• Bintjis

Kostnad för vigsel??

Hej!

Jag och min M2b bor ca 160mil från resten av släkten och många vänner, så vi funderar på att gifta oss nära dem istället.

Är det någon som vet vad det kostar att gifta sig i en annan församling än den man tillhör?

Vi har lixom ingen jättebudget, och resan för oss dit och hem går ju på 5-6tusen den också.

• Svar på tråden Kostnad för vigsel??
  • Oniq

Här på bt står det:

Oavsett om man väljer att gifta sig i sin egen församling eller någon annan kostar det inget längre. Vad som krävs för att gifta sig i annan församling är att den egna församlingen utfärdar en blankett för att vigselprästen efter vigseln ska kunna avisera vigseln så att den kan föras in i församlingens vigselbok.

• melondoft

Så länge någon av er är medlemmar i svenska kyrkan kostar det ingenting att gifta sig i en annan församling. Däremot kan de vilja ha nån krona ifall ni ska låna nån församlingslokal till fest eller så efteråt. Jag och sambon ska gifta oss i en annan församling och endast han är medlem i svenska kyrkan men vi betalar ingenting. :) Lycka till, hoppas ni får ett underbart bröllop! :)

• Bintjis

Tack så mycket för era svar!! =)

Och lycka till på era bröllop också! =)

Svar på tråden Kostnad för vigsel??