• ciacia

Bestman vs marskalk

Jag läser men fattar inte riktigt.... 8-/ Vad är det för skillnad mellan bestman och marskalk. Räcker det med att ha en av de eller ska man ha både och?! *förvirrad*

• Svar på tråden Bestman vs marskalk
  • Kattpoet

Men det sorgliga är att folk inte vet om att bestman är ett engelska ord.

• ciacia
    mattiasFästmö skrev 2010-08-08 12:52:25 följande:
      jag tror folk utgår från att man menar det engelska ordet. Fast iof är min m2b's bestman väldigt hårig så han kanske passar in på båda beskrivningarna
    Hi, hi...
  • ciacia
    Kattpoet skrev 2010-08-08 12:58:57 följande:
    Va vet man inte det?! Blir bara lite förvånad...
  • Kattpoet

Jag har mött många som inte har en aning om att bestman är ett engelsk ord och inte svenskt.

• Sebastiána
    FramtidaFruSandberg skrev 2010-08-08 09:30:51 följande:
    Bestman är en anglosaxisk (stavning?) sed och marskalk är en svensk. Enligt svensk sed så har man en eller flera marskalkar och de har ingen innebördes ordning. Min m2b ville absolut ha en bestman (så då fick han det) och sedan har han också 2 marskalkar så han blandar traditioner hej vilt (och helt fel, men det får han ha)
    ...men då kan han ju kalla de andra marskalkarna för 'groomsmen' så blir det rätt...
  • n71s

jag har en undran ....E det ok som brud att ha en "bestman" eller vad man ska kalla det? Min äldsta och närmsta vän e nämligen kille och hittar ingen direkt till tärna.

• Sebastiána
    mattiasFästmö skrev 2010-08-08 12:25:39 följande:
    Vad jag har förstått det som så är det samma sak bara det att det är ett amerikanskt uttryck och ett svenskt. Vi har valt att kalla det bestman  just därför att jag tycker marskalk låter fult och sen kan jag knappt stava det. ^^
    Fast det är inte samma. I England och USA leds bruden in av sin far och marskalken och hans best man väntar vid altaret. Marskalken väntar INTE vid altaret. Alltså: om man ska ledas in enligt anglosaxisk sed kallar man det best man och om man ska gifta sig enligt svensk sed - och gå in tillsammans med sin blivande make går marskalken bakom tillsammans med tänan.
  • Sebastiána
    mattiasFästmö skrev 2010-08-08 12:52:25 följande:
    Fast iof är min m2b's bestman väldigt hårig så han kanske passar in på båda beskrivningarna
  • Sebastiána
    Kattpoet skrev 2010-08-08 12:58:57 följande:
    Håller med där.
  • Kattpoet

Om man inte har några kvinnliga vänner så kan man som brud ha en marsalk idagens läge.

Att kalla något best är väl värre än marsalk?

• sept2010

Vi kommer att blanda anglo/svenska traditioner då min m2b är skotte. Han kommer att ha en best man + groomsman/marskalk som kommer att enligt svensk tradition följa oss in i kyrkan tillsammans med mina 2 tärnor. I prinip så är de båda grabbarna marskalkar men hans best man tituleras just "best man" för att detta är viktigt för m2b :D

• Kattpoet

Jag har också gift mig med en skotte, han hade sin bror som bestman , som väntande där framme med med tärnan..... men vi gick in tillsammans.

• sept2010

Ok, ja det blir ju ytterligare en kombination :)

Det verkar finnas en hel del skottar i vårt avlånga land? Han bar kilt hoppas jag?! :P

• Kattpoet

Ja det verkar det som, var bor ni? Vi är i småland.

Han hade kilt,  en standard, ingen klankilt  , men den hade the rapent på rumpan.

Vi gifte oss i skottland och borgligt.

• sept2010

Jaha i skottland!

Vi bor i skåne och gifter oss i svenska kyrkan trots att m2b är uppfostrad katolik. Han, best man plus marskalken & brorsonen kommer att bära samma kilt, en black watch, med alla tillbehör :D Tror det kommer att bli fantastiskt, för jag har aldrig sett min blivande i kilt, och våran fotograf är eld och lågor *skratt*

• Kattpoet

Black watch var vad min  svåger hade, mycke trevligt.  Min karl är inte religös så det fick bli borgligt och gifter man sig i Skottland så har man 6 månaders kyrklig plikt om man vill gifta sig kyrkligt.

• sept2010

"Kyrklig plikt" jasså he he... :P

• Sebastiána
    Sebastiána skrev 2010-08-08 16:51:08 följande:
    Fast det är inte samma. I England och USA leds bruden in av sin far och marskalken och hans best man väntar vid altaret. Marskalken väntar INTE vid altaret. Alltså: om man ska ledas in enligt anglosaxisk sed kallar man det best man och om man ska gifta sig enligt svensk sed - och gå in tillsammans med sin blivande make går marskalken bakom tillsammans med tänan.
    Så jag skriver! "I England och USA leds bruden in av sin far och brudgummen och hans best man väntar vid altaret." ska det ju stå!
Svar på tråden Bestman vs marskalk