"härlig är jorden"????
Vilken psalm är det? Någon som vet? Trodde det var 297, men verkar vara fel!!
Hjälp mig!
Vilken psalm är det? Någon som vet? Trodde det var 297, men verkar vara fel!!
Hjälp mig!
tack för alla era svar!! Roligt att det är så vitt skilda tankar om den! Krillan, vilken fin idé att använda den som er "familje psalm" tror inte du kommer känna det svårt. Se det som att pappa står och ser er med ett leende ¨på läpparna! Han och ni kommer minnas både det goda och det svåra, men framför allt kärleken den har omgetts!
den sjungs ofta på begravningar, men är nog en julpsalm egentligen. Tror iof att det går att sjunga den året runt:D
Tack mysen! Det värmde verkligen.
Många kramar till dig!
Krillan
297 ar en psalm om pilgrimsvandring, framtid och hopp. Jag tycker den ar utmarkt pa ett brollop.
Nej det är inte psalm 21. Den börjar "Måne och sol...". Kan man ha den på bröllop förresten, fastän den är vanligast på dop? Jag tycker den är så fin (och en av de få psalmer som jag kan numret på utantill).
OK, Jag kollade lite och mycket riktigt är det en allt-i-allo-psalm. Men faktum kvarstår att nog många förknippar den med begravningar, då den är mycket vanlig. Ingen större risk att det blir fel i trådstartarens fall, dock, eftersom det hela verkar väl genomtänkt.
Men, som sagt, om jag skulle förslå den för W2B, skulle hon nog undra om jag blivit helt knäpp... ;)
Måne och sol är fin... den kanske man kan ha. Har inte funderat på den tidigare. Skall rådgöra med mannen! Den sjöng vi alltid i minikören när jag var liten!
kan någon vara snäll och ge mig en länk till psalm 21 "måne och sol"?
ville titta på den!
kram
Måne och sol, vatten och vind och blommor och barn skapade Gud. Himmel och jord, allting är hans. Herren vår Gud vill vi tacka.
Herre vi tackar dig, herre vi prisar dig, herre, vi sjunger ditt heliga namn.
Jesus, Guds son ,levde och dog, för alla, för oss, lever idag, ja, han är här, ja han är här, Herren vår Gud vill vi tacka.
Herre vi tackar dig...
Anden vår tröst, levande, varm och helig och stark, talar om Gud. Stöder och bär, dag efter dag. Herren vår Gud vill vi tacka.
Herre vi tackar dig....
--- Man kan lyssna på den här tror jag www.svenskakyrkan.se/trollhattan/psalmer/musik_vid_dop.htm
Det är 297 och den har vi valt till vårt bröllop! Dels känner de flesta till den och dels tycker jag den är full av glädje som någon skrev!
Den passar utmärkt på bröllop tycker jag.
Lycka till!
Vi hade den på vårt bröllop! Morfar (gammal kantor) tyckte den var ett måste på bröllop.