• mysen

"härlig är jorden"????

Vilken psalm är det? Någon som vet? Trodde det var 297, men verkar vara fel!!

Hjälp mig!

• Svar på tråden "härlig är jorden"????
  • Brödrosterskan

Är inte det nummer 21?

• Kristina

Hej!

På den här hemsidan står det 297 också.

w1.151.telia.com/~u59103023/psalmer.html#Psalmregister

/Kristina

• Draak

Hm..? Förknippar den psalmen starkt med begravningar faktiskt, men jag är ju långt ifrån någon expert...

• Guldfisken

Håller 100 % med Draak och skulle inte ha valt den på ett bröllop eftersom jag tror jag är långt ifrån ensam om att förknippa den med begravningar.
    Ville bara påpeka det ifall du kanske inte tänkt på det, mysen. Du gör ju naturligtvis som du vill och detta var ju inte svar på din fråga.

• Micke julibrud

Visst är det 297!
    Det är en underbar psalm. Vi hade den på vårt bröllop till vår vigselprästs glädje. Mycket riktigt blir den ofta förknippad med begravningar, trist eftersom det är en så vacker och verkligt jublande psalm. Passar bra på bröllop och har även hört den framföras på dop där den också passar bra.

• mysen

Det var vår vigselförrättare som tyckte den var så vacker, och att det var så synd att den skulle bli förknippad med begravningar. Så därför bestämde vi oss för den. då den är så himla fin!! Men tack för era kommentarer, hade varit jätteskönt om jag inte visste!

• Ave Maria

Härlig är jorden har nr 297 i "nya" psalmboken, som kom 1986.
    I 1937 års psalmbok, "den gamla" alltså, har den nr 21.

• ulda

Jag tycker snarare att den har mycket julkänsla. Men annars skulle jag nog gärna ta den.

• Nynnar

Tycker inte den är en begravningspsalm. Däremot kanske lite julig, men så himla vacker!!!

• Krillan

"Härlig är jorden" var med när mina föräldrar gifte sig, när jag döptes och nu på min pappas begravning. Min mamma ville att vi skulle ha den psalmen på vårt bröllop och det tyckte jag var en bra idé. Jag är lite rädd dock att jag skall komma ihåg begravningen när jag hör psalmen. Det är väl bara att bita ihop, antar jag.

Det är en psalm som passar till allt.

/Krillan

Svar på tråden "härlig är jorden"????