• Skumboll

Festprogram eller inte?

Har redan klarat av frågan här på BT om man måste ha vigselprogram eller inte. 

Nu har jag samma fundering kring festprogram. Jag ser inte riktigt vitsen med festprogram, och om man skulle ha ett, vad ska det innehålla? 

Meny och bordsplacering fixas på andra vis. Presentation av oss och några fyndiga rader om våra gäster känns bara konstigt eftersom det är våra närmsta familjer+närmsta vänner som kommer. Tacka våra gäster kan jag personligen göra med ett tal vid middagen, så det känns också överflödigt. 

Så, festprogram eller inte? Det verkar ju vara mer regel än undantag att ha festprogram, men är det något som inte haft det?

• Svar på tråden Festprogram eller inte?
  • mattiasFästmö

Det blir nog lite på hur stort bröllop man har. Är det bara de närmsta och man bara är ett fåtal kanske man inte behöver det. men vi som ska ha ett bröllop med runt 50 gäster så är det ett bra sätt att få ut menyerna, nån liten rolig sak om oss och även presentation av tärna/bestman/toastmaster samt gäster. Och sen tycker jag att det är ett roligt litet minne för dom att få med sig. Och lite roligt att bläddra i under kvällen. men somsagt om man är färre så kanske det känns dumt.

• Skumboll
    mattiasFästmö skrev 2010-08-05 20:30:25 följande:
    Det blir nog lite på hur stort bröllop man har. Är det bara de närmsta och man bara är ett fåtal kanske man inte behöver det. men vi som ska ha ett bröllop med runt 50 gäster så är det ett bra sätt att få ut menyerna, nån liten rolig sak om oss och även presentation av tärna/bestman/toastmaster samt gäster. Och sen tycker jag att det är ett roligt litet minne för dom att få med sig. Och lite roligt att bläddra i under kvällen. men somsagt om man är färre så kanske det känns dumt.
    Vi blir drygt 50 pers, men det är ändå bara närmsta familj+vänner. Nästa alla har träffats förut på ett eller annat vis. Så direkt få är vi ju inte men känns ändå onödigt. 

Känns så fånigt att skriva någon histora om sig själv, de vet ju vilka vi är lixom. Haha. 

• mattiasFästmö

Skumboll skrev 2010-08-05 20:35:19 följande:
    Vi blir drygt 50 pers, men det är ändå bara närmsta familj+vänner. Nästa alla har träffats förut på ett eller annat vis. Så direkt få är vi ju inte men känns ändå onödigt.  Känns så fånigt att skriva någon histora om sig själv, de vet ju vilka vi är lixom. Haha. 

Aha okej, ja om alla har koll på vilka alla är redan så kanske det inte behövs vi har ju många partners och 'grenar' från olika delar av olika släkten och därför är det många som inte träffats. Vi ska inte skriva våran historia så, utan ha att jag beskriver min m2b och han mig. lite gulligt sådär. Och sen lite program och meny, lite alternativa samtalsämnen och lite så. Och presentationer som sagt. Men det är nog också hur pysslig man är. Men jag har hört med andra och det har uppskattat det just att det är lite roligt att spara och sitta och bläddra i under kvällen

• Skumboll
    mattiasFästmö skrev 2010-08-05 20:51:40 följande:
      Aha okej, ja om alla har koll på vilka alla är redan så kanske det inte behövs vi har ju många partners och 'grenar' från olika delar av olika släkten och därför är det många som inte träffats. Vi ska inte skriva våran historia så, utan ha att jag beskriver min m2b och han mig. lite gulligt sådär. Och sen lite program och meny, lite alternativa samtalsämnen och lite så. Och presentationer som sagt. Men det är nog också hur pysslig man är. Men jag har hört med andra och det har uppskattat det just att det är lite roligt att spara och sitta och bläddra i under kvällen
    Tänk så olika det kan vara, jag tycker mest att det distraherar, jag vill ju att de pratar med varandra...inte bläddrar i festprogrammet.

Det har inget med att jag inte är pysslig, jag är grafisk formgivare så det är ju enkelt att slänga ihop ett festprogram, men det jag undrar är om det är så viktigt som det verkar här på BT. 

• pyrro

Absolut inte nödvändigt helt upp till en själv. Jag har gjort det till en del av dukningen och som ett fint minne inte minst för mig själv med meny etc. Vi har med bröllopskort på alla gästerna som gift sig...det tror jag blir ett uppskattat samtalsämne då det sträcker sig från 40-tal till nutid. Vi har bara 24 gäster så visst alla känner oss men inte allt om oss. Jag har tagit med kort om oss där vi skriver om varandra.....bra och mindre bra sidor, bästa kommentaren, sämsat kommentaren och vad vi lärt oss om varann.

Svar på tråden Festprogram eller inte?