• Sofia1978

Hur länge kan man ha kvar sitt pass med gamla namnet?

Jag undrar hur länge man kan behålla sina gamla id-handlingar, dvs pass, körkort etc. trots att man bytt namn i samband med vigseln. Kan man trots att man bytt namn hos skatteverket fortsätta använda passet med gamla namnet, boka biljetter osv i gamla namnet. Kan företag etc. veta att jag bytt om jag inte säger nåt?

• Svar på tråden Hur länge kan man ha kvar sitt pass med gamla namnet?
  • Jämntjock

Jag pratade med min mamma, som jobbar på Polisen med just passfrågor, om just detta igår och hon sa att ska man åka direkt efter sitt bröllop så är det bäst att boka biljetter i sitt gamla namn och använda sitt gamla pass. Ska man däremot inte resa förrän några veckor efter vigseln så kan man ta med sig vigselbeviset och göra ett nytt pass direkt.

• Sofia1978

Tack för lite input. Anledningen att jag frågar är att jag kommer byta namn i samband med vigseln, men skulle vilja behålla mitt gamla namn i jobbet så länge som möjligt. I jobbet ingår rätt mycket resor, visum etc. och det var därför jag undrade hur länge jag kunde använda mitt gamla pass och namn. Men som jag tolkar det från era svar så bör jag se till att byta pass så snart som möjligt.

• Farytopia

Jag gifter mig den 14 augusti och åker på resa en vecka den 25 augusti o jag har hört mig för hos polisen flera gånger o de lovar mig att det ska funka .Det viktiga är att jag har bokat resan i det namnet som är på passet.
    Lycka till!

Svar på tråden Hur länge kan man ha kvar sitt pass med gamla namnet?