• MissWildcat

Helgrillad gris?

Jag gav förslaget till min sambo igår.Att eftersom vi ska ha ett högsommarbröllop kunde det vara trevligt med helgrillad gris och en massa tillbehör till det.Jag hade tyckt det var trevligt om folk inte bara satt och svällde utan faktiskt fick röra på sig lite för att hämta maten.Är detta helt uppåt väggarna fel?

• Svar på tråden Helgrillad gris?
  • Ida F

Det låter ju kanon. Om vi hade haft ett sommarbröllop hade jag också velat ha det!

• mattiasFästmö

Nu vet inte jag vad du har för gäster, men jag kan säga att jag iallafall blivit obekväm med en helgrillad gris. Jag äter kött, så det är inte det att jag är vego eller nåt, men att grilla en hel gris och äta ifrån känns lite väl magstarkt för min del. Jag skulle inte klara av att äta då iallafall. Även om det är samma gris som ligger förpackad på ica sen, så är det en himla skillnad tycker jag. Men det kanske bara är jag, men ett tips är att iallafalll höra lite smått med gästerna, så det inte är fler som jag som skulle bli jätteobekväm och inte kunna äta

• bokkei

Min mamma hade helgrillad gris på sitt första bröllop och folk åt och var glada. Hörde inte någon säga något om att det upplevdes som magstarkt. Men det beror nog helt på hur ens bekantskapskrets är...

• CM2010

Vi kommer att ha helgrillad gris och lax, samt buffé med tillbehör. Känns lagom avslappnat och som en härlig sommarfest!

• Carrosell

Jag har varit på 3-4st fester (inte bröllopsfester) med helgrillat viltsvin. Folk uppskattar det enorm. Med goda tillbehör är det en riktigt, riktigt god mat.

Jag skulle då inte tycka att det var något konstigt med det :)

• Flotten

Många som grillar gris styckar upp och lägger i folielådor innan det serveras om det var själva åsynen av grisen som stör någon här. Annars är det väl så att griskött kommer de facto från en gris precis som mjölk kommer från kon, inte från kyldisken på ICA.

Idéen med grillad gris är väl inte fel, åt själv grillad gris i lördags. Glöm inte bara att ha goda tillbehör och prova gärna helgrillat lamm Mmmmm....

• mattiasFästmö

Flotten skrev 2010-07-15 17:50:36 följande:
    Många som grillar gris styckar upp och lägger i folielådor innan det serveras om det var själva åsynen av grisen som stör någon här. Annars är det väl så att griskött kommer de facto från en gris precis som mjölk kommer från kon, inte från kyldisken på ICA.Idéen med grillad gris är väl inte fel, åt själv grillad gris i lördags. Glöm inte bara att ha goda tillbehör och prova gärna helgrillat lamm Mmmmm....

Aha okej, då förstår jag. Jag såg framför mig hur man grillar grisen på ett spett i solnedgången alá filmer och sen äter från grisen. Har nog sett för mycket amerikansk film ^^ Men då tar jag tillbaka det jag sa. Är det i lådor och man faktiskt inte behöver se grisen snurra över någon eld eller i någon ugn så är det lugnt. ber om ursäkt att jag inte hade bättre koll

• MissWildcat
    mattiasFästmö skrev 2010-07-15 18:45:05 följande:
      Aha okej, då förstår jag. Jag såg framför mig hur man grillar grisen på ett spett i solnedgången alá filmer och sen äter från grisen. Har nog sett för mycket amerikansk film ^^ Men då tar jag tillbaka det jag sa. Är det i lådor och man faktiskt inte behöver se grisen snurra över någon eld eller i någon ugn så är det lugnt. ber om ursäkt att jag inte hade bättre koll
    Hahaha ingen fara...jo det blir ju uppskuret och lagt på fat,men det är ju så himla mycket saftigare när man grillar det så.vi tänkte då ha hälften gris och hälften lamm,med en massa goda såser sallader och gratänger som tillbehör....fick svar av mannen idag,att han nu inte längre är helt emot idén längre
  • Snigel Bee

Haha!! Ja såg de också som dig framför mig!! Att den liksom snurrar där mitt bland folket!! :P

mattiasFästmö skrev 2010-07-15 18:45:05 följande:

• PerSan

Gillad gris är super gott!! 

De står ju oftast utanför festen o grillar, o det flesta gäster brukar faktiskt uppskatta det!! Alla är nyfikna och ställer en massa frågor... :)

Men tänk på att oftast måste man vara minst 40 personer vid beställning av helgrillad gris...Vet ju inte hur många gäster ni ska ha...

