Den församling du bor i är tillhandahåller utan extra kostnad präst, musiker, vaktmästare och kyrkolokal. Eftersom man i regel är flera präster och schemalägger vigslar, dop och begravningar en tid i förväg är det inte säkert att den präst man vill ha tjänstgör den dag man vill ha.
Vill du att en präst från en annan församling ska viga er så är det oftast dennes eget beslut hur man gör; vigselförsamlingen vill ju knappast betala en präst till när man redan har en som arbetar den dagen. Det betyder att prästen antingen får räkna in det i sin arbetstid hos sin egen församling (inte så troligt) eller att prästen får göra det på sin fritid. Personligen brukar jag avstå från sådana vigslar om det inte rör personer jag är nära slakt eller vän med, eftersom jag värderar den fritid jag har såpass högt.
En del församlingar kan också tillfälligt anställa en präst från en annan församling och sedan debitera brudparet kostanden, men det är inte så vanligt. Beroende på hur man räknar tid och timtaxa skulle jag tro att det för brudparet i så fall skulle handla om mellan 2.000:- och 4.000:-
Men de församlingar jag varit i har tyckt att det blir för mycket strul med sådant och vill att brudparet löser det direkt med den präst de vill ha.