?? Det finns ingenstans på internett man kan söka och hitta såna dokument som man ser vad de hade för efternamn, haha. som i efterlyst ni vet ;)

    Jo absolut kan du det. Sålänge det är rakt nedstingande i högst fyra led så är det lugnt


  • Emmaoc­hTommy
    Äldre 10 Sep 11:30
    #26

    ojojoj:) här krävs både detektivarbete och pengar:) tack för tipsen!

    Är det nån som vet hur det funkar om vi vill ha kvar efternamnen fast att jag har dubbla tex heter kanske trall nu och han bengtsson. Kan jag heta trall-bengtsson då?

    hehe fula exempel;)

  • Optimi­a
    Äldre 10 Sep 11:37
    #27

     


    EmmaochTommy skrev 2010-09-10 11:30:22 följande:
    ojojoj:) här krävs både detektivarbete och pengar:) tack för tipsen!Är det nån som vet hur det funkar om vi vill ha kvar efternamnen fast att jag har dubbla tex heter kanske trall nu och han bengtsson. Kan jag heta trall-bengtsson då?hehe fula exempel;)

    Du kan inte ha bindestreck mellan namnen och på så sätt bilda ett nytt efternamn. Du måste välja vilket namn som blir efternamn och vilket som blir mellannamn. Du kan t.ex. heta Anna Johanna Emilia Trall Bengtsson och då ha Trall som mellannamn mellan dina förnamn och ditt efternamn.

    Vet inte om jag riktigt förstår hur du menar med att båa vill ha kvar efternamnen och har dubbla? Självklart kan du behålla ditt namn och din blivande man sitt namn.

    Allt sånt här finns jättetydligt beskrivet på Skatteverkets sida.

  • Emmaoc­hTommy
    Äldre 10 Sep 21:19
    #28

    tack för info:) jag är ny i de här tankarna. Ska läsa in mig på skatteverket:) Blir nästan liten sur på mig själv att jag tycker det är så svårt att tänka vad jag vill att vi heter:) trodde det skulle kännas enklare

  • mattia­sFästm­ö
    Äldre 11 Sep 09:29
    #29
    EmmaochTommy skrev 2010-09-10 21:19:03 följande:
    tack för info:) jag är ny i de här tankarna. Ska läsa in mig på skatteverket:) Blir nästan liten sur på mig själv att jag tycker det är så svårt att tänka vad jag vill att vi heter:) trodde det skulle kännas enklare
    Ska du ta ett namn som inte är din/din mans dina föräldrar/hans föräldrar så är det PRV du ska vända dig till. Om du vill ta mormors namn eller din mammas namn som ogift eller liknande, så läs på där med om du går i dom tankarna För mig så kändes det rätt när vi hittade rätt, vi funderade lite runt olika namn och så. Men sen hittade vi hans mormors namn som ogift, och det var bara det vi skulle ta. Det kändes bara i magen, och passade så bra ihop med både hans och mitt namn. Så jag tror att när du hittar rätt så känns det
  • Emmaoc­hTommy
    Äldre 15 Sep 10:16
    #30

    tack:)

  • Frille­dille
    Äldre 21 Sep 00:17
    #31

    Ni kanske har några andra förnamn som ni kan använda er av. Vi kommer sätta ihop början på mitt samt min sambos andra förnamn.


     

  • Silver­natt
    Äldre 13 Oct 15:22
    #32

    Om man får hjärntorka när man ska hitta på ett helt nytt efternamn kan man ta hjälp av PRVs efternamnsgenerator!


    wwwm.prv.se/NAMTWeb/default.jsp


    Karln och jag ska byta bort våra son-namn till något nytt och hittade ett jättefint däri. Säger dock inte vilket. ;)

Svar på tråden Hjälp mig med NYTT efternamn.......!!!