Priser varierar men det ligger mellan ca 130-160 kronor per person, men då ingår allt. Gris,rökning,grillning och alla tillbehör...

Har du fler frågor så är det bara att fråga på...Jag har stor erfarenhet av just det!

Lycka till!!

• MsNL

Några av mina gamla jobbkompisar hade grillfest och gjorde just precis det, grillade en hel gris. Inte styckad eller nåt, utan en _hel_ gris på spett. De la ut bilderna på facebook efteråt och från vad jag såg hade jag absolut inte klarat att äta. (Å andra sidan har jag lite tendenser åt vegetarianhållet, men jag tror mest det hade att göra med att det var en hel gris och sen så hade de tagit äckliga bilder då de poserade med grisens huvud efter att de styckat upp för att äta....)

Men hur skulle ni göra då? Grillas den inte där hel? Hur går det till praktiskt sett?

• bokkei

På mammas bröllop så grillade dom grisen på plats. Men i utkanten av "festområdet" så det var ingen man behövde stå och titta på om man var kräsmagad medans de som var nyfiken kunde gå dit och titta...

Personligen är jag lite kinkig med vilket kött jag äter, så för mig känns det bättre att veta vart köttet kommer ifrån.

Tog väldigt lång tid att grilla den, har för mig att dom fick börja tidigt på morgonen med att grilla den och festen var fram mot eftermiddagen/kvällen. Det kan vara bra att ta med i planeringen, så man har tillgång till stället man ska vara på lång tid i förväg...

• L U N A

PerSan skrev 2010-07-15 20:33:58 följande:
    Gillad gris är super gott!!  De står ju oftast utanför festen o grillar, o det flesta gäster brukar faktiskt uppskatta det!! Alla är nyfikna och ställer en massa frågor... :)Men tänk på att oftast måste man vara minst 40 personer vid beställning av helgrillad gris...Vet ju inte hur många gäster ni ska ha...Priser varierar men det ligger mellan ca 130-160 kronor per person, men då ingår allt. Gris,rökning,grillning och alla tillbehör...Har du fler frågor så är det bara att fråga på...Jag har stor erfarenhet av just det!Lycka till!!

Vi är också intresserade av att köra helgrillat! PerSan, var i landet befinner du dej? Tänkte om priset gäller i stockholmsområdet? Isf får du gärna ge tips vart men vänder sig för att boka.

• MissWildcat
    MsNL skrev 2010-07-15 20:39:53 följande:
    Några av mina gamla jobbkompisar hade grillfest och gjorde just precis det, grillade en hel gris. Inte styckad eller nåt, utan en _hel_ gris på spett. De la ut bilderna på facebook efteråt och från vad jag såg hade jag absolut inte klarat att äta. (Å andra sidan har jag lite tendenser åt vegetarianhållet, men jag tror mest det hade att göra med att det var en hel gris och sen så hade de tagit äckliga bilder då de poserade med grisens huvud efter att de styckat upp för att äta....) Men hur skulle ni göra då? Grillas den inte där hel? Hur går det till praktiskt sett?
    Jo den grillas ju hel,men som jag har fattat det så står han utanför och grillar,det tar ca 6-7 timmar.Sen när det är dax att äta så har han skuruit upp och serverar folket.
    Jag har för mig att han som vi funderar på att anlita tar 190 kronor per serson om man tar hälften gris och hälften lamm.

PerSan
    Vi är uppe i en 75 stycken...men vi räknar nog med en 50 som verkligen kommer.
    Tack för alla era svar
  • PerSan

L U N A skrev 2010-07-15 22:16:19 följande:
      Vi är också intresserade av att köra helgrillat! PerSan, var i landet befinner du dej? Tänkte om priset gäller i stockholmsområdet? Isf får du gärna ge tips vart men vänder sig för att boka.

Jag bor i uanför Malmö, så priset kanske inte stämmer där uppe!!

• MissWildcat
    PerSan skrev 2010-07-16 11:23:53 följande:
      Jag bor i uanför Malmö, så priset kanske inte stämmer där uppe!!
    Men PerSan
    Har du inte ngt papper man kan få hemskickat,eller någon hemsida man kan gå in och kolla på?
    Vi tänkte kanske anlita någon från höör trakten,men Malmö trakten är ju MYCKET närmre
  • min hemlighet

jag tycker det låter som en toppenbra idé!

• MissWildcat

Datumet är nu spikat,grillmästare bokad....måtte nu detta året gå fort
    Tack för alla era svar

Svar på tråden Helgrillad gris?