• Bluppen

Samma år...

Vi har nyligen fått veta att våra närmste vänner ska gifta sig nästa år. Jag och min sambo, sedan 10 år, har också funderat på att gifta oss under det kommande året. Det är dock inget som vi har nämnt för någon ännu. Nu undrar vi om man "får/kan" gifta sig samma år som bästa vännerna? Vi har inte samma kompiskretsar och bor i olika städer. Cermoni och fest kommer antagligen att se helt olika ut. 

• Svar på tråden Samma år...
  • 100703 M och B

Bästa är väl att fråga? Får och får.. det enda jag hört är att man ska försöka undvika att gifta sig samma år som familj/släktingar men det är inte heller ett måste. Om man bara kollar med vederbörande först.

Min blivande svåger gifter sig i september, vi nu om en vecka. Det är helt ok med oss! :)

• kk16247

så klart ni kan! Ni kan ju se till att det inte blir alltför tätt inpå varandra bara...

• pyrro

NÄRA släktingar till oss gifter sig ett par veckor innan trots att vi skickat ut våra inbjudningar innan.....vi blev inte tillfrågade

• Zia 20090618

Äh, är väl klart ni kan :) Kanske kan undvika att boka datumen alltför nära bara ;)

• soon and very soon

varför skulle man inte kunna gifta sig samma år??

• pyrro

vänner samma år.....no problemas,
    syskon samma månad mindre kul

• Trasan99

Vi hade redan fått inbjudan till en väns bröllop när vi funderade på vårt datum, som då skulle infalla två månader före deras, vi kollade med dem innan för säkerhets skull, de tyckte inte att det var något problem. Hade vi väntat ett år hade det krockat med något annat par osv, många i vår bekantskapskrets är i giftasåldern nu, så det hade inte gått att undvika. Men det är ju snällt att kolla med berörda först, så de inte känner sig överkörda.

• Flotten

Finns det någon som verkligen frågar andra brudpar om de kan gifta sig sammar år? De enda som det blir lite jobbigt för är väl ändå de gäster som blir bjudna på ett flertal bröllop under kortare tid, alltså med kostnader, ev. ledigheter osv.
    Det kan inte vara så att man skall bli TILLFRÅGAD om det funkar att andra gifter sig, det måste väl ändå vara upp till de personer som vill gifta sig hur de vill göra. Här kommer väl BT mantrat till sin rätt, VI GÖR SOM VI VILL-DET ÄR VÅRT BRÖLLOP!

• pyrro

flotten>> Visst man gör som man vill! Och jag tycker heller inte att man behöver fråga kompisar som gifter sig samma år..... men om tex min syster skickar ut en inbjudan till ett bröllop 2 veckor innan vi tänkt gifta oss, jag då skulle jag välja att skjuta på vårt bröllop om jag inte redan skickat ut inbjudan.

• FiaLottaoälsklingen

jag och min bror gifter oss med tre veckors mellanrum - no problems! vi har bara en liten släkt gemensamt och sedan helt olika vänner

ett par i vår bekantskapskrets gifte sig i februari och det kommer vara cia 20 pers från det bröllopet som kommer på vårat nu i sommar, de tycker bara att dte är roligt att gå på två bröllop samma år

gör vad som känns bäst för ER!

• Niini

Självklart kan man! Som det ser ut nu är det vi och två till ur samma kompiskrets som gifter sig nästa år, med ca 1 månads mellanrum :P

Ta kontakt med det andra paret o kolla deras datum, så ni inte tar samma helg! Ni kan ju hålla det som en hemlighet sinsemellan :)

• Niini
    Flotten skrev 2010-06-27 00:17:10 följande:
    Finns det någon som verkligen frågar andra brudpar om de kan gifta sig sammar år? De enda som det blir lite jobbigt för är väl ändå de gäster som blir bjudna på ett flertal bröllop under kortare tid, alltså med kostnader, ev. ledigheter osv.Det kan inte vara så att man skall bli TILLFRÅGAD om det funkar att andra gifter sig, det måste väl ändå vara upp till de personer som vill gifta sig hur de vill göra. Här kommer väl BT mantrat till sin rätt, VI GÖR SOM VI VILL-DET ÄR VÅRT BRÖLLOP!
    Visst kan man göra som man vill. Men jag tycker ändå man kan fråga om datumet de andra tänkt sig.. Hur kul blir det annars om ens gemensamma vänner är tvugna att välja då man lyckjats pricka in precis samma dag ;)
  • sunzhine

Min sambos syster har precis för 2 veckor bestämt sig att gifta sig dagen efter oss... Hon är dock inte bjuden på vårt bröllop då vi inte pratar med varandra, men vårt bröllop är planerat sen 1 år tillbax o hon vet om det. Så allt e möjligt!

• Flotten

"Niini" jag svarade på TS fråga om man kan gifta sig samma år som vännerna gifter sig. Jag förutsatte då att de valt varsin dag eftersom det inte informerades om det i frågeställningen.
    Gifter man sig samma dag så antar jag att man inte är bästa vänner utan att man är bekanta eller känner till varann MEN kanske rädd att det andra paret skall "ta" ens påtänkta gäster.
    Ärligt talat så hade jag struntat i om andra väljer det datum jag valt, det finns trots allt fler brudpar på året än det finns dagar!

• att säga ja

samma år är väl klart man kan gifta sig! jag får erkänna att jag varit lite oroligt för att ha vår fest 3 veckor innan kusinens bröllop. Gifte oss gjorde vi i hemlighet några månader tidigare. men samma år tycker jag tveklöst man får. tänk om många kusiner är jämngammla eller man har många kompisar i samma ålder, isf skulle man ju få vänta jättelänge på att gifta sig:)

• Rufsas

Vi har ett kompisgäng där fem par (förutom oss) är förlovade och planerar bröllop. Om man inte får gifta sig samma år så skulle det dröja fem år innan "de sista" får gifta sig.

SJÄLVKLART får man gifta sig samma år.

Svar på tråden Samma år...