• BeBopz

    Borgligt bröllop

    Jag och min sambo sen 11 år ska äntligen gifta oss, han friade igår =)

    Just nu är vi båda arbetslösa men anser inte att vi måste avstå att gifta oss för det, jag har heller aldrig drömt om kyrkbröllop så för min del duger det fint med rådhus/tingshuset.

    Nu till min fråga, vi vill båda ha med några vänner och även mor/far/syskon, vi önskar båda att vi hade råd att bjuda dem på mat men vi kommer inte ha råd med det....Jättetråkigt, men jag tänkte höra om ni har några tips/råd om hur man kan göra det utan att det kommer kosta oss ngt?


    Så billigt som möjligt ?
  • Svar på tråden Borgligt bröllop
  • BeBopz

    Knytkalas/picknick låter ju toppen =)

    Jag var lite rädd att det inte var ok att man gjorde så nämligen, tex med att gå på resturang och man betalade själv.

  • BeBopz

    Jo de flesta vet ju om de problem som har varit kring ekonomin, vi ligger efter en hel del efter att min sambos förra arbetsgivare inte har betalat ut lön osv, han är fortfarande skyldig oss pengar tex =/

    Så du har nog rätt :)

  • BeBopz

    Tack !! =)


    EoD Tholin skrev 2010-07-11 07:19:57 följande:
    grattis!!!
  • BeBopz

     


    alouette skrev 2010-07-11 11:31:19 följande:
    Snälla, det stavas borgerligt! Men kan inte ni bjuda på en bit mat hemma hos er? Paj och sallad och sedan bröllopstårta?

    Jag visste det, jag var lite osäker på stavningen men jag trodde inte nån skulle bry sig ..... Trodde endast det var vuxna människor härinne och de brukar inte rätta.

    Jag önskar som sagt att vi hade pengar till att bjuda på nåt enklare men med tanke på hur det ser ut just nu och ett tag framöver så ligger vi inte bra till ekonomiskt, du kan läsa lite högre upp.

  • BeBopz

     


    Cantaton skrev 2010-07-11 11:23:01 följande:
    Åh nej, vad fult!

    Ja tyvärr kan man visst göra hur man vill i detta landet och slippa betala lön om man känner för det, sen att man sätter andra människor i skiten verkade han inte bry sig om. När man inte ens kan betala hyran så känns det riktigt illa.....

  • BeBopz

     


    Snigel Bee skrev 2010-07-11 11:22:18 följande:
    För det första Grattis! =) Vi försöker också göra våran så billig som möjligt och för oss kom vi på att gifta oss i kyrkan va faktiskt billigt! Man får ju gratis lokal för vigseln plus att de som kmr har någonstans att sitta och vara bekväma! Vet inte hur det fungerar me att gifta sig borgligt men när man gifter sig i kyrkan så tar de en liten stund så man får hinna njuta lite av stunden! Hur många är ni?Jag håller me om att knytis låter mysigt! Man kan även ha picknick som någon föreslog och bara bjuda på tårta och något att dricka! Ni skulle kunna fira det hemma hos någon eller er efter vigseln, kostar inget! Det kommer vi ha! Vi kmr vara hos mina föräldrar och bjuda på tårta, småplock och dricka! Det som brukar kosta är brudens alla saker (klänning, hår mm) och mat till gästerna! Men har man inte så mkt gäster och inte så mkt mat o slipper lokalkostnad så sparar man redan där mkt pengar! Sedan så tkr jag att även ringen kostar en del! Där har vi gjort så att vi hellre lägger pengar på själva bröllopet och resan sen när ska vi spara på nytt för ringen! Jag fick en silver ring av killen (snabb köp =)) när han friade och så har vi beställt även en enkel silverring till honom! Sen nästa år så ska vi spara och på sommaren åka till Dubai där guld är mkt billigare och köpa våra drömringar! =)

    Tack !!! =)

    Vi vill bjuda ca 16 personer, det är då familj och några av de nära vänner vi har.

    Jag vet inte om jag känner att jag måste gifta mig i kyrkan heller, jag är inte religös, inte sambon heller, jag vill bara ha en enkel vit klänning på mig och han bara nåt enkelt oxå.

    Allt är så svårt känner jag, helst hade vi bara velat haft 2 av våra bästa vänner med oss, men då vet jag att de andra blir ledsna att vi inte lät dem vara med osv...

  • BeBopz

    Jodå vi har haft kontakt med facket, de har hjälpt oss lite men nu är det fortfarande pengar kvar och detta drar han ut på jättemycket nu, känns som vi aldrig kommer få pengarna...

    Ja de kanske hjälper till sen när de vet om hur vi har det, min sambos föräldrar har hjälpt oss otroligt mycket och vi är evigt tacksamma så skulle antagligen hjälpa oss med detta oxå, men frågan är om vi vill det ..... Jag vill nte be om hjälp med detta oxå känner jag, asch vad svårt det är ibland....

  • BeBopz

     


    Snigel Bee skrev 2010-07-11 12:30:16 följande:
      Snälla, skaffa ett liv!! Orka störa sig på skitsaker!Vi är ungefär så många! Jag är inte heller så religiös och absolut inte killen och inte heller behöver man vara finklädd från topp till tå bara för att man gifter sig i kyrkan! Något enkelt vitt (om du vill ha det) fungerar alldeles utmärkt! Vet inte när ni ska gifta er men ja har sett vita princess tårtor i affären! D e för det kungliga bröllopet! Dom kostar typ som en princess tårta! Om ni har råd me de så kan ni som jag sa bara samlas hemma och dricka och äta tårta bara! Hur mysigt och trevligt som helst!

