• Skumboll

Vektorbaserade bilder till trycksaker?

Jag hade tänkt göra layouten på trycksakerna själv och sedan trycka upp hos tryckeri. Men jag är ingen hejare på att rita sådana illustrationer så jag funderar nu på om man kan hitta vektorbaserade bilder på nätet att ladda ner (köpa går också bra så länge de går att redigera). 

Det jag främst letar efter är blommotiv, liknande dessa;

www.weddingpaperdivas.com/product/3929/signature_white_textured_wedding_invitations_sweet_peonies.html

www.weddingpaperdivas.com/product/4733/letterpress_wedding_invitations_hanging_floral.html

www.weddingpaperdivas.com/product/2665/signature_ecru_wedding_invitations_cherry_tree.html

Någon som kan hjälpa mig?

• Svar på tråden Vektorbaserade bilder till trycksaker?
  • Skumboll
    xaniara skrev 2010-07-16 17:24:25 följande:
    Här finns gratis templates i den stil du letar efter, jättesnygga. Bara att ladda ner och byta ut texten på. www.downloadandprint.com/
    Ja, de har jättefina inbjudningskort... problemet är bara att man inte kan använda illustrationerna för att göra program, menykort, placeringskort osv...
  • Pixiebelle

Hjartafró: Undrar var på fotolia du hittat de bilder du länkat till i ditt inlägg ovan? Jag har tittat runt på deras hemisda men lyckas själv inte hitta liknande förslag som de du länkat till här. Var eller under vilken kategori finner man fler liknande bilder???

• Skumboll
    Pixiebelle skrev 2010-07-17 16:02:44 följande:
    Hjartafró: Undrar var på fotolia du hittat de bilder du länkat till i ditt inlägg ovan? Jag har tittat runt på deras hemisda men lyckas själv inte hitta liknande förslag som de du länkat till här. Var eller under vilken kategori finner man fler liknande bilder???
    Ett tips...om du klickar upp en av bilderna så ser du på höger sida "keywords", där kan du få tips på vad du kan söka på (exempelvis invitation). Glöm inte att kryssa ur photo, illustration och video när du söker, då kommer enbart vektorbilder upp. 

Vad är det för bild du är ute efter?

• klingling

En annan bra variant om man inte har Photoshop och/eller Illustrator eller om man inte vill köpa bilder är ju Microsofts clipart sida. Finns mycket att välja på där. Visserligen har de ofta väldigt konstiga färgkombinationer och extra lull lull i sina bilder men alla bilder är redigerbara i powerpoint där kan man ta bort och lägga till, ändra färger och bara ta de delar man gillar i en bild och sen kombinera ihop själv. Lite pet och pill men himla kul om man har tid.

• Bellson

Vilket tryckeri och vilka papper har ni använt er av? Är det bara tryckt rakt på pappret eller är det "präglad" text och bilder. Sorry jag kan inte tryck-lingot =) Men chansar på att det heter så när det liksom är nerpressat! 

• Hjartafró
    Skumboll skrev 2010-07-16 15:13:12 följande:
    Det var ju inte alls farligt!  Får jag fråga var du tryckt dina inbjudningskort och vad det kostade?
    Inbjudningskorten (50 st x två delar) tryckte jag på Gracia Repro på Söder i Sthlm. Jag tror jag betalade typ 600-800 kr, men då hade jag med eget papper eftersom de inte hade just de pappret vi ville ha. 

Övriga trycksaker (vigselprogram, festhäften, placeringskort, bordskarta, bordsnummer + lite annat) för 70 personer tyckte jag på Kista Snabbtryck eftersom jag var ute  i sista sekund och Gracia Repro inte hann trycka samma dag. Där betalade jag typ 2000 kr för allt.

Billigt, snabbt och fantastikt service på båda ställena!

• Hjartafró
    Bellson skrev 2010-07-17 23:09:02 följande:
    Vilket tryckeri och vilka papper har ni använt er av? Är det bara tryckt rakt på pappret eller är det "präglad" text och bilder. Sorry jag kan inte tryck-lingot =) Men chansar på att det heter så när det liksom är nerpressat! 

Pappret heter Colorit linne 225 g och trycket är gjort "rakt på".

• Hjartafró
    Skumboll skrev 2010-07-16 16:14:35 följande:
    Hittade även mycket fint på www.istockphoto.com Inte helt billigt dock. 
    Jag vet, så himla mycket dyrare än Fotolia.
  • Skumboll
    Hjartafró skrev 2010-07-18 19:15:30 följande:
    Inbjudningskorten (50 st x två delar) tryckte jag på Gracia Repro på Söder i Sthlm. Jag tror jag betalade typ 600-800 kr, men då hade jag med eget papper eftersom de inte hade just de pappret vi ville ha.  Övriga trycksaker (vigselprogram, festhäften, placeringskort, bordskarta, bordsnummer + lite annat) för 70 personer tyckte jag på Kista Snabbtryck eftersom jag var ute  i sista sekund och Gracia Repro inte hann trycka samma dag. Där betalade jag typ 2000 kr för allt. Billigt, snabbt och fantastikt service på båda ställena!
    Låter bra! Trodde ärligt talat att det skulle vara mycket dyrare...
  • Skumboll
    Hjartafró skrev 2010-07-18 19:19:55 följande:
    Jag vet, så himla mycket dyrare än Fotolia.
    Usch ja, tyvärr hittade jag favoritbilden just där.

• Pixiebelle

Tack för tipset Skumboll! Fanns ju jättemycket fint!

Svar på tråden Vektorbaserade bilder till trycksaker?