• Familjen Sköld

Tappat bröllopslusten HJÄLP.. Långt

Hej

Jag vet inte riktigt vart jag ska börja men det känns som att jag behöver skriva av mig, så det är vad jag gör här.

Jag och gubben har varit tillsammans i dryga 5 år och har en liten go son och hus.. Gifta sig var väl 'nästa steg'. Men det har varit en mardröm (!!) från första dagen det kom på tal.

När vi först pratade med våra föräldrar om att vi hade tänkt att gifta oss denna sommar 09 förra året blev inte reaktion riktigt som vi tänkt oss. Min mamma sa att vi inte kunde det för att morfar hade cancer. Jag förstår inte hur det är relevant en idag men hon ställde till ett j'la liv och vi beslöt oss för att skjuta upp det för att det blev för negativt.

Nu har vi alltså tagit upp planerna igen och beslutat att vi ska gifta oss 9/7 nästa år. Jag ville gifta mig utomlands, gubben i kyrkan. Vi beslutade oss för en kompromiss och sa att vi skulle ha ett litet bröllop med de närmsta i kyrkan och sedan åka iväg vår lilla familj. Men det är nu ganska långt ifrån ett litet bröllop, vi är nu uppe i 63 pers som MÅSTE komma enligt min svärmor. Hon menar på att det inte går att bara bjuda min sambos FYRA mostrar utan man måste bjuda alla kusiner och deras respektive. Annars blir det bråk menar hon på. MEN jag har inte någon relation med dessa människor inte min sambo heller. Min sambo nickar som en j'la nickdocka såfort svärmor säger något och helt plötsligt känns det där lilla bröllopet avlägset.

Nu har vi iaf planerat utifrån ett stort bröllop och jag har försökt att bortse från vad jag vill men jag kan itne släppa det. Det är inte det att iv inte har råd eller möjlighet. Det är bara inte vad vi ville från början, eller som det känns nu vad JAG ville.

Jag vet inte vad vi ska göra. JAg får panik över det här. Jag känner mig helt kvävd och förbisedd. Men inte non med att hela jävla upplägget ska ändras efter allas behov. Nu sa min svärmor även att hon tyckte vi borde skära ner på saker för att det inte skulle bli för onödigt dyrt. Hon tyckte vi skulle ha papperstallrikar samt att vi inte skulle bjuda våra vänner bara för att hennes jävla syster barn med respektive skulle få komma.

Har jag fel i att vara upprörd? och vad gör man när karln inte förstår varför? Är det någon som varit i en liknande situation? Det känns som att all glädje är borta och ersatt med en stor dunderklump.

• Svar på tråden Tappat bröllopslusten HJÄLP.. Långt
  • sun moon

Min personliga åsikt är att ni ska göra det som NI vill. Fast då måste ni först komma överens HUR ni vill ha det.

Bry er inte ett dugg om hur föräldrar, syskon, vänner osv vill att ni ska ha det för det är er dag och ert bröllop. Visst det kanske blir gnäll men stäng era öron bara.  

• sun moon

Tänk på att det är ni som gifter er och inte er svärmor Papperstallrikar?!? Jisses.. det är väll inte en kräftskiva? 

• Familjen Sköld

Ja, det är väl just det som är problemet att vi inte är ett vi när det kommer till hans lilla mamma. Normallt sett är det en förnuftig person och jag står väldigt nära henne. Men just nu så gör hon mig fullkomligt galen.

Jag ska försöka prata med karln igen. Kanske är dags för honom att sluta vara en sån mamma-gris;)

Nej jag vet, man baxnar över pappars-tallrik idén. Jag visste inte hur jag skulle svara på det. Det kom som svar när jag försökte lägga fram 'Eftersom att vi ska spara ihop till allt själva har vi ju inte möjlighet att skena iväg med inbjudningarna. vi vill lägga pengar på de saker vi anser är viktigast'..

• sun moon

Särskilt om ni betalar allt själva så finns det ingen anledning till att någon ska "tycka till" om vilka ni ska bjuda. Lycka till. Svärmödrar (och deras pojkar) är ett släkte för sig själva

• Kattpoet

Detta hände på mitt bröllop med, svärmor tog över och det blev en släktträff och inte vårt bröllop.

Mitt råd är  att sitta ner och prata med din karl och säg hur du känner dig.

• Snigel Bee

TKr också att du sa ta och prata med din man ni har lugn o ro! Tkr att du ska säga precis som du tkr och även förklara att detta gör dig ledsen! Det är eran dag och den ska vara som du och han vill, alltså ni! Tkr inte heller att du ska behöva välja bort vänner för att släkt till släkten ska få komma!
    Vi har nåt liknande i våran kultur och de kan verkligen driva mig till vansinne! "du kan inte bjuda han utan att bjuda hon för de e ful" blablabla!! Sen slutar d me att man har typ 100 pers extra som man inte ens vill ha där eller som du säger umgås me!
    På vårt bröllop vill jag ha människor där som vi tycker om, som vi umgås med och som står oss nära!!

• didis

Varför ens diskutera bröllopsplanerna med svärmor, det är ju ändå 1 år kvar?

Ligg lågt och skicka ut inbjudningarna när det är dags och gör då som ni tänkt er. Och om svärmor har åsikter så säg vänligt men bestämt "du får jättegärna gifta om dig så du får det bröllop du drömt om men såhär ska vi göra för det är så vi vill ha det". Och släpp sedan diskussionen.

Visst kan det vara roligt att ha med släkten i planerandet men ibland är det bättre att låta bli.

Och för guds skull ta ine emot minsta lilla pengagåva från svärmor! Då kommer hon garanterat att tycket (och det med viss rätt) att hon har rätt att ha åsikter.

• Katarina Michael

Annars kom men förslag att dem utanför er egen gästlista får kom mot en kuvertavgift.

Annars tycker jag ni håller bröllopet hemligt för svärmor och överraskar alla med bröllopet, då hinner hon inte klaga förrän de över över.

Men stå upp de är er dag och de är vad ni vill som är de viktigaste. Sätt dig ner med din sambo och fråga om han verkligen vill ha dem och dem med...och flagga hela tiden för at ni komprimissade om ett litet kyrkligt bröllop....

Fix själv massa strul för vi ville har barnfritt, då tyckte folk att vi skulle stå för barnvakten och att vi kunde har ett barntält på andra sidan gräsmattan osv...Men vi stod på oss trots allt jävla gnäll och nu har dem efter om och men accepterat de. Är vår dag, precis som de är er dag, ni ska vara nöjda ingen annan är viktigare!

• Helenelisabeth

Jag hade stallt in allt och akt utomlands. Det later jatte trist med allt strul. Klart ni ska ha era vanner dar och inte slakt som ni inte umgas med!

• lillabjörn

Diskutera med din man och gör om allt så att det blir exakt det bröllop som ni båda trivs med. LOVA DET! Det är ju för t-n inte för ngn annans skull man gifter sig, usch suck blir så arg när jag ser dessa trådar och hur föräldrar/vänner/gud vet vem lägger näsan i blöt.

Lycka till! :)

Svar på tråden Tappat bröllopslusten HJÄLP.. Långt