• Snödroppen80

Kyrka eller borgerlig vigsel?

Vi planerar för bröllop och har hamnat i en diskussion - kyrklig eller borgerlig vigsel? Jag har min barnatro och vill gärna gifta mig i kyrkan, medan min blivande inte tror och tycker därför att det känns konstigt med prästens ord och föredrar borgerlig vigsel...vad göra?

Någon som har varit i samma situation? Hur har ni löst det?

• Svar på tråden Kyrka eller borgerlig vigsel?
  • Niini

Kanske en präst som viger er utomhus eller liknande?! Tycker jag skulle vara en bra kompromiss :)

• Albertina83

Min fästman har sagt att han vill gifta sig i kyrkan men jag vill absolut inte gifta mig i kyrkan eftersom jag inte är troende. Min fästman är inte heller troende men han är mer traditionell av sig. Vi ska inte gifta oss än på flera år. Men han tycker att mitt förslag låter bra, att vi gifter oss hemma i trädgården med en präst som viger oss. Jag tycker med att det skulle kännas konstigt med prästens ord. Men det är viktigt för min älskling och för mig är det viktigaste att det blir ett bröllop ute i det fria.

• ClaraH

Jag vill inte heller gifta mig i kyrkan, men om min blivande hade tyckt att det var viktigt för honom hade jag gjort det för hans skull. Vi gör ofta så att om vi diskuterar hur vi vill ha något och upptäcker att någon sak är särskilt viktig för den andra, då får den bestämma. Det enda jag kan råda dig till att du uttrycker att det är mycket viktigt för dig och fråga om han kan gå med på det för din skull. Det kan ju förstås vara så att det är mycket viktigt för din blivande att inte gifta sig i kyrkan, men hur det än är måste ni diskutera er fram till hur ni ska göra.

Om det går att lösa som ovanstående föreslagit är det ju bra men det är väl den religösa cermonin han inte vill ha, vad jag förstår, och då kanske en sådan kompromiss inte hjälper.

• Niini

Finns alltid alternativet borglig vigsel o sen en välsignelsecermoni nån gång senare :)

• Snödroppen80

Det stämmer, det är inte själva kyrkan det hänger på. Vi hade tänkt oss ett bröllop i fjällen (inte kyrka), men hamnade mer i en diskussion om det ska vara en präst eller en borgerlig vigselförättare för själva cermonin...

• Snödroppen80

Niini skrev 2010-07-30 19:49:56 följande:
    Finns alltid alternativet borglig vigsel o sen en välsignelsecermoni nån gång senare :)

Välsignelsecermoni? Vad innebär det mer exakt?

• Niini
    Snödroppen80 skrev 2010-07-30 19:52:17 följande:
      Välsignelsecermoni? Vad innebär det mer exakt?
    Vet inte exakt hu det går till men det innebär att man i efterhand kan bli välsignade av en präst. Inte lika stort som en kyrkvigsel men ändå lite av den mer religiösa delen. Tror nog det finns nåt liknande i Sverige också?!
  • CeciliaJarl

Man kan gifta sig i kyrkan av andra anledningar. Vi är inte troende någon av oss, men gifter oss i en jätte fin kyrka bara för att det är lite historia i det. Sen kan man ju välja lite efter att det inte ska vara så religiöst, välja präst och salmer. Det finns många samler som är vackra utan att vara tro inriktade.. :)

Svar på tråden Kyrka eller borgerlig vigsel?