• ciacia

Bestman vs marskalk

Jag läser men fattar inte riktigt.... 8-/ Vad är det för skillnad mellan bestman och marskalk. Räcker det med att ha en av de eller ska man ha både och?! *förvirrad*

• Svar på tråden Bestman vs marskalk
  • FramtidaFruSandberg

Bestman är en anglosaxisk (stavning?) sed och marskalk är en svensk. Enligt svensk sed så har man en eller flera marskalkar och de har ingen innebördes ordning. Min m2b ville absolut ha en bestman (så då fick han det) och sedan har han också 2 marskalkar så han blandar traditioner hej vilt (och helt fel, men det får han ha)

• ciacia

Nu läser jag lite mer och även ditt svar (TACK) och kommer nog fram till att det är marskalk vi ska ha då...

• Meeru

Jag har fattat det som så att om bruden leds in av sin pappa och brudgummen alltså redan står längst fram i kyrkan (eller annan vigselplats) så kallas hans "medhjälpare" för bestman. Om brud och brudgum går in tillsammans, och "medhjälparen" och tärnan går efter brudparet, kallas "medhjälparen" för marskalk.

• FramtidaFruSandberg
    Meeru skrev 2010-08-08 10:10:46 följande:
    Jag har fattat det som så att om bruden leds in av sin pappa och brudgummen alltså redan står längst fram i kyrkan (eller annan vigselplats) så kallas hans "medhjälpare" för bestman. Om brud och brudgum går in tillsammans, och "medhjälparen" och tärnan går efter brudparet, kallas "medhjälparen" för marskalk.
    ja, alltså, det är ju också en anglosaxisk sed att bruden går in med sin far
  • ciacia
    Meeru skrev 2010-08-08 10:10:46 följande:
    Tack för svar.

Bruden kommer inte att ledas in av sin far (avliden =( ) så då blir ju valet ganska enkelt egentligen, om man tar det utifrån det...

• Vi2alltid

Vad jag fattar som så existerar inte bestman i Sverige, utan vi kallar det för marskalk. Men det är ungefär samma sak

• ciacia
    Vi2alltid skrev 2010-08-08 11:42:15 följande:
    Vad jag fattar som så existerar inte bestman i Sverige, utan vi kallar det för marskalk. Men det är ungefär samma sak
    Nu är jag helt på det klara med detta! TACK hörni!
  • mattiasFästmö

Vad jag har förstått det som så är det samma sak bara det att det är ett amerikanskt uttryck och ett svenskt. Vi har valt att kalla det bestman  just därför att jag tycker marskalk låter fult och sen kan jag knappt stava det. ^^

• Kattpoet

Och bara en sak  ordet best i svenskan  betyder vild djur eller hemsk odjur   så en varulv  vore en bestman eftersom det är blanding mellan man och best.

;)

• mattiasFästmö

Kattpoet skrev 2010-08-08 12:42:48 följande:
    Och bara en sak  ordet best i svenskan  betyder vild djur eller hemsk odjur   så en varulv  vore en bestman eftersom det är blanding mellan man och best. ;)

jag tror folk utgår från att man menar det engelska ordet. Fast iof är min m2b's bestman väldigt hårig så han kanske passar in på båda beskrivningarna

Svar på tråden Bestman vs marskalk