• darkHorse

    Svenska traditioner

    Det vanligaste i Sverige är nog att båda kommer överrens att förlova sig efter ett gemensamt beslut. Även regelrätta frierier förekommer förstås. Det är något vanligare att mannen friar än att kvinnan gör det, och oftast sker frieriet efter en diskussion om bröllop. (Dvs. jag upplever att fråga utan att ha talat igenom det är mycket ovanligt)


    Vid förlovningar är det vanligaste att kvinann får en ring och mannen en. Vid vigseln får kvinnan ytterligare en ring medan mannen graverar in ytterligare ett datum i sin förlovningsring. Det blir vanligare och vanligare att mannen också har 2 ringar.


    Vad jag vet är det ganska ovanligt att fira sin förlovning med en fest, men det är väl brukligt att gratulera nyförlovade nästa gång man ses eller med kort om man inte ses så ofta. En del sätter in en förlovningsnotis i tidningen, men lysning och liknande är det ingen som pysslar med nuförtiden.


    Vad gäller förlovningstid är det vanligt att den är ganska lång. många avvaktar med bröllopet till efter husköp, resor etc. så många är förlovade i flera år innan man slår till.


    Sedan finns det såklart massa traditioner kring vigseln, men jag vet inte om du är intresserad? :)

  • darkHorse

    Hm, jag är ju inte gift så om något är fel får någon annnan gärna rätta mig :)


    Före vigseln: Det finns både traditioner och sådant som kanske inte är traditionellt i ordets vanliga bemärkelse, men som är "normalt" för svenska bröllop. Tex. var det förr så att man gifte sig inom ett år från förlovningen, något som inte alls spelar någon roll idag. Brudparet förväntas själva bekosta sitt bröllop och ev. tillskott från föräldrarna ses som generösa gåvor och inget man bör förvänta sig. Möhippa och svensexa anordnas av brudens/brudgummens vänner och är till för att fira den blivande och ligger alltså inte på tärnan att ordna. Ofta är ju tärnan en nära vän och ordnar iaf. Storleken på bröllop varierar, men det vanliga är väl släkt + vänner, eller en liten mindre cermoni med de närmaste. Jättebröllop på 150-200 gäster upplever i varje fall jag som ovanliga.


    Vigsel: I ett traditionellt brudfölje går brudnäbbar först, sedan tärna och marsalk och brudparet går in tillsammans sist. Gällande en kyrklig vigselgudtjänsts utformning får du nog bättre svar i prästtråden :) Traditionen är iaf att inte pussas i kyrkan utan på kyrktrappen efteråt, men det är inte så noga vad jag fattat det som. Vit brudklänning är vanligaste opch vitt är inte ett tecken på oskuld eller liknande (däremot var brudkronan det traditionellt tror jag?) utan helt enkelt ett resultat av den tiden då en vit klänning tydde på att man hade råd att unna sig en klänning enbart för bröllopet, istället för att använda sig av den svarta klänning man annars hade.


    Festen: Något som är ganska utmärkande för svenska bröllopsfester är väl att vem som helst kan hålla tal och att det ofta förekomemr allsång av något slag. Beroende lite på umgängeskretsen kanske några vänner ofta hittat på någon form av spexande också. Det här med festhäften är också ganska svenskt har jag för mig, helt enkelt små häften där det kanske står lite om brudparet, om gästerna, sångtexter till sångerna, roliga historier eller liknande. Buffe elelr sittane middag, stor middag eller bara tårta eller tilltug och champange varierar.


    Det var nog det jag kom på i första taget, du får gärna fråga om det är något mer :)

  • darkHorse
    Aleta skrev 2010-08-08 21:22:29 följande:
    Jag håller med, näbbet först, sedan brudpar och sist tärnor och marskalkar
    Flotten skrev 2010-08-08 21:11:12 följande:
    Där kan man se, kunde slagit vad om att ett svenskt brudfölje ser ut som så härbrudnäbbet förstbrudparettärna-marskalk (hur skall de kunna hjälpa till med ev.släp om de går före brudparet?)naturligtvis kan brudparet vara själva också
    När ni säger ser jag framför mig hur fel det ser ut, tärnan och marskalken ska inte dölja brudparet väl? Nä, brudpar i mitten :)
Svar på tråden Svenska traditioner