• BeBopz

Gäst som vi inte har bjudit in själva

Vi gifter oss nu den 28 aug och släkt och närmaste vännerna är bjudna, nu till det jobbigaste, känner att det kokar inom mig och känner att jag är ledsen och faktist riktigt arg.

Min sambos mamma tog sig friheten att bjuda in min sambos systers kille som varken jag eller sambon känner, jag vet endast vad han heter i förnamn och var han bor, mer än så är det inte.

På vårt bröllop hade vi noga valt ut de vi ville ha med oss, alltså människor som vi känner och känner att de kommer vara en del av vårt liv i framtiden.

Jag vill inte ha honom i närheten av mig på dagen D känner jag, han är även en pajas och hörs mest av alla och tror han är jätterolig alltid, pain in the ass alltså. De fåtal ggr jag har träffat honom hemma hos sambons mamma så stör jag mig bara på honom, han är allmänt dryg och tror att han är ngt.

Hur gör jag nu, han är ju inte ens bjuden av oss, jag skulle inte ens vilja gå på bröllopet om jag var han... Hjälp mig !!

• Svar på tråden Gäst som vi inte har bjudit in själva
  • BeBopz

Hmm mitt inlägg ändras tydligen i ordningen jag skrev det....

• Moirie

Spontant känner jag att det blir två olika principer som krockar.

1. Det är brudparet som bjuder in, om de inte delegerat det till någon annan. Man måste fråga brudparet innnan man bjuder in någon.

2. Man bjuder gästernas etablerade partners, om det inte finns extrema skäl att låta bli. Bröllop är en kärleksfest och det blir konstigt att fira sin egen kärlek men inte låta gästerna få ha med sina käresta.

Allt man gör får ju konsekvenser. Om man kan leva med dem så är det ju inget problem. Att inte bjuda en nära släktings partner kommer nog tolkas som att ni inte gillar honom. Om ni inte tycker att det gör något att han får reda på att ni inte gillar honom så är det inget problem (genom att ta tillbaka inbjudan). Om ni inte tycker att det spelar någon roll om systern tar illa upp av detta eller hur svärföräldrarna kommer reagera om ni drar tillbaka inbjudan så är det ju inget problem. Det är nog inte den smidigaste vägen att gå om ni vill hålla sams med familjen...

Jag tycker att det är fult av svärmodern att bjuda in någon utan att fråga. Samtidigt undrar jag lite hur någon ni knappt känner (systerns partner) kan få en så stor makt över bröllopsplaneringen att det känns som om du skulle vilja ställa in och som det inte är ert bröllop längre? Ok, jag kanske är ute och cyklar men ligger det mer i bakgrunden till det här? Skulle du blivit lika upprörd om någon annan än svärmodern tagit sig friheter på det här sättet? Skulle det varit lika illa oavsett vem hon bjöd in? Skulle det varit lika illa om någon annan bjudit in svågern? (Jag måste säga att det låter jättekonstigt att hon inte ville prata med dig på 7 år!)

Jag har varit med om att min pappa bjöd in folk som vi inte alls hade tänkt bjuda och jag blev jätteupprörd. För oss blev det extra laddat att han lade sig i eftersom det blev droppen som fick bägaren att rinna över... vår relation är inte bra så allt han gör fel får extra stora dimensioner för mig. 

Hoppas ni kan lösa det här på något sätt som känns bra.

• BeBopz

När vi träffades så anklagade hon mig för en del fula grejer, det är glömt nu men det gör ändå att vi inte har den där öppna relationen som tex min sambo har med min familj, jag har svårt att vara mig själv när vi hälsar på hos dem.

Det hade inte spelat ngn som helst roll vem som hade bjudit honom, jag hade blitt lika ledsen vilket som eller vilken mänska de än hade bjudit, jag tycker inte om, att nån anser sig ha rätten att bjuda in nån på vårt bröllop.

