• Malin och Joel

Vad ger ni till dem som hjälpt till?

Som rubriken lyder, vad ger ni till dem som hjälper till med bröllopet. Ger ni ngt alls?

• Svar på tråden Vad ger ni till dem som hjälpt till?
  • empa83

Om min man får bestämma - en kram på sin höjd.

Men jag vill ge något lite bättre, men vet inte så jag undrar jag med;)

• kk16247

Vi funderar på att skicka dem blombud efter bröllopet om vi inte kommer på nåt bättre. Då blir det mindre konstigt också om man som vi vill tacka en förälder som både lagt tid och pengar, och inte de andra... Är blommor tråkigt? det är ju ändå mest som en symbolisk gest.

• Yarrow

Vi har köpt ett enkelt smycke med små hjärtan till de som hjälper till. 

Kommer att ge det på morgonen innan och hoppas att de vill bära smycket på bröllopet. På så sätt blir det också ett litet minne utav dagen :)

• Junebug

Har samma funderingar..

En flaska champagne

Presentkort på en härlig hotellfrukost/brunch

En flaska bra vin

En fin presentpåse med smågrejer i nåt "tema", ex. spa-grejer, blomgrejer, godis & choklad, osv

Tänkte ge något till toastmastern som hjälpt till jättemycket, till min syster (tärna), ev till de andra tärnorna & best man, och till ett par som spelar o sjunger på vigseln. 

Och sen till föräldrarna.. puh, mycket presenter blir det! :) Men till föräldrarna tror jag vi ger en fin chokladask/flaska vin + bröllopsbild i fin ram efter bröllopet. 

• 100703 M och B

Vi köpte champagne idag. En lite dyrare sort till våra toastmadamer som gjort ett hästjobb, sen blev den en liiiite billigare (men fortfarande äkta) till min gode vän som ordnar sminket och har gjort mitt hårsmycke.

Mina föräldrar som är värdpar får nog något en annan gång, vi funderar på att kanske sponsra lite till en utlandsresa eller en massage/spa-behandling.

• Junebug

Kollade precis på www.bluebox.se, där kan man hitta mycket inspiration.

Kanske en fin necessär med lite smått och gott i? eller en kul bok?

• Bride in the city

Min mamma fixade lunch, helt fantastisk sådan. Som tack tog vi ut henne och hennes sambo på middag och dessutom köpte vi med oss presenter från bröllopsresan. Kvällen innan bröllopet bjöd vi mamma och hennes sambo på sushi.

Min bror fotograferade och honom gav vi en flaska whiskey. Slutligen var det en kollega som bakade cupcakes och hon fick en flaska mousserande samt en present som jag köpte på bröllopsresan. 

• Påfågeln

Vart går gränsen för gåvor?

Vi har inte tänkt ge presenter till tärnor, marsalkar och familj som hjälper. Vi har frågat om de kan hjälpa oss med saker och de har ställt upp, för att de vill vara delaktiga.

De känner sig i sin tur hedrade med de olika uppdragen som de fått, att de får en speciell plats på våran dag.

Det kan lätt bli att man ska ge gåvor till höger och vänster. Ska du ge en till din florist? Eller kanske til prästen? Eller till gästerna? Eller... Ja... ni förstår. Dra en gräns.

Sen kan man också fundera ut vilken typ av gåvor man ger. Om ni har fått en person som sköter fotograferingen tämligen gratis... varför ska man då ge denne en flaska alkohol, eller presentkort? Går det inte lika bra då att ge dem lite mera lön? Om man ska ge presenter kanske det också är bra att fundera över... Sikta in sig på något som är lite mer personligt.

Eller vad tycker ni?

• Villemoa

Min mans fyra syskon agerade värdpar tillika toastmasterpar. Hans två systrar fick varsitt smycke, ett halsband. Har en kompis som gör egna smycken så de var gjorda för att passa just dem. De två brorsorna fick en chokladprövarkväll tillika baristakurs.

Vi ville ge dem presenter som verkligen var "dem".

Svar på tråden Vad ger ni till dem som hjälpt till?