• zorken19

Irriterad på min tärna!!!!!

Hej!

Nu är jag lite smått irriterad på min tärna! För det första så har hon aldrig tid att hjälpa till med nåt. Hon brydde sig inte om att planera min möhippa utan det fick min toastmadame göra. 
    Hon har inte varit i sverige på ett tag och när hon kom hem så sa jag att vi var tvungna att fixa en tärnklänning till henne. Hon ville ha en långklänning men jag tyckte hon skulle ha en kort. Dels så ska jag ju ha en långklänning och sen kostade de dubbelt så mycket.
    Nu ringder min toastmade och berättar att min tärna direkt efter vigseln ska skynda till festen för att byta om. Hon ska alltså ha en tärnklänning för 1700:- i 50 minuter och sen byta om till en annan som hon vill ha. Hon har inte ens sagt nåt till mig. Blev jättebesviken för jag tycker att man har klänningen hela kvällen. Den var jättefin......

Är det någon annans tärna som kommer byta om? eller är jag helt knäpp kanske som tycker att hon ska ha den hela kvällen. 

• Svar på tråden Irriterad på min tärna!!!!!
  • zorken19

Jag tycker med att hon är en av huvudpersonerna. Hon har ingen uppgift på kvällen men jag har ändå köpt klänningen just för att hon är tärna. Tycker det är jättetråkigt att hon inte ens kan ha klänningen på kvällen. Jag hade haft det även fast jag kanske inte tyckte om klänningen till 100%. Det är ju ändå inte hennes dag.
    Tycker att hon kunde sagt detta så hade jag hyrt en klänning istället så hade jag sluppit slänga de pengarna i sjön,

• Sebastiána

Kan hon inte ha sin festklänning även under vigseln? Ser den så omöjlig ut?

Att bli sur för att hon inte fixade möhippan fattar jag inte. Den kan ju vem som heslt ordna. En kompis till mig fick två hippor. En ordnad gemensamt av kompisar och en som hennes arbetskamrater fixade.

• kikki kikki

Men har du ingen annan som kan vara tärna? Någon som har typ hennes storlek och kan ta hennes plats? Att vara tärna ska vara en ära att få vara men hon ger intrycket av att tycka att det är en belastning...och har hon ingen direkt uppgift att fylla så ta ifrån henne uppgiften och låt henne vara en vanlig gäst istället. Jag skulle hellre låta klänningen ligga i garderoben än att låta en sådan otacksam person bära den.

• KatjaB

men vad dåligt, hade mina tärnor bytt om till festen när jag köpt deras klänningar och dessutom lagt ner massor av möda och tid på att de skulle känna sig fina, så hade jag blivit riktit irriterad. Så gör man ju inte!

• Pokaloo

Byt ut tärnan till någon som skulle uppskatta det mer än henne.

• Moirie

En av mina tärnor bytte om efter vigseln. Hon föredrog att få vara fin i två olika klänningar, vilket jag tycker är ett ganska rimligt sätt att resonera på om man som hon är åtta år gammal . Jag skulle nog inte brytt mig särskilt mycket om den andra vuxna tärnan velat byta klänning också, om hon pratat med mig om det först. Jag skulle tycka att det vore jättetrist att ha betalat för en klänning som tärnan inte kunde stå ut med att bära mer än 50 minuter. Då har ju kommunikationen brustit nånstans.

Personligen skulle jag bära en tärnklänning hela bröllopet om den inte var extrem på något sätt som gjorde det besvärligt (typ ärvd folkdräkt man inte vill råka spilla på). Det tristaste är ju att din tärna inte har pratat med dig ordentligt innan klänningen köptes eller innan hon bestämt sig för att byta om. Hon låter som en ganska självisk person.

Att hon vill byta... vad handlar det om? Är det inte roligt att det syns att man hör till brudföljet? Var hon någonsin särskilt entusiastisk inför bröllopet? Hon kanske ser det som att hon gör dig en jättetjänst genom att vara tärna och helst vill att det ska vara över.

• zorken19

Sebastiána skrev 2010-08-04 10:57:05 följande:
    Kan hon inte ha sin festklänning även under vigseln? Ser den så omöjlig ut? Att bli sur för att hon inte fixade möhippan fattar jag inte. Den kan ju vem som heslt ordna. En kompis till mig fick två hippor. En ordnad gemensamt av kompisar och en som hennes arbetskamrater fixade.

Fast den är ju köpt så att det ska vara ett färgtema genom hela bröllopet. Jag ville ha en vinröd klänning då vårt bröllop går i det. Angående möhippan så är min toastmadame inte jätteglad för hon har lagt ner massor och åter massor med tid att fixa både upplägget för hela festen plus att hon fick ordna hela möhippan. Jag tycker att det är lite tärnans uppgift.

