• Jessika81

    Hur långt har ni från kyrka till festlokal?

    Eller vad tycker ni är ok? Festlokalen jag tänker på kommer att erbjuda övernattning för alla gäster, hur långt kan man begära att de åker då?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur långt har ni från kyrka till festlokal?
  • Marängtrollet

    Jag var på ett bröllop för några år sedan där det var mer än 1 timme mellan kyrka och festlokal..det var inte så himla trevligt i värmen och eftersom brudparet skulle fotograferas så tog det närmare 3 timmar innan de dök upp..
    Men har man inget val då närmare lokaler är fullbokade, så tycker jag kanske att man kan skriva ut det i informationen i inbjudan eller kanske fixa transport?

  • Rufsas

    Det är cirka 290 minuter mellan vigselplatsen (alla gifter sig inte i en kyrka) och festlokalen. Vi har dock hyrt buss till alla gästerna så att de slipper fixa med egna bilar. Bussen kör för övrigt till vigselplatsen innan själva bröllopet startar.

  • Andreas flicka

    Vi har 15 min från kyrkan till festplatsen och kommer att hyra in en buss för dem som inte har bil.

    Personligen spelar det inte så stor roll för mig om det är långt emellan kyrkan (annat) och festen - man kan ju göra resan roligare för gästerna genom att bjuda på frukt/godis/champagne och spela bra musik (om man hyr buss dvs).

    Jag tänker mig att det är jobbigast för bruden i en sådan här situation - stor klänning och instängd i en bil samt oron att skrynkla till klänningen...

  • Marängtrollet

    Rufsas; Självklart behöver det ju inte vara en kyrka, men avstånd som avstånd..=)
    Jag tyckte bara att med tanke på att just det här bröllopet var i stan och festlokalen långt ute på landet och vi inte fick gå in i lokalen förrän brudparet anlände, så var det otroligt varmt och jobbigt framförallt för de äldre att vänta såpass länge..
    Kanske kunde varit fiffigare att lägga fotograferingen innan bröllopet då, och det sa hon själv efteråt.
    Men det är ju ett annat ämne..=)
    har man bröllopet på vintern så kan väglaget istället vara svårt och det kan ju ställa till det minst lika mycket..

  • Andreas flicka

    Det låter inte så roligt det som du beskriver - Marängtrollet. En varm sommardag är det inte så roligt att stå ute i solen, men inte heller i regnet om så skulle ha varit fallet. Kanske borde de ha tänkt på att hyra ett litet tält att ha utanför lokalen samt bjudit på vatten och tilltugg... Tänk om någon ville gå på toaletten...

  • Rufsas
    Marängtrollet skrev 2010-07-26 17:18:20 följande:
    Rufsas; Självklart behöver det ju inte vara en kyrka, men avstånd som avstånd..=)
    Absolut avstånd som avstånd, men jag tycker alltför ofta man hör antaganden om att alla gifter sig i kyrkan.
  • Marängtrollet

    Tack, Andreas flicka, precis så menade jag.
    Kanske tur att det inte bjöds på nån dryck innan, hi hi..

  • Marängtrollet

    Förlåt Rufsas..men så menade jag förstås inte=) Bara att just deras var i kyrkan..
    Själv har jag alltid tänkt mig en vacker klippa i solnedgången..men det blir bra hur man än gör;)

  • Rufsas
    Marängtrollet skrev 2010-07-26 17:31:11 följande:
    Förlåt Rufsas..men så menade jag förstås inte=) Bara att just deras var i kyrkan..Själv har jag alltid tänkt mig en vacker klippa i solnedgången..men det blir bra hur man än gör;)
    Ingen fara!

    Precis.

Svar på tråden Hur långt har ni från kyrka till festlokal?