• tisdag

familjegräl inför bröllop (långt!)

Usch vad jag blir less (och ledsen!)
    Jag har sedan min mamma och pappa skiljde sig för snart åtta år sedan haft dålig relation med min mamma (mycket på grund av bråk dem emellan och dragkamp om barnens uppmärksamhet)
    Min yngre syster har tagit min mammas parti helt och hållet (jag har alltid försökt vara opartisk). Detta har medfört att även vi, tyvärr har glidit ifrån varandra mer och mer.

Vi bor i olika delar av landet och sågs senast i november förra året.
    Iallafall bjöd jag dem, efter mycket övervägande på vårt bröllop. jag resonerade som så att de är ju iallafall min mamma och syster!
    Fick mothugg av syster direkt. Hon tyckte att vi skulle tillahandahålla boede för hennes familj (med sambo som jag aldrig fått träffa och inte ens bjudit på bröllopet) + mamma och sambo (som jag träffat en gång)
    När jag skrev att vi redan hade fullbokade sovplatser blev hon rasande och skrev att det var väldigt dålig stil av mig. Att de som är närmast släkt och har längst resväg ska gå före de andra.
    Fräckt tycker jag!

Jag kollade iallafall upp boenden, men de dög inte (pga. pris) så jag kollade upp billigare boenden (170 kr/person!) men det skulle också blir för dyrt. (?) Då skrev jag att om det är pengarna som avgör så bjuder jag givetvis på boendet för henne + dotter. Då blev hon ännu argare och skrev att de minsann skulle ta med sin Husbil så slipper det bli tjafs om boende!

Fy sjutton vad less jag blir! Det är ju ändå MITT bröllop! De är Bjudna! Och borde, som andra gör, visa lite tacksamhet.. eller? jag vill känna mig avslappnad och lycklig inför min stora dag. Inte såhär!

Tycker ni jag överreagerar?

• Svar på tråden familjegräl inför bröllop (långt!)
  • Sörön10

Å jag tycker inte att du överreagerar!! Blir så paff, folk verkar inte fatta nånting ibland! 

Har också bråkade släktingar och jag har kommit till den punkt då jag inte tänker vika mig och förändra nånting för att de kräver det, utan tänker mer: "Ja men kom inte då om det inte passar"!!

Det finns ju faktiskt folk som gläds med en, inte bara håller på och krånglar! 

• Grodfrun

Jag tycker att det var lite taskigt att ni redan bokat upp alla sovplatser och forstar vad din syster menar med 'familjesnacket'. Oavsett hur nara eller inte ni ar sa ar ni ju anda narmsta slakt. Hur kommer det sig att du inte bjudit din systers sambo tex?
    Hur som helst, 'skadan' ar redan skedd sa lat de sova i sin husbil om de vill.

• Vickymb

Åhhh jag blir sååååå trött på sånt tjafs...jag har samma problem eftersom jag gifter mig i Danmark och mer än hälften av gästerna kommer från Stockholm. Jag hade jätte problem med min kompis och det slutade med att jag bröt samman och var nästan på väg att avlysa hela skiten.

Men det jag har kommit fram till ÄR....det är mitt bröllop jag har fan inte tid att fixa sovplatser och annat till alla min gäster...jag hjälper mer än gärna till MEN det är inte MITT JOBB!

Om jag själv skulle vara bjuden till ett bröllop och inte tar bilen eller att bussen stannar utanför
    SÅ SER JAG FAN TILL ATT JAG SJÄLV KOMMER DIT OCH HUR JAG TAR MIG HEM....kan man samåka eller vad kan man göra men summan är INTE DITT PROBLEM!!! De är bjudna på bröllopet och deras problem hur man tar sig dit och hur man övernattar!!!!!!

Stå på dig och stort lycka till!!!

• Casmel

Jag tycker inte att du överreagerar. Jag skulle nog säga till systern att hon kan stanna hemma om det inte passar. Jag tycker du har ansträngt dig för deras skull och hon verkar bara krångla och vara till besvär...Jag skulle vara ärlig mot henne och säga det. Våga stå upp för vad du känner!!

• Blivande fru Swärdh

Tycker din syster ska tänka mer på hur det underlättar mest för dig som har massa annat att stå i inför din stora dag! Att dem inte prioriterats tycker jag inte är så konstigt då ni glidit ifrån varandra mer och mer. Stå på dig, dem kan lika gärna stanna hemma. Du ska inte behöva ha nån drama inför eller under din bröllopsdag!

