Ingen barnvakt?
Min sambo har semester i morgon och jag jobbar. Vi ska träffas efte mitt jobb för att skriva äktenskapförord och köpa kostym. Min svärmor har också semester så hon skulle vara barnvakt. Nu ringer svärmor och frågar när vi tror att vi är hemma för hon skulle i väg på eftermiddagen. Ja, jag skäms nästan för att skriva detta för hon är en bra svärmor som inte lägger sig i. Men jag blev lite besviken hade tänkt mig em mysig eftermiddag på stan.... men det är kanske jag som var lite otydlig som sa hur länge vi skulle vara i väg.
Men det är ofta så sist hon var barnvakt så skulle hon hämta barnen på dagis vid tolv och så skulle vi hämta dem efter jobbet. Vid klockan fyra ringer hon och frågar när vi hämtar dem. Och det är inte så att hon är barnvakt jätteofta, kanske 2-3 ggr/månad och då några timmar. Inte några nätter. Hon har barnen på natten 1 ggr om året och ofta så sover vi hos henne när vi kommer hem så vi tar dem på morgonen.
Jag sa precis till min sambo att jag känner mig stressad när det blir så. Han säger att säger hon att vi ska vara hemma till 4 så får vi väl vara det och orna resten en annan gång.
Min svärmor blev änka för några år sedan så jag förstår att hon vill ha ett annat liv än barnbarnen också. Hon jobbar heltid. Och egentligigen vore det inget bekymmer om vi haft någon mer men i och med att jag inte har några syskon och min pappa död och mamma är svårt psykiskt sjuk så det är jag som tar hand om henne. Svärmor är den enda vi har som kan ställa upp.
Och jag är väl medveten om att det finns dom som inte har någon och att vi är lyckligt lottade som har någon i bland. Men ibland skulle det vara så skönt att ha någon som tog barnen frivilligt utan att behöva be om hjälp och vara så himla tacksam. Är det någon som känner igen sig? Jag vet ju att det inte är så mycket att göra åt det men vore skönt att höra någon som har det som vi.