• mattiasFästmö

ingen klädkod

Fick ett samtal av min pappa idag, han hade i sin tur pratat med ett äldre par som är bjuda på bröllopet, och dom var helt övertygade om att det skulle vara frack. Tydligen fick jag förklarat för mig att när det inte står någon klädkod så betyder det att man ska ha frack? Min pappa tyckte det lät väldigt konstigt och inte alls som oss, så han ringde och frågade. och självklart var det inte det vi menade med att inte ha någon klädkod ^^ Är det någon mer som råkat ut för detta? Kommer folk komma i frack nu när vi inte skrev något på inbjudan?

blir Fru den 23 Oktober -10
  • Svar på tråden ingen klädkod
  • darkHorse

Om man ser till strika etikettsregler innebär utelämnandet av klädkod att det är högtidsklädsel (möjligen beror detta på vilken tidpunkt vigseln sker). Däremot tror jag att merparten av svenska folket inte har någon aning om detta så jag gissar på att det inte kommer dyka upp massa människor i frack.

Om ni däremot har fler som är lite äldre eller umgås i kretsar där man använder frack (universitetsstudernde i Lund, Uppsala, ordnar etc.) kan det kanske vara bra att höra av sig för att förtydliga att det inte är högtidsklädsel som gäller för att vara snälla så att dom inte känner sig utspökade när de dyker upp i frack på den stora dagen.

• Lissie84

Jag skulle nog gissa på att det var frack, men om jag var osäker skulle jag ringa och höra med brudparet.

• ClaraH

Traditionellt sett betyder ju utebliven klädkod att det är högtidsdräkt som gäller. Men nu för tiden hade jag inte trott det. Däremot hade jag ju ringt och frågat vad som gäller. Jag tycker att det är synd när man utelämnar klädkod vid ett så formellt tillfälle, det skapar bara förvirring. Mest omtänksamt mot gästerna är ju att ange klädkod så riskerar ingen att vara över- eller underklädd. Det är ju ämnat att vara en guide till gästerna om nivån.

• Aleta

Jag är lite mer än 40, kanske lastgammalt i vissas ögon , men nog vet jag att det betyder frack om det inte står någon klädkod.

Jag hade ringt och frågat för säkerhets skull om jag var osäker på om brudparet hade koll på sån't.

• mattiasFästmö

Okej, gud vad dumt. Jag hade verkligen ingen aning om det. Då hade vi ju skrivit någonting istället för att utelämna det helt. Men förhoppningsvis känner de flesta oss tillräckligt bra för att förstå att frack är ljusår från oss ^^ Anledningen till att vi inte har någon klädkod är för att vi kände att även kavaj som är den 'lägsta' klädkoden var för mycket. Folk kommer behöva resa till bröllopet och vi vill inte att folk ska behöva köpa kläder speciellt för vårat bröllop. För alla har inte kavaj och kavajbyxor hemma nuförtiden, och vi tycker att det är helt okej om folk kommer i jeans och någon fin skjorta, eller vad man känner sig fin i. Men jag ska minnas att ta upp det med de äldre som hör av sig och bekräftar att dom kommer på bröllopet.

• giz83

Jag tror att det där handlar mer om äldre traditioner och att äldre generationer känner till sånt där, men visst är det svårt att veta vad det är för klädsel som gäller om ingen skriver nått...=) men nu är nu iaf en erfarenhet rikare...hihi

• Wormgirl

Även många yngre vet om att utebliven klädkod innebär frack. Alltså kanske ni borde kontakta alla ni bjudit in och förtydliga. Annars kan det bli en rätt tokig blandning av klädstilar på bröllopet...

• mattiasFästmö

Ja vi ska göra en hemsida nu om bröllopet där vi kommer förtydliga detta. Dock tror jag att de flesta känner oss tillräckligt bra för att förstå att frack inte ens finns på kartan, men vi ska förtydliga detta

• Mlle M

Jag skulle nog också anta att det var frack om det inte stod någon klädkod; Du säger att det inte alls är "ni" och era kompisar förstår men tänk om kompisarna istället tänker " oj, det är verkligen inte dom men nu slår dom på stort på den Stora dagen". Jag skulle kanske fråga om jag var bjuden på ett bröllop där det kändes väldigt olikt brudparet men det är inte säkert.   Skulle nästan rekommendera att du hör av dig till samtliga och förklarra, annars kan det ju bli lite lätt pinsamt om vissa dyker upp i frack och långklänning och andra i jeans och kavaj! 

Svar på tråden ingen klädkod