• Katarina Michael

Tycker de är dålig stil av din syster, för man kan aldrig räkna med att de finns sovplatser och om de finns så är de ju alltid först till kvarn tycker jag.

Vi gjorde dock så att vi på inbjudan rekomenderade ett hotel på orten.

Men jag förstår verkligen dig, du tvekar över att bjuda henne överhuvudtaget och så får du en sådan reaktion...

• Katarina Michael

Glömde säga att blod är inte tjockare än vatten, familjen är dem som bryr sig om dig.

Säger jag erfarenhet av att min syster och jag inte har samma pappa men hon har vuxit upp med min pappa och även om hon sökt upp sin bioligiska pappa så är de ändå min pappa som är hennes pappa, trots de egentligen inte har blodsband.

• Sebastiána

Håller med Grodfrun att det är lite konstigt att du inte bjudit din systers sambo...

Om det varit jag och min syster hade jag sett till att de fått boende innan allt boende var fullbokat. Familjen kommer först för min del.

Har dock svårt att fatta att man kan tycka att 170:-/person är för dyrt. Det blir liknande för våra gäster eftersom vi har bokat rum på vandrarhem åt dem.

• Sebastiána

... men så har jag en mycket nära kontakt med min syster och mina föräldrar...

• Lina_K

Varför de ska visa tacksamhet förstår jag inte. De ska ta sig långväga hem till någon de har dålig kontakt med och det kostar pengar.

Vad de däremot SKA göra är att inte låtsas om att detta är lite jobbigt. De ska vara artiga helt enklet.

Tacksamma tycker jag verkligen inte man behöver vara bara för att man blir bjuden på bröllop.

Din bröllopsdag är supeviktig för DIG, det betyder inte att alla andra känner samma sak. Tänk på det så förstår du andra lite lättare.

• Lina_K

Sen håller jag med övrig. Sin systers sambo bjuder man med ovavsett om man har träffats eller inte.

• Maxiander

Jag har så svårt att förstå att folk ska böra bråka så bara för att det är bröllop. Det är precis som ordet "bröllop" bär med sig så höga förväntningar hos folk att man börjar bete sig helt konstigt. Om du hade bjudit dem på en vanlig fest hade det antaligen inte alls blivit samma sak, då hade de förhoppningsvis bara tackat för inbjudan och blivit glada. Vi har även vi haft konflikter i och med vårat bröllop och även dessa tror jag grundar sig i förväntningen folk får av att det är just ett BRÖLLOP. Samtidigt är detta helt galet för folk runtomkring som blir helt fnattiga pga av att det just är ett bröllop borde ju fatta att de som är mest fnattiga, och detta med all rätt, är just de som ska gifta sig och att alla runtomkring bara borde vara glada. Om de vill styra och ställa eller ha åsikter utan att vara delaktiga får de väl ha gifta sig själva eller nått.

Jag tycker din syster förväntar sig för mycket. Kan hålla med om att det kanske är brukligt att bjuda även hennes man om man bjuder henne, likaså med m´din mor och hennes sambo, etablerade par brukar bli bjudna ihop, men egentigen så får du bjuda precis de du vill. man ska ju bjuda de man själv vill ha där och dela sin dag tillsammans med. De är där för er skull, ni gifter er inte för deras och därför bode de vara glada att ni vill bjuda dem, inte ha massa förväntningra på hur de tycker att ni ska göra.

Tycker synd om Vickymb  också! Fy att det ska behöva kännas så pga av andra krångel och åsikter. det är ju nog mycket med att planera ett bröllop bara som det är! Om andra bara kunde fatta hur de ställer till, tror tyvärr inte att de förstår... :(

www.maxiander.se

• Katarina Michael

Jag håller inte med Lina_K, jag tycker man alltid ska vara tacksam när man får en inbjudan till ett bröllop, gillar man inte läget tackar man snällt nej. Att bli bjuden innebär att brudparet vill ha en där, att man är en av dem närmaste som de vill delar sin dag med, klart som fan man ska vara tacksam om man då blir bjuden!!!!

Man kan dessutom inte acceptera att ens sambo (som brudparet aldrig träffat) inte är bjuden surar man inte över, så länge brudparet inte gör de för att vara elak. Gillar man inte läget så tackar man snällt nej.

Att vara sambo medför inte att man automatisk är bjuden, bröllop kostar pengar och de är upp till brudparet att bestämma vilka man vill bjuda in, vilka dem priotera. Jag hade ALDRIGT valt en kompis sambo som jag aldrig träffat framför en kompis som jag träffas mer med. Bröllop har en budget och man får anpassa sig efter den, ibland innebär de man priotera vis framför annat.