Jag vet inte om någon förstår när jag säger att vi verkligen inte känner denna människa, varken jag eller sambon och vi är aldrig otrevlig när vi ses hemma hos hans mor, vi har bara inget att prata om med honom, sen är det ju inte bara från vårat håll som många får det att verka som, det gäller ju från hans håll oxå, han har aldrig visat intresse av att prata med oss heller.

Man kan ju inte bara bjuda in någon som hans mamma nu gjorde, hon sa även att han ville gärna komma så därför bjöd hon in honom, han har inget utbyte av vårat bröllop eller att träffa våra vänner eller min familj och släkt, de enda som ville ha honom där är systern och mamman.

Jag hade inte velat gå om det var mig det hade gällt, han är inte bjuden av oss, han har inte fått någon inbjudan som de andra har heller.

• katten89

Iså fall får din svärmor betala hans kuvert, eftersom det är hon som bjudit in honom.

• brudseptember2010

Svärmor har inte rätt att bjuda in andra till ert bröllop hur mycket pengar hon än väljer att spendera på er dag.

• Biscuit

Svärmor har inte rätt att bjuda in folk punkt slut. Dock tycker jag att det är lite vett och etikett att bjuda folks respektive även om man själv inte känner dem så bra.

Jag förstår verkligen inte ditt inlägg om att du funderade på att ställa in pga av att en person är där som ni inte känner så bra. Lite märklig inställning till varför man gifter sig kan jag tycka. Visst bröllopet är jätte viktigt men det är väl ändå alla år ni ska spendera tillsammans efter bröllopet som är det viktigaste.  

• passionsblomman

brudseptember2010 skrev 2010-08-09 16:05:00 följande:
    Svärmor har inte rätt att bjuda in andra till ert bröllop hur mycket pengar hon än väljer att spendera på er dag.  

Jag tror iofs att det kan finnas en viss generationskrock och förvirring just i fråga om det. För att förr var det nämligen inte alls brudparet själva som ställde till med bröllop och Sin Dag. Det ordnades med bröllopsfest för dem av föräldrarna, och det var knappast så att brudparet hade så mycket att säga till om i fråga om farbros Arne eller moster kajsa skulle få komma eller ej. Än mindre uppdelningar i fråga om somliga s respektive men inte andraas etc. Där var det nog verkligen mer så att "vi pröjsar, ni är tacksamma"

Nu har inställningen och hur det "ska" vara ändrats rätt radikalt-främst för att par gifter sig betydligt senare och därmed har en egen ekonomi och betalningsförmåga. Men i de fall där föräldrar ändå är med och bidrar, kanske det inte är helt förvånande om de känner en självklarhet inför att bjuda med folk de tycker är givna gäster.

Det är inte alls säkert att hon tycker annat än att hon hjälper till att hålla ordning på grejorna och styr upp sådant som missats.

Att det kan bli irritation runt sådant är väl heller inte konstigt iofs.

Däremot tycker jag det verkar alldels utanför alla proportioner till själva händelsen att bröllopet inte skulle vara ert längre. Det är väl för allsin dar en person som ni nu då har chans att lära känna, och som ju tycks finnas med i era liv även framåt.  Hur kan det vara så stort om han är där eller ej?

