• Aniara4

    Hur lång tid efter vigseln kom papper med nytt efternamn från skatteverket?

    Grrrr!

    Nu har det gått över en månad. Jag ringde redan efter 2½ vecka för att fråga hur lång tid det skulle ta, då svarade de att vigselbeviset kommit in och att det snart skulle vara fixat, men att jag skulle ringa igen om det inte hade kommit inom ett par veckor till.

    Jag har svårt att lita på människor, så idag ringde jag igen. Jag fick då veta att det är långa väntetider just nu, sen blev det väldigt konfunderat och förvirrat, sen blev jag plötsligt kopplad till en annan person som sa sig inte jobba med det här egentligen, och hon hummade och knappade och ropade på sin kollega, och till slut sa hon att "ja, vigselintyget kom den den 6/9... men det är fel ifyllt.".

    Ok, jaha, det är därför det tar så lång tid - om det är något fel lägger de papperet i en stor hög som säger "det här skiter vi i" istället för att, inte vet jag, ringa prästen eller nåt? Och kunde de inte ha klämt fram med det förra gången jag ringde? Skrikandes

    Framgår inte vad det var för problem, men de skulle i alla fall försöka lösa det. Jag hade förklarat att vi bokat resa i det nya namnet i början av november eftersom vi inte trodde det skulle bli nåt problem att hinna med namnbytet på 2 månader, och de TRODDE att det NOG skulle gå. För jag kanske kunde få förtur, eller nåt, fast det kunde hon inte lova. Men jag skulle ringa igen om några dar och höra hur det går, för säkerhets skull.

    Alltså, jag börjar misstänka att jag inte alls har onormalt svårt att lita på människor, Jag tror att jag helt enkelt har dragit adekvata slutsatser av mina interaktioner med andra människor i allmänhet och myndighetspersoner i synnerhet, och kommit fram till att man måste utgå från att folk är odugliga klåpare som inte gör det de säger att de ska göra, och alltid dubbelkolla om de har gjort sitt jobb eller inte. För i 90% av fallen verkar man behöva tala om för dem minst två gånger vad de ska göra.

    Sådär, jag ville bara kräka av mig lite. Jag är bara så less på att alltid vara ute i god tid, tänka på allt i förväg, och göra allt rätt, bara för att sen få mina planer sabbade av andras sjabbel. Jag är ju ute i god tid själv just för att jag inte tål stress så bra och inte vill få ont i magen över huruvida jag ska hinna få mitt pass eller inte.
    Samma känsla som när jag beställde blommor 3 månader i förväg och var så nöjd med att jag hade allt under kontroll, och dagen innan ringer floristen och säger att grossisten har skickat fel blommor.

    Jag HATAR att inte ha kontroll!

  • Aniara4

    Efter det senaste telefonsamtalet gick det tydligen rätt fort, för i måndags var namnet ändrat och klart så att jag kunde gå och beställa pass (fast jag ska vänta till nästa vecka, jag är lite uppsvullen just nu *fåfäng* Kyss).

    Och igår kom ett registerutdrag - men vänta här nu!

    Om vi säger att jag som ogift hette Anna Johansson, och mannen hette Karlsson, och jag nu heter Anna Johansson Karlsson, så står det på papperet "tidigare namn: Anna Karlsson". WTF, det har jag väl aldrig hetat???

    Ringde och frågade, och tydligen är det så att de först ändrar efternamnet, därefter lägger till mellannamnet. Då blir det två namnbyten, och intyget visar bara det senaste.

    Är det någon annan som har råkat ut för det här? Det låter ju helt kokobäng? Vad ska jag med ett intyg till där det står att jag i fem minuter hette Anna Karlsson?

    Nu skulle de i alla fall skicka ett personbevis där det framgår att jag nu heter Johansson Karlsson men att mitt namn som ogift var Johansson och inget annat.

    Drygt!

Svar på tråden Hur lång tid efter vigseln kom papper med nytt efternamn från skatteverket?