• classy

Locktång, spolar, plattång???

Då jag gifter mig utomlands så tänkte jag fixa mitt hår själv.

Kan inte skryta med att jag är bäst på det och tänkte be om lite hjälp...

Vill ha mitt hår uppsatt i en rätt enkel upsäättning.
    Men tänkt kankse locka till det lite.

Vad använder jag bäst då?
    Locktång?
    Plattång?
    Spolar?

Har halvlång hår, till axlarna, ingen lugg samt rätt tunt hår. Tyiskt skandinaviskt...

Glad för lätta tips...  :)

• Svar på tråden Locktång, spolar, plattång???
  • S2011

om du inte har en mycket smal och mycket varm plattång skulle jag nog akta mig för en sådan. det är lätt att det blir lite "kantiga" lockar av plattång, tycker jag, och om den inte är riktigt het så släpper de ganska lätt också. är håret tunt och flygigt skulle jag nog inte välja plattångsmetoden :)

jag tror att du får bästa resultatet med spolar - det finns såna mjuka "skumgummi-aktiga" spolar i olika storlekar som man kan tvinna mer eller mindre hår på. såvitt jag hört av mina vänner med tunt och flygigt hår så har det varit det allra bästa verktyget.

• jkbr

Värme rullar är jätte bra!  dom från bybaliss är helt ok ,jag har använt dom på salongen .

Med dom får du volym och fina lockar. man kan också anvanda lite locktång på delar av håret om man vill ha mer lockar.

• 100510

Röstar också på värmespolar. Använder det ofta och det blir alltid bra resultat. Ha gärna i någon produkt innan som ger stadga och hållbarhet som Redken hot sets 22.  Öva några gånger hemma innan så fårt du till tekniken.

• Kerbaros

Om man bara vill ha håret vågigt och inte riktiga lockar, vad ska man använda då? Jag kommer befinna mig ganska långt ifrån en frisör och funderar på att bara ha håret lite halvuppsatt med en tiara i. Jag är usel på frisýrer så det vore nice med en enkel frisyr som jag kan göra själv =)

Förlåt TS att jag lånar din tråd!

• classy

Tack snälla för bra tips!!

Värmespolar verkar vara grejen alltså.
    Om/när jag plattar mitt hår så känns det bara änne tynnre och sprött i topparna så låter nog den manicken vara över huvudtaget, tror jag..

100510: tack för tips på produkt också. Super! En sådan skall jag införskaffa mig.

Har kikat på salonger i New York där vi skall gifta oss men alldeles för många samt att jag vill ha det rätt enkelt så det känns lite onödigt ( om jag inte låter allt för snål ) att lägga pengar på att uppsöka en salong där.

Ängla80 : Hoppas även du får lite tips på denna tråd...

Denna vecka blir det inköp av värmespolar samt full övning så jag känner mig redo sen när det väl blir dags.

Tack alla för bra respons!!  :)

• Ängla80

Det blir nog spolar för mig med även om jag har lite tjockare hår. Har en locktång Babyliss Icurl men får inte till det. Kan vara värt att införskaffa sig ett par spolar. Vad kostar de, är det någon som vet?

• 100510

Kerbaros skrev 2010-08-01 20:53:18 följande:
    Om man bara vill ha håret vågigt och inte riktiga lockar, vad ska man använda då? Jag kommer befinna mig ganska långt ifrån en frisör och funderar på att bara ha håret lite halvuppsatt med en tiara i. Jag är usel på frisýrer så det vore nice med en enkel frisyr som jag kan göra själv =)Förlåt TS att jag lånar din tråd!

Om du kör värmespolar så hänger det lite på tekniken när du tar ut dem också. Om du bara rullar av spolen rakt ner så blir det lite "vågigare" än om du vevar av håret, för då blir det mer som korkskruvar. Hmmm ... är inte så pedagogisk märker jag  När man vevar så liksom håller du spolen med kanten mot huvudet och rör själva spolen runt i cirkelrörelser så att håret åker av. Vill du inte ha så skarpa lockar kan du ju också borsta ut det försiktigt med en gles borste när lockarna har kallnat.

• jkbr

annars är det super billigt att fixa sig på salong i nY  typ 200 kr för styling

• classy

jkbr :

Vart hittar man dessa salonger?

Har googlat som 17....

Har ett önskemål att dom kommer till hotellet och det förstår jag att man betalar för och då ligger jag i en prisklass på ca 150-200 dollar.
    På salong ca100 dollar....

• Ängla80

Då har man skaffat sig ett par värmespolar fråb Babyliss. Testade dem nu på kvällen och det var ganska lätt att få i dem förutom att jag började i fel ände och jag kanske inte rullade så hårt som man borde  och jag borde ha haft mindre hår i varje spole för jag fick 5 spolar över.

Vad har ni för knep när ni använder värmespolar. Jag såg ovan att det var smart att veva ut rullarna när de är klara. Hur länge har ni dem i, kan håret vara fuktigt, blött? Var börjar man?

Tacksam för alla svar

• jkbr

Det blir alltid dyrare om du säger att du ska gifta dig,och klart blir det dyrare om dom kommer till hotellet. Jag menade bara att jag sett en massa skönhets salonger / frisörer som fönar ,stylar osv för typ 30 dollar

Ska du bara ha nått enkelt kan du ju bara gå in nånstans och säga vad du vill ha  att du ska gå på bröllop tex . Eller boka ett par dagar innan. 

om du ska ha värmespolar så Måste håret vara tort! (annars kan det gå sönder, aldrig värme saker på blött hår) Tvätta håret gärna dagen innan så blir det lättare att sätta upp inte så flygit. ta i produkt och låt spolarna bli helt kalla ,rör inte lockarna fören håret är kallt. ca 15 min   lycka till!

• Ängla80

jkbr skrev 2010-08-03 23:07:24 följande:
      om du ska ha värmespolar så Måste håret vara tort! (annars kan det gå sönder, aldrig värme saker på blött hår) Tvätta håret gärna dagen innan så blir det lättare att sätta upp inte så flygit. ta i produkt och låt spolarna bli helt kalla ,rör inte lockarna fören håret är kallt. ca 15 min   lycka till!

Tackar! Jag ska försöka än gång till och då åt rätt håll. Men visst fick jag volym men jag var för snabb att ta ut spolarna och gjorde det lite slarvigt.

• classy

Tack alla för himlans bra tips!

Tror att jag har hittat på vad jag är ute efter.... :)

Svar på tråden Locktång, spolar, plattång???