• Jossebosse

Hjälp mig med rödvin!?!

Ska åka till Tyskland (Bordershopen) på lördag och handla vin till semesterns alla festligheter...

Saken är den att jag precis har lärt mig dricka rödvin och har inte såstor koll på vad som är gott...

Min favvo är Vina Maipo Cab. sauvignon.

Har ni några förslag på andra viner som är som det?
    Får absolt inte vara för tunga eftersom jag precis börjat dricka rött.

Alltså röda lättdruckna Som även ska gå att dricka utan mat.

TIPS, TACK!!

• Svar på tråden Hjälp mig med rödvin!?!
  • S2011

här kommer en lista på röda som är handplockade av den sommelier som höll en vinprovning jag var på för några veckor sedan.

*Bourgogne Rouge Pinot Noir (nr 5475) 89 kr - Bourgogne, Frankrike

*Château de Seguin (nr 3958) 89 kr - Bordeaux, Frankrike

*Côtes-du-Rhône (nr 2011) 99 kr - Rhone, Frankrike

*Barbera d'Alba (nr 2365) 89 kr - Barbera d´Alba, Piemonte, Italien

*Penfolds Koonunga Hill (nr 6253) 89 kr - South Eastern Australia

*Trapiche Malbec Oak Cask (nr 16554) 79 kr - Mendoza, Argentina

*Irony Pinot Noir (nr 6694) 129 kr - Russian River Valley, USA

Om man vill ha rödvin som generellt är lättdruckna och passar till flertalet typer av mat eller bara som det är skulle jag välja ett Bordeaux eller eventuellt ett Bourgogne (om man vill ha det lite ljusare och ännu lite lättare).

Lycka till i letandet! =)

• Happypuppy

Är inte mkt för rödvin, men jag vet att min m2b och även andra kompisar tycker att Cigarra från Portugal är kanon. Kostar under 70 kr på systemet tror jag..

Jag kan rekommendera dig att besöka systemet antingen på hemsidan eller i butik och kollar utbudet. Då har du ett hum om vad du vill ha när du åker till tyskland..

Däremot måste jag gå emot S2011.. Bordeaux viner är tunga viner och inte nåt man dricker bara så där. De passar oerhört bra till grytor och en god köttbit (gärna oxfilé). Jag har läst vinkunskap på universitetet och jobbat inom restaurang så jag vet en del.

Lycka till!!

Svar på tråden Hjälp mig med rödvin!?!