• Sebastiána
    Moirie skrev 2010-08-08 20:21:33 följande:
    Spontant känner jag att det blir två olika principer som krockar. 1. Det är brudparet som bjuder in, om de inte delegerat det till någon annan. Man måste fråga brudparet innnan man bjuder in någon. 2. Man bjuder gästernas etablerade partners, om det inte finns extrema skäl att låta bli. Bröllop är en kärleksfest och det blir konstigt att fira sin egen kärlek men inte låta gästerna få ha med sina käresta. Allt man gör får ju konsekvenser. Om man kan leva med dem så är det ju inget problem. Att inte bjuda en nära släktings partner kommer nog tolkas som att ni inte gillar honom. Om ni inte tycker att det gör något att han får reda på att ni inte gillar honom så är det inget problem (genom att ta tillbaka inbjudan). Om ni inte tycker att det spelar någon roll om systern tar illa upp av detta eller hur svärföräldrarna kommer reagera om ni drar tillbaka inbjudan så är det ju inget problem. Det är nog inte den smidigaste vägen att gå om ni vill hålla sams med familjen... Jag tycker att det är fult av svärmodern att bjuda in någon utan att fråga. Samtidigt undrar jag lite hur någon ni knappt känner (systerns partner) kan få en så stor makt över bröllopsplaneringen att det känns som om du skulle vilja ställa in och som det inte är ert bröllop längre? Ok, jag kanske är ute och cyklar men ligger det mer i bakgrunden till det här? Skulle du blivit lika upprörd om någon annan än svärmodern tagit sig friheter på det här sättet? Skulle det varit lika illa oavsett vem hon bjöd in? Skulle det varit lika illa om någon annan bjudit in svågern? (Jag måste säga att det låter jättekonstigt att hon inte ville prata med dig på 7 år!) Jag har varit med om att min pappa bjöd in folk som vi inte alls hade tänkt bjuda och jag blev jätteupprörd. För oss blev det extra laddat att han lade sig i eftersom det blev droppen som fick bägaren att rinna över... vår relation är inte bra så allt han gör fel får extra stora dimensioner för mig.  Hoppas ni kan lösa det här på något sätt som känns bra.
    Håller med även om detta verkar vara ett specialfall. Hårdaste vägen är väl att endast de som får en skriftlig inbjudan verkligen är bjudna och om någon försöker få med en extra gäst vid OSA får man på ett smidigt sätt säga att "inbjudan gällde bara för x tyvärr"
  • BeBopz

Oj vad svårt det är att förklara, när man bara ska skriva.

Jag har varit härinne ett tag och läst och ser att många råkar ut för liknande, andra tar över och tycker till, trodde nog inte att det skulle hända här...så fel jag hade.

För mig är det en stor grej, vill inte jag ha honom där så vill inte jag det och så fort nån annan tar tag i saker de egentligen inte ska bestämma så känns det inte längre som vårat bröllop, hur jag känner kan ingen ta ifrån mig !

Från början i våran inbjudan skrev vi att vi skulle ut och äta, där var och en betalade sitt eget, sen kom hon med förslaget att hon skulle göra maten, visst fine, snällt ! Absolut ! MEN inte trodde jag att man fick bestämmanderätt då inte.

Ni får tycka vad ni vill om vett och etikett, att jag tänker konstigt osv, men jag vill inte ha honom där och jag tycker inte hon har rätten att bjuda in när inte vi ville det, hade vi velat ha honom där så hade han blitt bjuden från första början.

Vad säger man när alla vet vilka som är bjudna, sen dyker det upp en mänska som ingen har en aning om vem han är eller att vi faktist inte har bjudit honom....

Jag tror nog att min sambo ändå måste säga till, att vi tyckte inte det var ok att du bjöd honom.

• Miss Vombat

Fina Bebopz!
    Jag hejar på dig, det är skit samma vad svärmor eventuellt kan ha för goda avsikter, vett och etikett från 1800-talet, eller vilken jävla anledning som helst. Man. Bjuder. Inte. In. Folk. Till. Någon. Annans. Bröllop. Punkt.

Det är inget annat än ohyfsat och respektlöst, och jag tycker verkligen din m2b ska ringa och förklara! Jag förstår din känsla helt, pg.a. diverse otrevliga händelser är jag både ett kontrollfreak och "den som är den", finns inte en chans att jag skulle vara ok med ett sånt övertramp.

