• PetraLind

Liten familj/få vänner att bjuda

Hur många ska ni bjuda på ert bröllop? Mitt fall är att jag har bara min mamma och syster i Sverige samt en nära vän till mig.. inte mer än så. Jag har då ingen att bjuda förutom dessa tre på mitt bröllop. Min pojkvän har en större familj och större vänkrets, men jag vill ju inte att hela bröllopet ska bestå från hans sida.

Hur gör ni som inte har stor släkt eller många nära vänner?

• Svar på tråden Liten familj/få vänner att bjuda
  • Aleta

Du har inga arbetskompisar som du skulle vilja bjuda?

Jag tycker inte att du kan begränsa din blivandes gästlista pga att du inte har så många. Han måste få ha sina nära och vänner med. Det är ingen tävling om vem som har flest gäster. Dessutom så kommer alla hans vänner och även hans familj att bli dina vänner och din familj. Det är väl positivt?

• Dolly84

Men det handlar ju inte om antalet gäster, utan att de som är bjudna kommer för att dela glädjen med er. Jag tycker att du ska se "hans sida" som "din sida" också. För det är ju NI, om du förstår vad jag menar :)

• Millan10

Jag har också en liten familj och det är ju ingenting man kan göra något åt, så på vårt bröllop är det mest släkt från min killes familj och självklart våra gemensamma vänner. Vi blir sammanlagt 68 personer och av dessa är 10 personer från min familj, men det får gå. Det är ju svårt att trolla fram fler om det inte finns. När ni är gifta är det ju din familj också =)

• Heloise

I vårt fall var det tvärtom, jag har en ganska stor släkt medan min man har en relativt liten släkt, inte mkt att göra, efter 10 år tillsammans så är det ju inte min eller din släkt, det är vår släkt( utom då ngn av oss är förbannad på en ur den andra släkten, då blir det DIN släkt ) Samma sak med vänner, där min man hade fler" vänner" men jag har ju känt dem så länge så det är ju mina vänner med.

• Heloise
    Heloise skrev 2010-07-05 11:13:40 följande:
    I vårt fall var det tvärtom, jag har en ganska stor släkt medan min man har en relativt liten släkt, inte mkt att göra, efter 10 år tillsammans så är det ju inte min eller din släkt, det är vår släkt( utom då ngn av oss är förbannad på en ur den andra släkten, då blir det DIN släkt ) Samma sak med vänner, där min man hade fler" vänner" men jag har ju känt dem så länge så det är ju mina vänner med.
    Vi bjöd ca 65, men 56 kom.
  • mattiasFästmö

Jag tycker inte att du ska begränsa din partners gäster för att du inte har så många själv att bjuda, om ni inte kommit överens om att ha ett litet bröllop. Vi har bjudit runt 55 gäster och av dom är det runt 10 som är från min m2b's sida. Men jag har en stor släkt och därför så skulle det kännas fel om jag inte fick ha med de jag vill på vår dag, och sen är det ju så att inte alla känner alla i min släkt eller från mammas och pappas sida, barndomsvänner osv så därför tror jag inte att det kommer bli någon kontrast så mellan 'min' släkt och 'hans' släkt utan att det kommer blandas upp fint iallafall =)

• svalövsbon

oj, så har vi inte alls tänkt. vi gjorde en lista på vilka vi ville bjuda, så de kommer vi att bjuda. Vi har inte ens räknat på vem som kommer från vems sida utan bara att dessa vill vi ska komma...

Svar på tråden Liten familj/få vänner att bjuda