    Ja varför inte, det låter ju bra =)

    Men då kanske man lika gärna kan bjuda på paj eller så, det blir nog lika dyrt...

    Tack alla för alla förslag =)

    Just det, det snackades om ringar i tidigare inlägg, det blir nåt billigt sålänge, tills båda har jobb så vi kan köpa en ordentlig ring som jag tycker om.

  • BeBopz

     


    Snigel Bee skrev 2010-07-11 12:58:35 följande:
    Tror priset för den tårta är 39-45 kr, gav det tipset för tänkte att du kanske vill ha nåt vitt! Men klart, man kan ha vad man vill och som passar plånboken! Men jag tkr att ni ska försöka att samlas liten stund efter så du får fira lite iallafall på din dag me dom runt som älskar dig! Om du vill så klart!

    Ja absolut att jag vill att vi ska samlas =) Annars vore det trist.

    Jag är som sagt tacksam för alla tips och råd, önskar ibland att jag hade assor av pengar så man kunde göra det man kände för, men då hade jag antagligen inte gift mig i sverige, haha !

  • BeBopz

     


    mattiasFästmö skrev 2010-07-11 14:02:02 följande:
      Det jag undrar är bara om ni måste göra det nu då? Jag och min m2b förlovade oss för två år sedan ungefär, och tanken var då att vi skulle gifta oss inom ett år. För man vill ju inte vänta på det utan man vill göra det på en gång! Men sen när vi väl började planera och fundera så kom vi fram till att detta är någonting man bara gör en gång förhoppningsvis, och ska vara ett minne för livet. Då kanske det är värt att vänta lite tills man kan lägga undan pengar och göra det som man känner för, precis som du skriver. Än att stressa iväg och sedan kanske inte få allt det som man drömt om.Kärleken går ju ingenstans och vad är ett år eller två på ett helt liv tillsammans?

    Nej visst har du rätt, men ska vi vänta tills vi kan spara ihop så kanske det dröjer ytterligare 11 år innan det kan bli ngt, jag har varit sjukskriven många år och kan inte jobba heltid, sambon har svårt precis som så många andra att få jobb....

    Vi har, som många andra, drömmar, men kanske vi kan göra det senare i livet oxå =)

    När man gifter sig så gör man det för sin egen skull och ett äktenskap är ju oxå ngt man egentligen bara gör en gång i livet och hur man väljer att påbörja det tycker inte jag spelar någon roll, om du förstår hur jag tänker ? =)

  • BeBopz

    Tack för alla förslag =) Många av er tänker som vi kring detta, vi vill inte heller ha party för de andras skull, vi vill ha en trevlig middag och det räcker gott för oss.

    Vi tänker köpa en billig ring sålänge och försöka köpa en finare senare, vi har ju våra förlovningsringar om inte annat.

    Men vi har nu, tror jag, det blir en del velande, men vi kommer bjuda familj och sen några nära vänner, kommer gifta oss i rådhuset, sen bjuder vi in till att vi äter på en resturang där man betalar för sin egen mat.

    En fråga till, vad ska man skriva i en sådan inbjudan ? Låter det snålt att man gör så?

  • BeBopz

     


    Klockarbol skrev 2010-07-12 01:03:25 följande:
      Vad man skriver i inbjudan kommer jag inte på på rak arm men återkommer om/när jag kommer på något.Och nej, jag tycker inte alls att det låter snålt! Jag tycker det låter som en jättebra idé!

    Va bra, återkom gärna sen när du kommer på ngt bra =)

    Puh, bara det inte låter snålt så blir det de som vi kör på !

  • BeBopz

    Nu är iallafall datum bokat och blanketter beställda =) Den 28 augusti blir det av !

    Vi har bestämt att bjuda familjen och de allra närmaste vännerna och sen gå ut och äta på restaurang där man betalar för sin egen mat, det blir enklast för oss och som passar den inte så tillgängliga plånboken vi har....

  • BeBopz

    Skulle gärna ta emot lite tips som jag skrev innan hur man skriver en sådan inbjudan =)

  • BeBopz

     


    Kattpoet skrev 2010-07-12 12:58:32 följande:
    I  elva år har vi älskat varandra och nu  vill vi till vigsel vandra. men i rådande ekonimiska klimat, har vi inte råd med en bröllopfest elller mat. Så om ni skulle vilja vara, så himla trevliga och jätterara, och följa med oss tll rådhuset dörr  och se oss lova saker som vi aldrig lovat förr. Och sedan fira oss med middag ut från din egen ficka, du veta betala din egen mat och dricka?   Kram  NNNN

    Nahhh tack !! Jättefint !! Det tar vi , haha !

    Tusen tack !

  • BeBopz

     


    Klockarbol skrev 2010-07-12 23:55:02 följande:
    Kanonfint Kattpoet!! Inte utan att jag vill skicka en omgång inbjudningskort till :DNi kommer att få en fantastisk bröllopsdag BeBopz!

    Tack så jättemycket !

    Jag bad min granne skriva korten åt oss, hon skriver så mycket snyggare och hon gillade det massor, så vi är jätteglada ! Imorrn går korten iväg =)

    Tack igen Kattpoet ! =)

Svar på tråden Borgligt bröllop