• magnol­iantre­es
    Äldre 4 Jul 16:35
    47305 visningar
    8 svar
    8
    47305

    Baby shower.. Hur gör man? Tips och ideér välkomna!

    Hej på er!


    En utav mina bästa vänner ska få sitt första barn i september. Jag och en tjejkompis har därför planerat att ha en Baby Shower för henne (jag vet, det är ju väldigt amerikanskt!) ;) Men vi tycker det verkar roligt och ett sätt för oss allihopa att träffas och fira bebisen. Vi hade ju tänkt att ha några passande lekar och liknande, så därför under jag om någon här, har några bra och passande tips. Måste påpeka (och erkänna) att min fantasi är noll. Därför behöver jag hjälp!!! Ska googla runt lite och kika tänkte jag men jag behöver eran hjälp också!! :)


    Tack alla!

  • Svar på tråden Baby shower.. Hur gör man? Tips och ideér välkomna!
  • popcor­n o dip
    Äldre 4 Jul 19:47
    #1

    Vi hade en babyshower för vår vän när hon fick sitt första barn och vi visste inte heller hur det riktigt "brukar" gå till... Men det vi gjorde var att pynta lite fint med baby tema... pappersduk med målade fotavtryck, ballonger gjorda till nallar och grisar med ditlimmade öron och näsor av papper.... Barn- och leksaksinspirerad dekoration helt enkelt.

    Sen hade vi lite frågesport på barnfrågor. Det var kul för alla var med inte bara de som fått barn. Sen överöstes de självklart också med men massa presenter och fika med en barnvagnsformad tårta. Det var toppen kul och blev lyckat!
    Vi hittade en massa bra tips på Martha Stewarts hemsida, så kika där för lite inspiration och tips!

  • Äldre 8 Jul 19:17
    #2

    Mina vänner planerade en jättefin Baby Shower för mig innan jag flyttade från Skottland till Sverige, blev lite avskedsfest också och jag kommer aldrig glömma känslan jag hade då. Där satt jag stor, tung och full av skenande hormoner och bara kände mig sååå älskad och jag kunde knappt fatta vilka underbara vänner jag samlat på mig. Det kommer garanterat bli uppskattat av din vän! :)


    Mina vänner hade fixat min Shower på en pub (lite motsägelsefullt, men är man i Skottland så är man :P) och jag fick beställa precis vad jag ville att äta och dricka, all on them! Fick mycket fina presenter och så hade de såklart ordnat med olika lekar. Vi skulle alla tex. gissa födelsevikt, datum, längd och kön på bebben. En bild på en gråtande bebis och en napp fastsatt på häftstift fick agera "sätta knorren på grisen" och så hade de köpt några billiga "starter sets" med bebiskläder i vitt som vi sedan fick designa med textilpennor och glitter :)


    De hade fixat en massa annat också, tex. Baby Bingo och "kom-på-så-många-baby-namn-på-denna-bokstav-som-möjligt-innan-tiden-tar-slut" etc.


    Lycka till! :D

  • lottaå­olle68
    Äldre 8 Jul 22:51
    #3

    Hej!


    Alla gästerna får uppskatta hur stor magen är genom att klippa en bit av tex snöre el garn, sedan så mäter man magen och ser vem som som kom närmast.


    Man kan smeta olika saker i blöjor tex senap el sylt


    Riv bort ettiketerna på barnmatsburkar och se vem som har mest rätt.


    Lycka till.

  • Rufsas
    Äldre 8 Jul 23:01
    #4

    Vi i kompisgänget köpte varsin barnbok. Den barnbok som var vår egen favorit under vår uppväxt. MYCKET uppskattat och passar både små flickor och pojkar!

  • Dsy04
    Äldre 18 Jul 00:21
    #5

    när vi bodde i cypern var jag på en baby shower  ....när man kom dit så fick man i antré en halsband med en plast napp som hände på den, o så sa den som av dig den .....du får inte säga ordet barn och baby säger du det medan du pratar o någon anna eller de du prar med hör du att du säger ordet så ska hon säga lite hög "du sa den förlorade ordet" o så tar hon ifrån dig halsbandet.


     


    sägan fick vi en mjölk flaska som gick runt bland gästernas bord  den mjölkflaska var full med godis o så skulle man gissa hur många godisar var inne i den o så fick man skriva upp den i en lapp.


     


    mäta magen i cm o gissa i cm 


     


     


    minns inte det var 2 game till

  • Retrob­ohem
    Äldre 20 Jul 17:22
    #6

    Vi överraskade för det första mamman med att ha bjudit in flera av hennes jobbarkompisar och hennes syster oxå. Vi hade bakat massa muffins och köpt en stor korg med bra att ha grejer, bebisgrejer, lyxiga hudkrämer till henne, choklad, blommor och böcker med roliga barncitat. Alla hade med sig ett foto av sig själv som liten, man fick gissa vem som var vem. Vi köpte även en fin skrivbok där vi sedan klistrade in fotona och skrev en hälsning var. På en sida fick alla skriva ner vilket datum o tid de gissade för ankomsten av bebisen. Sen har hon användt som en dagbok/anteckningsbok nu uinder graviditeten. 

  • magnol­iantre­es
    Äldre 24 Jul 18:45
    #7

    Tack för alla toppentips! Planeringen är i full gång ;)

  • Snövit­007
    Äldre 4 Aug 16:32
    #8

    En lek ni inte får missa är att gissa kladd i blöjan.

    Ta tre blöjor och tre olika chokladbitar. Smält chokladbitarna i mikron och kleta in en chokladbit i varje blöja. Skriv ner ett antal olika chokladbitsmärken på en lapp, inklusive de tre du använt, och låt alla gissa vilken choklad som ligger i respektive blöja.

    Körde bla detta på en babyshower förra helgen och denna tävling var nog mest uppskattad av alla. Det ser ganska mycket ut som riktigt bajs faktiskt.  

    Det är också kul att ha bilder på kändisars barn och försöka para ihop dem med deras kända föräldrar.

    En klassiker är att ta ett snöre runt gravidmagen och låta alla gissa hur långt snöret är.

    Lycka till!!!

Svar på tråden Baby shower.. Hur gör man? Tips och ideér välkomna!