Moirie skrev 2010-08-04 12:29:02 följande:
    En av mina tärnor bytte om efter vigseln. Hon föredrog att få vara fin i två olika klänningar, vilket jag tycker är ett ganska rimligt sätt att resonera på om man som hon är åtta år gammal . Jag skulle nog inte brytt mig särskilt mycket om den andra vuxna tärnan velat byta klänning också, om hon pratat med mig om det först. Jag skulle tycka att det vore jättetrist att ha betalat för en klänning som tärnan inte kunde stå ut med att bära mer än 50 minuter. Då har ju kommunikationen brustit nånstans. Personligen skulle jag bära en tärnklänning hela bröllopet om den inte var extrem på något sätt som gjorde det besvärligt (typ ärvd folkdräkt man inte vill råka spilla på). Det tristaste är ju att din tärna inte har pratat med dig ordentligt innan klänningen köptes eller innan hon bestämt sig för att byta om. Hon låter som en ganska självisk person.Att hon vill byta... vad handlar det om? Är det inte roligt att det syns att man hör till brudföljet? Var hon någonsin särskilt entusiastisk inför bröllopet? Hon kanske ser det som att hon gör dig en jättetjänst genom att vara tärna och helst vill att det ska vara över.

När vi provade klänningen så ville hon egentligen ha en långklänning men dte ville jag inte. å vid den tidpunkten så hade jag letat efter tärnklänning väldigt länge eftersom hon inte kunde. Sen hittade jag denna och tycke den var jättefin. Hon var lite sur för att hon inte fick en långklänning men hon sa att hon tyckte denna var fin och att hon bara ville ändra den lite så hon bestämmde att den skulle sys upp så att den gick precis över knäna. För mig var det inga som helst problem. De andra som var med sa oxå att hon verkade jättenöjd.

För mig känns det bara som att jag likaväl kunde hyrt nån klänning eller köpt nån billig sak. Jag räknade med att hon skulle ha den hela kvällen, det är viktigt för mig. jag vill ha ett färgtema. Bestman tex går ju inte och byter kläder.

Känner bara att man går och köper en för mig rätt dyr klänning för att hon ska ha den i 50 minuter.

• Mlle M

Nämen så kan man verkligen inte göra! Jag skulle ta ett samtal med henne och säga att antingen är hon tärna hela kvällen i "din" klänning eller så är man inte tärna alls, usch vad oförskämt beteende av henne! 

• Moirie

Om hon inte vill ha på sig den längre än under vigseln så tycker jag inte förtjänar att behålla den efteråt. Ta tillbaka den efter och sälj den. Svårt för henne att hävda att hon ska få behålla den om hon inte tycker den är fin nog att ha på sig hela dagen.

• fryser

men hallo.. byta ut o byta ut , skulle jag säga till syrran att du får inte vara tärna så skulle helvetet bryta ut o hon kanske inte ens skulle komma på bröllopet. tyvär inte alltid lika lätt. hon har oxå tjatat om att hon skulle vilja byta efter kyrkan men jag har sagt NEJ. det har krånglat en massa o jag har inte alltid varit så nöjd men ibland vågar man bara inte för man vill inte vara ledsen över sånt den dagen man gifter sig..

• Mymlan16

Puh, vad det är tröttsamt med folk som börjar konstra högt och lågt och ser bröllopet mer som en angelägenhet för dem själva än för dem som gifter sig. Har råkat ut för ett par sådana hittills (andra saker dock) inför vårt bröllop. Till slut ångrar man nästan att man överhuvudtaget bad dem, de tycks bli till mer besvär än hjälp tyvärr...

• Sebastiána

Tack och lov att vi inte har färgtema. Tärnan får ha vilken färg på klänningen hon vill... utom svart och vitt...

• zorken19

Som tur är så är det ju upp till var och en om man vill ha ett färgtema. Å jag vill ha det. Samma färg går igenom i inbjudan, vigselhäftet, festhäftet, dukningen samt marskalt och tärna.  För mig är det viktigt att allt knyts samman.
    Sen hade jag inte varit omöjlig om hon sagt att denna klänningen vill jag absolut inte ha, men det sa hon aldrig och då tror man ju att allt är ok för henne med.

Jag ska prata med henne idag och är lite nervös...

• kikki kikki

Det är när man läser sådant här som jag blir säker på mitt egna val att inte ha tärnor.

Mina vuxna barn har själva sagt att dom gärna vill ha klänningar i den färgen vi har som färgtema (lila) och det får dom så gärna ha......jag har sagt att om dom hittar någon snygg klänning på nätet så kan jag låta sy upp dom och betala för dom. (har 2 stora töser).

• aliina5000

jag hade också bytt tärna... gud vad ego hon låter! hade jag varit din tärna hade jag haft på mig vad som helst... det är ju din dag

Svar på tråden Irriterad på min tärna!!!!!