• Sebastiána
    Miss Vombat skrev 2010-08-10 22:14:10 följande:
    Fina Bebopz!Jag hejar på dig, det är skit samma vad svärmor eventuellt kan ha för goda avsikter, vett och etikett från 1800-talet, eller vilken jävla anledning som helst. Man. Bjuder. Inte. In. Folk. Till. Någon. Annans. Bröllop. Punkt. Det är inget annat än ohyfsat och respektlöst, och jag tycker verkligen din m2b ska ringa och förklara! Jag förstår din känsla helt, pg.a. diverse otrevliga händelser är jag både ett kontrollfreak och "den som är den", finns inte en chans att jag skulle vara ok med ett sånt övertramp.
    Håller med om att man ABSOLUT inte ska bjuda in folk till andras bröllop. Åsikter kan man ha men man bjuder inte självsvådligt in personer till någon annans fest. Sedan har jag i och för sig svårt att förstå hur man kan tycka så illa om en peson att man absolut inte vill ha honom där (såvida han som sagt inte är kriminell, har tafsat på bruden när hon var liten, är någon med svåra alkoholproblem eller en riktig skitstövel som beter sig illa). Det finns nog ingen jag tycker så illa om. Nu vill jag så kart inte att mina eller min BM:s föräldrar får för sig att bjuda in folk hur som helst, men om jag leker med tanken att mamma plötsligt bjöd in en av mina kusiner som jag inte träffat på 20 år och betalade maten, skulle jag tycka att det var jobbigt då? Jag skulle inte gilla tilltaget, men jag skulle tycka att det var trevligt att min kusin ville gratta mig på bröllopet.

• Sebastiána

Jag kan ju tillägga att din svärmors tilltag blir värre i mina ögon av att hon inte ville prata med dig på 7 år. Då ska hon väl inte komma nu och lägga sig i. Hoppas att det löser sig!

• 20100515

Usch sånt här är svårt. Det är helt klart fel att hon bjudit in någon som ni valt att inte bjuda, utan att ha samtalat med er först.

Ang det här med att bjuda respektive. Vi bjöd en nära släkting men inte hennes pojkvän sen ett par år då vi aldrig träffat honom bl a. Det slutade med att hon ställde in dagen innan och vi fick betala hennes kuvert ändå. Inte så lyckat med andra ord men jag hade gjort samma val igen.

Vi fick även utstå att det tog slut mellan en kompis och hans tjej och då meddela tjejen att hon inte längre var välkommen. =/

Är det ni som planerar bröllopet så ska ni styra vilka ni vill ska komma. Kan vara jobbiga samtal att ta men värt dem.

• BeBopz

Miss Vombat skrev 2010-08-10 22:14:10 följande:
    Fina Bebopz!Jag hejar på dig, det är skit samma vad svärmor eventuellt kan ha för goda avsikter, vett och etikett från 1800-talet, eller vilken jävla anledning som helst. Man. Bjuder. Inte. In. Folk. Till. Någon. Annans. Bröllop. Punkt. Det är inget annat än ohyfsat och respektlöst, och jag tycker verkligen din m2b ska ringa och förklara! Jag förstår din känsla helt, pg.a. diverse otrevliga händelser är jag både ett kontrollfreak och "den som är den", finns inte en chans att jag skulle vara ok med ett sånt övertramp.

Håller med till 100 %. Tack !

• BeBopz

Sebastiána skrev 2010-08-10 22:35:17 följande:
    Håller med om att man ABSOLUT inte ska bjuda in folk till andras bröllop. Åsikter kan man ha men man bjuder inte självsvådligt in personer till någon annans fest. Sedan har jag i och för sig svårt att förstå hur man kan tycka så illa om en peson att man absolut inte vill ha honom där (såvida han som sagt inte är kriminell, har tafsat på bruden när hon var liten, är någon med svåra alkoholproblem eller en riktig skitstövel som beter sig illa). Det finns nog ingen jag tycker så illa om. Nu vill jag så kart inte att mina eller min BM:s föräldrar får för sig att bjuda in folk hur som helst, men om jag leker med tanken att mamma plötsligt bjöd in en av mina kusiner som jag inte träffat på 20 år och betalade maten, skulle jag tycka att det var jobbigt då? Jag skulle inte gilla tilltaget, men jag skulle tycka att det var trevligt att min kusin ville gratta mig på bröllopet.    

