• Dranina

Vigsel i serbiskortodoxa kyrkan/Svenska kyrkan ?

Hej !
    Min sambo är ortodox och jag tillhör svenska kyrkan. Kan vi vigas med 2 präster? Dvs en från vardera kyrka. Om vi inte vigs i den ortodoxa kyrkan, kan vi ändå döpa våra framtida barn där? Måste jag döpas om vi ska vigas i den ortodoxa? Tacksam för svar!!!

• Svar på tråden Vigsel i serbiskortodoxa kyrkan/Svenska kyrkan ?
  • Irish

Jag och min sambo gifter oss med två präster; en katolsk och en ortodox i en protestantiskt kyrka. Jag har fått uppfattningen att ortodoxa präster inte bryr sig om att viga i annan kyrka än deras egen. Det enda som man brukar dela upp vid vigseln är att endast en präst "kör" vigseldelen, dvs det ska inte upprepas av den andra prästen. Man kan säga att en präst är huvudprästen. Vår katolska präst kör större delen av vigseln och sedan får den ortodoxa 10-15 min på sig för sin del.

Hos oss spelar det ingen roll om vi inte hade vigt oss med en ortodox präst för att få döpa våra barn i deras kyrka. Det ena har inget med det andra att göra, iallafall inte hos oss.

Angående dopet, vet jag faktiskt inte hur hårda de är. Bäst är ju att träffa en präst, antingen ortodox eller protestant för att höra med de.

Lycka till!

Svar på tråden Vigsel i serbiskortodoxa kyrkan/Svenska kyrkan ?