• Kerbaros

Vad krävs för en borgerlig vigsel?

Jag och min m2b gifter oss i mitten av oktober och det mesta är klart, vi har bokat kyrkan sedan flera månader tillbaka.

Jag börjar däremot känna nu att jag egentligen skulle vilja gita mig borgerligt. Nackdelen med detta är att vi inte har någon lokal som vi isf kommer kunna hålla vigseln i. Vi kommer ha festen i en bygdegård som vi kommer dekorera dagen innan inför middagen. Kan man ha vigsel på en scen inne i middagslokalen medans folk får typ mingla? eller blir det bara väldigt konstigt?

Utanför bygdegården finns det en vacker dansbana med tak. Nackdelen är att det inte kommer finnas stolar till alla om man itne bär ut de stolar som står inne i lokalen och sedan ber folk bära in stolarna efter vigseln. Men det känns som att det skulle bli lite tråkigt det med.

Velar och skulle vilja ha lite tips och råd kring hur man kan göra :/

• Svar på tråden Vad krävs för en borgerlig vigsel?
  • KatjaB

vi gifte oss borgerligt men valde ut ett annat ställe för det som vi hyrde bara för vigseln.

min syrra däremot gifte sig borgerligt i lokalen upp på scenen, vilket gick ju bra det med.
    frågan är ju vad ni tänkt er, vill ni ha musik och att alla ska få sitta ner, eller vill ni ha en vigsel som inte kräver någon form av ljudanläggning?
    Det är ju fint att vara ute och under vigseln kan ju alla stå, det räcker ju att ha stolar till dem som är så gamla eller så unga att de inte orkar stå.

• Kerbaros

Hm, just det, vi har en släkting som kommer sjunga troligen. Då finns risken att det inte hörs om det krävs en ljudanläggning. Det måste jag fundera på =)

• KatjaB

på vår vigsel sjöng de akapella, men det är ju lite sämre ljud förstås om man är ute och det blåser. Men det går ju helt klart, beror ju lite på om ni kan vara i lä eller inte.
    En fin blomsterbåge ni kan stå under är ju rätt charmigt

• Kerbaros

En blomsterbåge vore häftigt men på hösten finns det inte så mycket blommor ute i naturen att ta av så då blir det så fruktansvärt dyrt att ordna en sådan :)

• Kattpoet

Men  på hösten finns ju rönnbär, höst löv och andra underbara saker att dekorera en båge med.

• Kerbaros

Ja det är sant förvisso :)

Hur lång tid tar en vigsel egentligen? eller iofs så är inbjudningskorten redan utskickade så det blir nog kyrkan iaf. Tankte inte på att vi skrivit med kyrkan i inbjudan.

Aja, då får jag hoppas att det känns bättre angående kyrkan snart :/

• KatjaB

vet faktiskt inte hur lång tid vår tog, vi hade klockat på 25 minuter o det kanske tog nåt sånt, eller en halvtimme.. hade sånger och dikter som lästes upp också plus att vår vigselförrättare hade två kortare tal om oss och om äktenskapets betydelse.
    Hade skrivit ihop det själva o kollade med henne om det var okej för henne att läsa upp det

• lyckligbrud2011

Katja B, Vad hade ni för  diketr och sånger samt vad skrev ni om äktenskapets bsetydelse. Funderar på Borglig vigsel då min fästman inte gillar det kyrkliga men vill gärna ha lite längre än 5 min och lite personligare.

• KatjaB

lyckligbrud2011 skrev 2010-08-08 17:54:57 följande:
    Katja B, Vad hade ni för  diketr och sånger samt vad skrev ni om äktenskapets bsetydelse. Funderar på Borglig vigsel då min fästman inte gillar det kyrkliga men vill gärna ha lite längre än 5 min och lite personligare.

Det känns ju lite personligt med vår vigsel som kändes som "vi" så jag vill helst inte skriva rakt upp och ner allt som vi hade, som en mall liksom Men vi blandade med 2 minuters versionen med mer om äktenskap, varför vi var där och vad äktenskap betyder för oss.

Den gemensamma sången var Nu grönskar det, och så sjöng våra solister somebody och all you need is love.

• lyckligbrud2011

Ok, låter som en bra idé iaf. Fnt med ens personliga syn på det. Vi ska ha två av våra favoritkåtar och en dikt så kommer nog att bli bra.

• elefi

Vi gifter oss borligt i oktober vi ska ha vigseln utanför lokalen vi ska vara..finns en klippa där vi ska stå och såklart massor av marschaller trubadur som sjuner 2st sånger ..vi skålar ute och släpper ballonger sen går vi in och har fest!!!

Svar på tråden Vad krävs för en borgerlig vigsel?