Jag hade inte blivit sur om jag inte blivit medbjuden till en person jag aldrig träffat om vårt förhållande dessutom är nytt så ännu mindre. Hade jag blivit de ändå så hade jag känt tacksamhet trots jag hade behövt åka en bit bort som innebär en kostnad. kan jag inte ta den kostnade så för fan tacka då snällt nej...

• Lina_K

Blir man inbjuden av goda vänner eller familj man har en bra relation med är det klart man ska vara glad och tacksam MEN en inbjudan kan även inebära krångel och det måste en blivande brud förstå.

• Sörön10

Jag har alltid blivit tacksam och ärad av alla inbjudningar jag har fått! Därmed inte sagt att jag alltid kunnat gå. 

Det är inte riktigt samma sak tycker jag! Jag kan iaf skilja på de två, inbjudan och ev. närvaro.

Men jag blir fortfarande jävligt lack om nån börjar älta sina problem med mig och kräver att JAG ska lösa dem. Då kan de hellre försöka lösa det själva, be om råd eller bara lägga ner! 

Och jag tycker heller inte att ni ska behöva "paxa" sovplatser åt de närmaste! Vi förbokade stugor åt folk och var noga med "först till kvarn"! Det gällde alla. Oavsett omdet var en släkting vi aldrig umgås med eller världens bästa kompis som vi pratar med varje dag! Blir lättast så. Lika för alla! Då slipper man också det jobbiga med att dra en gräns. 

• Gorgeousnes

När jag provade brudklänningar för några veckor sedan så sa biträdet till mig att det är en ÄRA att bli bjuden på bröllop och det tackar man inte nej till.

Det lät så fint när hon sa det och jag tog det till mig. Nu är det snart 2 månader kvar till vårt bröllop och vi har fortfarande inte lokal alltså har inga inbjudningar gått ut alltså har vi väl kanske ev. allt sånt här tjafs framför oss. Hälften av våra gäster kommet från utlandet. Men dom vet vilket datumet är iaf :)!

• Katarina Michael
    Gorgeousnes skrev 2010-07-01 13:00:31 följande:
    När jag provade brudklänningar för några veckor sedan så sa biträdet till mig att det är en ÄRA att bli bjuden på bröllop och det tackar man inte nej till. Det lät så fint när hon sa det och jag tog det till mig.

Precis så ser jag med de som!!

• tisdag

Jag var nog lite otydlig när jag skrev igår. Var bara så irreterad och behövde skriva av mig!

För mig är det så att familjen kommer inte alltid först, tyvärr. För mig är inte blod tjockare än vatten. jag var naiv och ville (återigen) tro det, men det visar sig gång på gång att jag har fel. Detta beror givetvis på att delar av min familj har svikt gång på gång och hur mycket jag än har försökt att rädda relationerna har jag bara fått skit tillbaks.  Min systers sambo är inte bjuden av den enkla anledningen att jag knappt känner min syster alls längre. . Jag har aldrig fått se hennes sambo ens på kort och enligt min yngre bror som bor närmare min syster och umgåtts med henne mer är sambon väldigt omogen och ställer gärna till med scener. Jag undviker helst sådant om jag kan på mitt bröllop. Min mammas sambo är en idiot, ursäkta uttrycket.  Sen om det bryter mot någon ettikett-regel att inte bjuda dem struntar jag faktiskt i.  Det är Mitt bröllop och jag känner att om det är någon gång jag verkligen ska få känna efter vad jag mår bäst av så är det den dagen!

De som är tingade sovplatser i första hand är min pappa och hans sambo (som har tagit sig an mina barn som en mormor)  och min äldre bror med familj. De andra gästerna har ordnat boende själva utan minsta klagomål.

Och ja. jag tycker också att man ska vara tacksam att man blir bjuden på någons bröllop! Om jag kunde skulle jag givetvis bjuda alla jag känner för att dela denna dagen med oss. Nu är inte läget så och då tycker jag allt att de som får en inbjudan ska känna sig utvalda. Jag känner mig hedrad och oerhört tacksam om jag får en inbjudan. Och så särskilt om jag är inbjuden till att dela dagen med någon som jag inte har så nära relation till. Att de ändå vill ha mig där på sin stora dag!

• sun moon

Vi är många med knepiga förhållanden i familjerna. Så jag håller med om att blod inte är tjockare än vatten. Gör det som får dig att må bra på er dag. Passar det inte din mor och syster så får de väll låta bli att komma. Förstår inte varför bröllop ska locka fram så många negativa sidor

Svar på tråden familjegräl inför bröllop (långt!)