Göra egen bröllopstårta?
Hej på er! Vi planerar för bröllop sommaren 2011. Funderar på att göra bröllopstårtan själv..är det någon av er som gjort det? Tips/idéer? Vad bör man tänka på?
Hej på er! Vi planerar för bröllop sommaren 2011. Funderar på att göra bröllopstårtan själv..är det någon av er som gjort det? Tips/idéer? Vad bör man tänka på?
Jag har inte gjort än, men ska göra min bröllopstårta själv. hemkokt vaniljkräm, fräska hallon å grädde. täckt med sugarpaste.
Gifter mej om 17 dagar... :)
jag ska göra vår tårta själv, det blir en trevåningstårta täckt med vanilj sp och gerbera blommor.
Smaken har vi inte kommit fram till vad vi ska ha ännu, men det lutar åt antingen vanilj och rabarber/jordgubb eller choklad och after eight
ollasulrika:
Spännande! Lycka till!!
har du "provbakat" tårtan? Hur är sugarpasten att använda? Är inte den väldigt söt?
hur många personer ska tårtan vara till? Flera våningar?
Cherrygirl:
Det lät gott! Gör du tårtbottnarna också själv? Jag har alltid använt "färdiga" bottnar.
Jag har bara testat att göra fyllningen och den är god.
jo, sockerpastan är nog söt. men har den eftersom det är allergiker i gänget. åpastan är ju äggfri. självklart ska jag juh även byta ut vaniljkrämen mot nåt annat åt dom.
Ska inte ha våningstårta utan jag ska bygga min egen med hjälp av frigolit som jag ska dekorera snyggt hade jag tänkt. men det kommer att vara i olika höjder självklart.
jag kommer att göra tårta för ca 40 personer.
Ska köpa bottnar från konditori hade jag tänkt, för jag gillar inte dom man köper i affären. ska se om dom kan fixa en äggfri då me... borde ju gå.
Ska bli spännande
Sockerpasta är kalas bra då den är ägg, gluten och nöt fri.. och den är sååå underbara att använda! Går inte ens att jäm,föra med marsipan.. Haha
Själv så tycker jag att sockerpastan e god, inte allt för söt.. finns ju flera olika, vit choklad, choklad och vanilj. Vit choklad är minst söt tycker jag.
Min tårta ska vara i trevåningar, så det blir lite pyssel att få ihop det, men det går fint! ;-P
ollasulrika skrev 2010-07-08 22:27:55 följande:
Har ett jätte bra recept på äggfri tårtbotten!
om du vill baka botten själv alltså
man kan även göra denna laktosfri
Här är receptet:
3 ½ dl vetemjöl
2 dl socker
2½ tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
100 g flytande margarin (eller 100 g smält, avsvalnat margarin)
1 dl äppelmos
2 dl vichyvatten eller grädde (finns ju laktosfri grädde)
Blanda de torra ingredienserna, tillsätt de övriga ingredienserna, blanda varsamt.
Häll i en smord och bröad kakform (ca 1,8 l) och grädda i 175 grader på nedersta falsen i ca 40 minuter. Låt kakan svalna en stund och stjälp sedan upp den.
För chokladbotten kan man tillsätta två msk kakaopulver.
Tänk på att ströbröd kanske inte funkar vet ej om det är ägg fritt jag använder nämligen nått som heter bake easy i vanliga fall eller vanlig olja som jag smörjer kanterna med funkar för mig
tycker ni är modiga som ska göra era egna tårtor, det tar ju sån tid och det är ju nått man har ont om när det närmar sig....
Lycka till!
ska också göra tårtan själv. Vår blir också med sockerpasta mycket bra när man har allergi. Jag ska göra dom som finns i tidningn allt om mat festspecial 2010 där finns även recept på fyllning och hur många pers tårtorna räcker till. Lycka till!!!
Jag gör alltid min egen sp och smaksätter den då med smakessens, det tycker jag gör att det inte blir så sött. Vaniljessensen är bra och den funkar ju till alla fyllningar också.
Jag gjorde mina rosor från denna http://www.aftonbladet.se/matvin/article370464.ab och jag använde cocoform som är mjukare och smakar choklad.
Ja det blir stenhårt i kylskåpet men så fort de kommer ut i rumstemperatur så blir mjuka nog att skära igenom och cocoform smakar så gott.
Jag hade vaniljbotten, vaniljkräm, hjortonsylt utan frön , vispgrädde runt och krossade havreflarn på kanten. Tyvärr så skar catering firman upp tårtan som en limpa...
Jag kan tipsa om en tårta som finns med i Leila Lindholms bok A piece of cake... jättefin och verkar ganska lätt att göra... ska nog ha den på mitt bröllop!