Inlägg från: Mymlan16 |Visa alla inlägg
  • Mymlan16

    Gravid & förvirrad...

    Kanske är det bra att få lite extra tid att tänka, och att komma bort på semester tillsammans, även om den kommer att vara full av grubbel (men det kommer den att vara även om du gör abort innan).

    Det kan verka lite platt, men gör en lista på "för och emot"? Vad talar för ett barn just nu och vad talar emot, och varför när det gäller båda alternativen? Tex vad för utbildning är det du tänkt dig? Kan den vänta, tar den mycket tid i anspråk osv? Hur är din kille, kommer ni att dela ansvaret 50-50 eller annorlunda, passar villkoren er? Vad vill du göra i ditt liv, kan du göra det om du skaffar ett barn nu eller inte? Hur mycket betyder det om du inte kan göra det? Hur kommer du att känna om du gjort abort, känns det rätt för dig (bara du kan svara på det) eller ångrar du dig (obs, detta är ingen moralkaka, är för kvinnans fria val)? Osv, osv.

    Vad det gäller att göra saker "rätt ordning" när det gäller äktenskap m.m. Skit i det! ;) Det var förr, gör som det känns rätt! Huvudsaken är att man känner sig lycklig på den plats i livet man är.

    Följ ingen annans råd, bara ditt hjärta, hur klyschigt det än kan låta. Det är du som kommer att leva närmast konsekvenserna av beslutet resten av livet hur du än gör.

    Hoppas att det blir jättebra för dig.

  • Mymlan16

     


    23maj2009 skrev 2010-08-07 02:58:20 följande:
    Klart att du har känslor som åker bergodalbana nu.. det är så..Ett barn brukar vara svårplanerade och det är ofta inte riktigt rätt läge att skaffa. Men jag lovar att ni fixar det oavsett hur ni väljer att göra. Många nu som skaffar barn väntar tills de blir lite äldre och det jag ofta hör är att de ångrar sig för att de borde ha skaffat barn tidigare och gärna fler :)Att berika sitt liv med barn är också en process att bli vuxen, man växer liksom! Oftast kvinnan mer än mannen..då hon bär barnet och han oftast inte fattar nåt förräns att barnet är fött..Man kan heller inte förutspå hur det kommer att bli. det får man fixa eftersom.Jag var 23 när jag fick min första och tycker det var en perfekt ålder!!Lycka till!

    "Oftast kvinnan mer än mannen..då hon bär barnet och han oftast inte fattar nåt förräns att barnet är fött.."

    Hu, hade jag varit man hade jag blivit genomförbannad om jag läste detta!!! Det beror nog mer på personen/personligheten, mognad, och hur mycket man orkar och vill sätta sig in i saker än könet mellan benen hoppas jag... ;)

  • Mymlan16

     


    envyme skrev 2010-08-08 21:12:03 följande:
    Tack så jättemycket för att ni tar er tid att skriva några rader till mig, det känns oerhört skönt att kunna prata av sig ibland, ni kommer med jättekloka råd. Att göra en för och emot-lista har jag tänkt på att göra, så svårt att ta tag i det bara, jag skjuter liksom bort allt på något sätt för jag vet egentligen att vi har bestämt oss för abort. Vi har tom bokat tid för undersökning på en abortklinik, fast det är ju inget som säger att man kan ändra sig för det... Jag slits åt två olika håll, killens vilja och mina känslor. Han tycker inte att jag är realistisk, vilket jag har full förståelse för. Fast allt går att lösa! Jag har faktiskt jobb och tjänar väldigt bra, dock inte fast, han är färdigutbildad i december och kommer få fast jobb efter det troligtvis. Körkort har jag redan osv osv. Jag är så dum också, sitter inne på bebis-forum och läser om utveckligen på bebisen, pratar med min familj om bebisen som att jag har bestämt mig för att behålla, kommer bli 1000 gånger värre om jag nu gör en abort... Det känns bra iaf att vi åker på semester snart och kan ta tid där att verkligen fundera... tack ännu en gång för alla råd, värmer enormt!

    Visst ska man vara realistisk, men det viktiga tror jag är att vara lycklig (hur du än väljer), och saker brukar ha en tendens att lösa sig. Ibland får man tänka i stora perspektiv, men ibland finns det perioder i livet när man helt enkelt får vara nöjd med små försiktiga steg i taget - även de tar en framåt, sakta men säkert. Gå på dina känslor.

    I slutänden är det du som står med det yttersta beslutet om abort eller inte, och därför är det ocså du som måste vara nöjd med valet. Elakt mot mannen, kanske. Men det är du som till sist gör det slutgiltiga valet och därmed bär konsekvenserna av att ha gjort det, åt vilket håll det än är. (Nu låter jag kall, men jag menar att du ska inte tänka "varför gjorde jag det här" ? (oavsett vad du väljer). Han kan alltid tänka att det var du som valde; "det var inte mitt fel att det blev så här", om han någon gång inte är nöjd, och det är lättare att bära.) Du kommer att klara det, hur du än gör. Det blir inte alltid som man tänkte, men det brukar bli bra till slut ändå (ibland ännu bättre!). =) Kanske ska man fråga sig; om jag tar bort pengar, utbildning, förhållande och allting ur bilden: vill jag ha det är barnet då?

Svar på tråden Gravid & förvirrad...