För mig handlar det inte om att han är kriminell eller annat, hade han varit det och jag hade KÄNT honom så hade han gärna fått komma, bara han var trevlig =) + att jag hade bjudit in honom såklart !

Jag ville själv bjuda in de som vi ville ha med, det är ju det som det hela handlar om, sen att jag tycker han är töntig osv hör väl egentligen inte hit, men jag trodde jag ändå hade ett eget val till mitt eget bröllop....

Jag vill nog mest att sambon bara talar om att vi inte tyckte det var ok att bjuda honom utan att ta det med oss först. Sen får väl han komma då, känns som jag inte kommer vinna detta iallafall, han kommer varesig jag vill eller inte antar jag, men jag kan bara säga att nästa gång det är någon tillställning så kommer jag hålla i allt själv, inte släppa in någon förutom min egen familj, jag vill inte riskera att någon tar över som hon gjorde igen.

Det värsta är att jag vet att det blir precis som när vi ses hemma hos hans mor, vi kommer inte prata med varann, knappt att ungfan hälsar när vi kommer, han är så självupptagen och dryg så det finns inte och detta ska jag stå ut med när jag hade velat haft nära och kära där.....

• himeko81

Det är av just sådana här anledningar som jag och min sambo funderar på att gifta oss in a galaxy far far far away...
    Jag håller med många ovanstående, man ninjainvitar inte folk till andras bröllop men nu är det gjort.
    Jag hoppas inte att din svärmor med BRÅTT MOD vill förstöra er fest och jag tror att hon skulle bli ledsen om hon fick veta hur starkt du känner över det här :(

Jag gissar att du inte surfat in på sidor om hur man tillverkar brevbomber för att göra dig av med killen eller hyrt en hitman (vilket iofs vore en ganska enkel lösning) men är det inte lättare att ta ett snack med honom nu när han ändå är inbjuden att "det här är vår fest, vi vet att du gillar att vara klassens clown men det är vår dag, snälla försök sitt still" .. Eller så tar man helt enkelt snacket på festen om han höjer rösten. 

• BeBopz

Nja inga brevbomber eller nån hitman, haha !
    Men som du säger, jag får ta ett snack om han blir jobbig på plats.

Jag önskar att sambon kunde tala om för henne bara att det inte var ok att göra som hon gjorde, nu kommer han ju varesig vi vill eller inte, hela min släkt vet ju om att vi inte har bjudit honom, eller ja alla vet det iofs, alla tycker samma som vi, man bjuder inte in personer bara sådär.

Ser måna trådar där många har liknande problem tyvärr och det verkar som faktist många tror at det är en öppen fest och man tar med den man känner för, not ok !

Men nu är det snart dags och blir han pain in the ass så får han en käftsmäll och hoppas han lär sig sen efter det ! Bara skojar, men visst kommer jag säga till om han blir jobbig.

• A6 vis

Hej...

Jag tycker inte att svärmor har gjort rätt. Stå på dig och det är sambon som ska rätta till detta.....

kram på dig

• Sebastiána

Jag kan över huvud taget inte fatta att man kan komma på tanken att bjuda in folk till andras fester. Just i detta fall är det svårt eftersom svärmor kanske sagt att din sambos systers inbjudan även gäller honom, men i andra fall - t.ex när svärmor bjudit in egna kompisar eller när föräldrar bjudit in någon avlägsen släkting skulle man ju bara sagt att "tyvärr, festen är bara för de som fått en skriftlig inbjudan av brudparet" eller "Vi har bara dukat så många kuvert som antalet bjudna så det finns tyvärr ingen sittplats till dig". Själv skulle jag nog inte klara av det, men jag skulle tänkt det.

Svar på tråden Gäst som vi inte har bjudit in själva