• fluff2011

    Bröllop 2011 Norrköping/Linköping?

    Hej!

    Är det någon mer än jag som planerar bröllop i antingen Linköping eller Norrköping nästa år? Vad har ni bokat in redan? Vi har inte bokat något än och funderar på hur god tid man behöver vara ute... Vi har inte ens bestämt vilken stad vi ska vara i..! Någon som har tips på frisör, makeup, fotograf osv i trakten? Erfarenheter av olika festlokaler och kyrkor mottages också tacksamt!

  • Svar på tråden Bröllop 2011 Norrköping/Linköping?
  • SnowFairy

    Halloj,


    Jag och min sambo gifter oss i Linköping den 14 maj 2011 :D


    Jag har börjat titta på bröllopsklänningar och var till Norrköping förra helgen och hittade en klänning med stort K.


    Jag kan tipsa om fotograf Anneli, (www.alafoto.se), hon är jättegullig att ha och göra med och duktig. Vi har inte bestämt oss för vem vi ska välja än, men det ska ske snarast när vi har fått en mer preliminär bekräftelse från festlokalen. Då ska vi även börja boka lite annat.

  • fluff2011

    Låter trevligt med maj-bröllop! Vi hade också funderingar på att gifta oss på våren men allt passade lite bättre i augusti så det blev det istället.


    Kul att du hittat en bra klänning! Var du på någon affär i Norrköping?


     


    Festlokalen är det som känns svårtast tycker jag, vi har lite tight budget så jag vill helst ha något ställe där vi kan välja catering själva och kanske ordna en förrätt på egen hand men det är inte så ofta som det går. Sen vill vi gärna vara en bit ut på landet, gärna vid en sjö... Men vi kanske har något på g som vi hoppas på!


    Har du funderat på håruppsättning och make up? Det blir så himla dyrt tycker jag så jag funderar på att försöka få tag på någon glad amatör som kan hjälpa mig. Men det är ju ett tag kvar så vi får väl se :) Det är kul att planera i alla fall!

  • jeami174

    Vi gifter oss 110806 i Linköping :)
    Har tittat på flera olika kyrkor samt festlokaler. Nu har vi preliminär bokat en lokal som för tillfället känns rätt!

  • SnowFairy

    Fluff2011,


    Ja, och den 14 maj är inte vilken dag som helst heller utan det är vår 3-års dag som ett par :) Hår och make-up har jag börjat fundera på. Sminket får nog bli på MakeUp Store, men håret har jag ingen aning om vart jag ska boka. Jag tror jag vet ungefär hur jag vill ha det, så det är väll bara att gå till några olika höra vad de kan göra. 


    Jag gick till Rafaela Mode i Norrköping, hon som jobbade var jättegullig och de hade ganska många klänningar att prova. Jag har varit på Partyworld här i Linköping också och de är superduper duktiga och kundbemötandet var toppen! Jag har funderat på att gå till Bröllopshuset bara för att få prova några fler klänningar, men deras bemötande är inte det bästa (av egen erfarenhet sen tidigare) och jag har hört rykten som säger det samma.


    Har du några planer än? Hur går det med lokal? Har du sett denna herrgård? www.sandviksherrgard.se/


     


     


    jeami174,


    Å, grattis! Vilken lokal har ni fastnat för?

  • vickanofilip

    vi ska gifta oss på vår 5 års dag 20 augusti 2011.. har preliminärbokat villa fridhem och krokeks kyrka men det blir lite för dyrt med fridhem så vi sneglar lite på söderköpings brunn... problemet blir bara om det blir för långt att åka för gästerna  från krokek till söderköping.. det tar nog 50 minuter.. annars så kanske det får bli brunnskyrkan men jag har så många minnen från krokeks kyrka så jag vet varken in eller ut,, tips på bra lokaler mottages tacksamt gärna ut mot bråviken/krokek/åby.har inte kollat klänning än men jag vet hur jag vill se ut.. håret känns som om det blir dyrt att fixa men jag vill ju vara fin samtidigt..
    Hur mkt har ni i budget uppdelat på fest och klänning ring hår smink etc? Vi ska ha 75 gäster varav ca 20 barn och jag tycker MAX 100 000 kr för ett bröllop..villa fridhem kostar bara festen 1995 per person(vuxen) och 700 kr barn! söderköpings brunn tar ca 1000 kr/ vuxen så det är ju ett billigare alternativ. jag vill lägga max 10 000 på klänning och då är vi uppe i 85 000 så övriga 15 000 ska räcka till foto, hår , transport, smink, kläder till brudgum näbb och tärnor.. ringen kostar 6000 så då blev det bara 9000 kvar..känns lite taight..glömde att barnen kostar också..kanske 10 000 så redan nu är vi 1000 kr back.. ge mig alternativ!

  • ClaraH

    Vi ska gifta oss 03 juli, med ca 40 gäster i Linköping. Sen kommer vi har en fest i Stockholm, där vi bor för ca 70 gäster (20 augusti). Vi funderar på att gifta oss i Gamla Linköping. Det blir en borgerlig vigsel med brudskål efteråt och snittar. Sen middag nere på stan (varmraätt och tårta). Sen kommer den dagen att vara slut, dvs. rätt så tidigt. Vi går till vårt hotell för bröllopskväll/natt.

    Dans och party sparar vi till Stockholmsfesten. Hår tänkte jag göra på Hairstyle, de är jättebra. Make up vet jag inte ännu. Funderar på att göra det själv, men jag vet inte. Jag vill ha en kort klänning, men det verkar omöjligt att få tag i en som jag vill ha, så jag får nog sy den. Då kan man ju också satsa på lite exklusivare material utan att det kostar för mycket.

    Vi håller på och söker lokaler just nu och kommer att boka så fort allt faller på plats. Det är väl lokal som jag kännar att man måste ta tag i nu.

    Vi har förresten beställt vigselring redan. Vi gjorde det i förra veckan samtidigt som vi beställde förlovningsringar. Jag ville ha något som passar ihop. Frieriet kom den 17/7, så vi har letat ringar sedan dess. Vi får vänta till i början av september med att få dem.

  • Carstef2010

    Jag gifte mig nu i somras och vill ni ha en jätteduktig fotograf så kan jag varmt rekommendera Karin Froom. www.karinfroom.se. Hon är verkligen jätteproffsig och kanonduktig.

  • Carstef2010

    Vickanofilip: Vi gifte oss i Bjälbo kyrka och hade festen på Gamla slottet i Bjärka Säby, där emellan är det ca 60 min och det gick alldeles lysande. Jag hörde har inte hört någon klaga på att det var för långt att åka. Tycker absolut att du ska ta den kyrka som du känner starkast för. Jag resonerade som så att det är min dag och mina beslut och är det någon dag man "får" vara väldigt egoistisk så är det den dagen man gifter sig kan jag tycka

  • ClaraH

    Är det någon som har tänkt på fotograf? Jag funderar också på make up i Linköping. Ska man göra det hos frisören eller separat någon annanstans?

Svar på tråden Bröllop 2011 Norrköping/Linköping?