• Martinaa

    Vad känns "konstigast" med att vara gift?

    Som rubriken lyder, vad tycker ni känns "konstigast"?


    Själv tycker jag att det efter snart två månader känns väääldigt knäppt att säga "min man" istället för sambo. Det känns ju ganska underligt att presentera sig med nytt namn också i och för sig, medan att signera har blivit ganska naturligt då jag gör det massor dagligen via jobbet. Vad tycker ni andra nygifta?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vad känns "konstigast" med att vara gift?
  • Kattpoet

    Men man är  ju fru  om  bor i Sverige, jag blir så trött  när folk kallar sig  Mrs vilket är den Engelska titeln och de verkar inte ens veta att det finns ett ord  för det i svenskan.

    Nu under julen har man fått julkort med Herr och Fru och jag finner det underbart och visst eftersom halva familjen vänkretsen är Skottska så har man också fått några med Mrs and Mr.

    Jag verkligen älskar när min man kryper upp nära mig och säger Min fru,  han använder endast  Mrs  "vårat efternamn", när han vill vara allvarlig och prata engelska. 

     

  • Emblas Mamma
    Kattpoet skrev 2010-12-19 18:36:22 följande:
    Men man är  ju fru  om  bor i Sverige, jag blir så trött  när folk kallar sig  Mrs vilket är den Engelska titeln och de verkar inte ens veta att det finns ett ord  för det i svenskan.

    Nu under julen har man fått julkort med Herr och Fru och jag finner det underbart och visst eftersom halva familjen vänkretsen är Skottska så har man också fått några med Mrs and Mr.

    Jag verkligen älskar när min man kryper upp nära mig och säger Min fru,  han använder endast  Mrs  "vårat efternamn", när han vill vara allvarlig och prata engelska. 

     
    det kanske helt enkelt är något man växer in i!
    fru låter lite konstigt tycer jag nu. men detsamma tyckte jag om sambo innan - hatade verkligen det ordet i ungefär ett år och drog mig verkligen för att säga det. Varför vet jag inte:)
    Antar att det är för att ingen annan jag känner i min ålder är gift och då känns Fru väldigt underligt helt plötsligt:)
  • Kattpoet

    Men var stolt över att vara fru!  Du är den första i din ålder i ditt gäng som är det så var stolt.

  • Emblas Mamma

    Jo det är klart :)
    Men använder man benämningen fru så ofta egentligen? Lite undrande.. Jag hör aldrig det av andra, eller när säger ma det?

  • Kattpoet

    Pappa kallar mamma sin frugan rätt så ofta.  Men annars i  Sverige så är vi ju inte så noga med titlar, fast du kommer le stolt när din man  säger "detta är min fru" för  första gången.

  • BrideBecks

    Kan inte säga att jag tycker det känns konstigt att vara gift. Det känns naturligt och det är ju rätt vanligt att gifta sig med den man ägnar att spenderar resten av sitt liv med.
    Däremot var det en omställning i början när det kom brev/räkningar till min man när det stod med hans nya efternamn (han bytte till mitt) men samtidigt roligt. 

  • Sebastiána

    För mig kommer det att kännas konstigast att se mig som fru. Jag är inte gift ännu men tycker redan att det känns konstigt. 'Fru' låter så mycket äldre än 'flickvän'.

  • Martinaa
    Sebastiána skrev 2010-12-22 08:25:48 följande:
    För mig kommer det att kännas konstigast att se mig som fru. Jag är inte gift ännu men tycker redan att det känns konstigt. 'Fru' låter så mycket äldre än 'flickvän'.
    Men visst är det så! Jag kan också känna lite som att om jag ska prata om min man med någon som inte känner honom (så jag inte kan nämna honom med namn) och istället får säga just "min man" så låter det som om jag verkligen vill PÅPEKA att han är min MAN, för jag är ju GIFT för sjutton! :P Löjligt jag vet, men det känns som om man säger det för att man vill verka vuxen eller nåt, haha.
  • Kattpoet

    Att vara gift och just firat sin ett års dag  och det fortfarande 5 månader kvar till första bröllopsdagen...  

     

  • AndréaK

    Har inte heller vant mig vid att säga "min man" ännu...och varje gång han presenterar mig som sin fru så kommer en sån där överväldigande känsla över mig =)

  • JochD

    Namnet kommer nog kännas konstigast för mig, eller att signera, kommer få en ruskigt lång namnteckning också, nu har jag ett förnamn på 7 bokstäver och ett efternamn på 3 men som gift så kommer efternamnet ha 8 bokstäver, får göra som blivande och bara ha två horisontella linjer men lite duttar till som signatur bara  
    plus att jag har tre andranamn också... håhå jaja

    ---- ------- --------- ------------ -------- kommer jag heta som helnamn i antal bokstäver! 

Svar på tråden Vad känns "konstigast" med att vara gift?