• Lyckomia

Frustrerad! Ni som ger pengar, hur mycket?

När brudparet önskar sig pengar, hur mycket är rimligt att ge?

Min sambo och jag ska på bröllop i Österrike till en släkting till honom som vi aldrig någonsin träffar och är väldigt oense om hur mycket vi ska ge. Vi ska ju faktiskt ta oss dit och det är fan inte gratis. Han tycker 1000 kr och jag totalvägrar. Dom ska fan bara vara glada att vi kommer och min sambo ska sluta att bara drälla pengar till folk! ÅÅÅÅHHH!!!!!

• Svar på tråden Frustrerad! Ni som ger pengar, hur mycket?
  • Vi2alltid

Jag tycker 500 kronor från er båda räcker gott!

• Lissie84

håller med, 500 låter rimligt.  

Är brudparet från Österrike eller är de från Sverige och gifter sig därborta? 

• Moirie

Har brudparet önskat sig pengar? Är det brukligt att ge pengar i Österrike? Med låmgväga gäster tycker jag inte man kan förvänta sig present på samma "nivå" som de som bor på samma ställe. (Om man nu ska förvänta sig alls, men ni fattar säkert vad jag menar.) Om bröllopet är det enda skälet att ni åker dit och ni inte är generösa rika människor så kan det väl räcka med någon fin symbolisk present? 1000kr känns mycket när det inte är någon ni umgås med i vanliga fall och när ni dessutom betalar för flyg och kanske hotell?

• Lyckomia

Jag föreslog också 500 kr men det tyckte min sambo var snålt.

Vi är studenter utan fantastisk ekonomi och betalar resa och hotell själva. Brudparet kommer från Österrike och hur det är med pengaönskingar generellt i österrike vet jag inte men dessa önskar sig det iaf. Hade kunnat tänka mig 1000 om det var något syskon som önskade sig till bröllopsresa men inte för några jag varken känner eller träffar.

• Vi2alltid

Alltså, grejen med att önska sig pengar tycker jag är att alla ska kunna få lägga hur myket/litet de vill! Även ett litet bidrag är ett bidrag!

Vi fick 200 kr i ett kuvert av ett par på vårt bröllop och jag har ALDRIG tänkt tanken att det skulle vara snålt! Det är ju en middag på bröllopsresan :)

• kikki kikki

Jag håller med dom andra här....Max 500:-

Sen är jag personligen mot att ge pengar....Jag anser att om man önskar sig pengar så andvänder man upp dom och så kan man inte redovisa vad man fått från just den personen. och önskar man sig pengar till sitt bröllop så kan det lätt bli att dom pengarna just betalar bröllopet...och då anser jag att som gäst ska man inte betala för att någon annan gifter sig.

Om man promt vill gifta sig just nu men inte har råd så kan man faktist gifta sig billigt.

Om man sen inte vill ha några onödiga saker som bara blir ståendes och samlar damm så kan man önska sig prisentkort i en viss butik eller på tex en viss resebyrå.

När min kompis gifte sig så önskade dom sig bara pengar men jag beställde ett glasblock som jag lät gravera....och hon blev jätteglad för det......sen att vi gäster bara fick lite kaffe och några bullar efter vigseln gjorde det hela till en panikvigsel för att få in pengar till en resa......

Jag vet att jag kommer att få en del  påhopp nu men så tycker jag och tvingar ingen annan att tycka som jag.

• Vi2alltid

kikki kikki skrev 2010-07-29 16:13:58 följande:
    Jag håller med dom andra här....Max 500:-Sen är jag personligen mot att ge pengar....Jag anser att om man önskar sig pengar så andvänder man upp dom och så kan man inte redovisa vad man fått från just den personen. och önskar man sig pengar till sitt bröllop så kan det lätt bli att dom pengarna just betalar bröllopet...och då anser jag att som gäst ska man inte betala för att någon annan gifter sig.Om man promt vill gifta sig just nu men inte har råd så kan man faktist gifta sig billigt.Om man sen inte vill ha några onödiga saker som bara blir ståendes och samlar damm så kan man önska sig prisentkort i en viss butik eller på tex en viss resebyrå.När min kompis gifte sig så önskade dom sig bara pengar men jag beställde ett glasblock som jag lät gravera....och hon blev jätteglad för det......sen att vi gäster bara fick lite kaffe och några bullar efter vigseln gjorde det hela till en panikvigsel för att få in pengar till en resa......Jag vet att jag kommer att få en del  påhopp nu men så tycker jag och tvingar ingen annan att tycka som jag.

Nja, jag kan tycka att det är helt ok att önska sig ett bidrag till en resa tex, men det är värre om de önskar sig pengar som inte ska gå till något speciellt. Jag menar, naturligtvis ska man inte önska sig pengar som ska gå till att betala bröllopet, men vi önskade oss ett bidrag till resan eftersom vi inte skulle ha haft råd att komma iväg annars. Men då håller jag med om att presentkort på utvald resebyrå tex kan vara bättre, då vet givaren vad pengarna kommer att gå till.

• Willowfield

Kikki kikki...Visst får man tycka som man vill, bara man inte glömmer bort att förutsättningarna kan te sig väldigt olika för andra än för en själv.

• lunagarden

Vi2alltid skrev 2010-07-29 16:48:13 följande:
       Jag menar, naturligtvis ska man inte önska sig pengar som ska gå till att betala bröllopet,

Varför inte?

• kikki kikki

Willowfield skrev 2010-07-29 16:52:11 följande:
    Kikki kikki...Visst får man tycka som man vill, bara man inte glömmer bort att förutsättningarna kan te sig väldigt olika för andra än för en själv.

Ja det kan jag hålla med om.....men om man inte har råd att ha just det stora bröllopet man vill ha sk är det ju bättre att vänta och spara.....sen hatar jag också att behöva vänta på saker.....men om just att bli gift är viktigast så behöver det ju inte kosta så mycket......

att gifta sig handlar ju enligt mig att bevisa för hela världen att min man och jag älskar varandra och vi vill leva ihop hela livet ....och då behöver det ju inte kosta en förmögenhet om man inte vill .

sen vet jag med att det finns dom som har det för jäkligt med sin ekonomi.

Svar på tråden Frustrerad! Ni som ger pengar, hur mycket?