• nindan90

Bröllop och dop

Hej alla!

Vi väntar barn i slutet av september och har (ganska hastigt och lustigt) bestämt oss för ett kombinerat bröllop och dop i januari. Finns det det någon annan där ute som gjort, eller tänker göra samma sak? Några tips ?

/Nin

• Svar på tråden Bröllop och dop
  • sweetgwendolyn

hej!
    inga tips annat än att börja med att kolla att prsäten tycker att dte är ok att göra det samtidigt.

vår präst är t ex av den åsikten att hon vill dela på högtiderna för attd et skall bli tydligt. hon föreslår t ex bröllop lördag, dop söndag.

annars har jag inga tips. för oss var det också viktigt att dela på dagarna, men det går säkert fint, det är ju inte direkt ovanligt...

lycka till!

• agge

hejsan,vi ska ha kombinerat bröllop och dop i november,vårt barn är beräknat till den 18agu,på måndag*ler*.när jag ringde och bokade kyrkan så sa jag att vi skulle ha dop och bröllop så sa hon ingenting om det,så det va okej.tycker det är jätte bra med kombinerat dop och bröllop,man sparar desutom pengar med,jätte bra.vi ska ha en enkel motagning efteråt,med någon lätt mat och kaffe,tårta.så det blir ingen fest med alkohol och så,typ bara välkomstdrink,och likör till kaffet,tårtan.lycka till med planeringen.

• nindan90

tack för svaren! Agge skriv gärna och berätta hur det gick med allt (och jätte-lycka till på måndag...eller när det nu blir )!

jo, jag vet att det inte är ovanligt nu att göra en kombination, men för att vara så vanligt så finns det väldigt få sidor med tips om upplägg i tidningar eller på nätet...

vet ni någon sida att rekommendera?

• Ave Maria

Lite råd, tips och funderingar angående att kombinera bröllop + dop.

1: Tänk efter före. Risken är stor att det varken blir hackat eller malet. Dvs att det varken blir en fin dopdag eller en fin bröllopsdag, utan något mitt emellan. Faktum är att det är svårare att planera en fin "kombinerad" dag än en dag det var sak får stå för sig.

2: Under vigseldelen, se då till att någon lugn person har hand om barnet, och framförallt!!! Om barnet gråter, be då den pesronen gå ut med barnet. OK innan ni nu kallar mig rabiat barnhatare mm. låt mig få förklara: När man gifter sig är man just man och kvinna. Två individer som ska få koncentrera sig helt och hållet på varandra och på det som sker. När ens barn gråter är man inte bara kvinna eller man längre, då är man Mamma eller Pappa till 100% Därför, för att man ostört ska kunna njuta av själva vigseln, gå ut med barnet om det gråter. Sen under själva dopet, ja det är barnets högtid och då får det både synas och höras hur mycket som helst.

OK nu har jag låtit lite negativ....så över till dom positiva tipsen.. :)

* Fundera över vilket ni vill ha först. Dopet eller Vigseln. Båda versionerna är ungefär lika vanliga. Beror lite på tycke och smak. Om ni vill gå in tillsammans som vid "vanlig" vigsel eller inte.

* kommer ni bjuda in till kombinerad dop + vigsel eller ska ni överaska med vigsel? (min rekommendation är att spela med öppna kort och bjuda in till både ock)

* Ta kontakt med prästen i god tid och diskutera igenom det hela med honom/henne. När ni bokar kyrkan, kom då i håg att säga till att det är både ock. Det påverkar nämligne hur tätt vi kan lägga nästa grej i kyrkan.

* Var ute i god tid så att ni kan tajma in bröllops/dop tiden med barnets sovtider. Och skulle det nu bli så att det hamnar precis när lill*n ska sova. Låt barnet sova!! Det går så bra att döpa sovande barn...men det är ganska krångligt att döpa en övertrött skrikande liten bebis...

* Har sett i en butik i sthlm (kommer tyvärrr inte i håg vilken ) ett urgulligt brudpar med en bäbis i famnen. Kanske vore ngt för bröllops/doptårtan?? :)

* vill bara sluta med att berätta hur ett par bekanta till mig gjorde:
    De bjöd in till dop. Inga problem, fin dophögtid med efterföljande dopkaffe. När de sedan vid tårtan tackar för doppresenterna passar de på att bjuda in till nästa stora familjehögtid, nämligen deras bröllop!, som ska ske två timmar senare, i samma kyrka!! Jubel!! Blev mycket lyckat. Och dop och vigsel konkurrerade inte ut varandra.

Hur ni än gör! Kom i håg att göra det som passar er två(tre) bäst!!

Lycka till!!!!!!!!!

• nindan90

tack ave maria för tipsen.
    jo. det blir endel planerande framåt nu vad gäller upplägg och utförande
    vi tänker inte köra med någon överraskning utan har redan börjat "förbereda" släkt och vänner.
    vad synd att du inte kom ihåg i vilken affär du sett figuren, jag har själv funderat på och tittat efter något liknande, mne inte hittat ngt. jag får väl lägga ut en tråd här och se om någon har nåt tips...

• janell

nindan 90: jag ska både gifta mig och ha dop nu på lördag...(lite nervös)...det gick jätte bra för prästen, han kom hem till oss och förklarade hur allt ska gå till...först vigsel och sen dop.....

• nindan90

janell!

lycka till imorgon!!!
    skriv gärna och berätta mer hur det gick och vilket upplägg ni hade!

Svar på tråden Bröllop och dop