• Jämntjock

"Egen" präst?

Vi skulle vilja välja präst själv, från en annan församling. Som jag förstått det så är det inga problem men att man eventuellt får betala en extra avgift. Någon som vet mer ingående vad det kostar att välja en "egen" präst?

Tack på förhand!

• Svar på tråden "Egen" präst?
  • lydice

Du skall inte behöva betala något, för så vitt jag vet skall det ske en cleering (hur nu det stavas) mellan församlingarna. Men mitt tips är att ringa till den församling där du skall gifta dig och höra efter!
    Eller den präst du vill ha, inget alls att skämmas över!!!!

• Jämntjock

Jag hade också för mig att det var så, men överallt jag läser på svenska kyrkans hemsida och på nätet så står det att det kan utgå en extra avgift och att den kyrkan/församlingen man gifter sig i inte är skyldiga att tillhandahålla "rätt" präst.

• lydice

ja precis så kan det vara, så hör efter. Alla gör inte riktigt lika nämligen...

• Jämntjock

Jag frågade när jag preliminärbokade kyrkan och fick då svaret att jag själv kontaktar den präst jag vill ha, men jag glöde så klart fråga om kostnaden...

• Burre Präst

Den församling du bor i är tillhandahåller utan extra kostnad präst, musiker, vaktmästare och kyrkolokal. Eftersom man i regel är flera präster och schemalägger vigslar, dop och begravningar en tid i förväg är det inte säkert att den präst man vill ha tjänstgör den dag man vill ha.

Vill du att en präst från en annan församling ska viga er så är det oftast dennes eget beslut hur man gör; vigselförsamlingen vill ju knappast betala en präst till när man redan har en som arbetar den dagen. Det betyder att prästen antingen får räkna in det i sin arbetstid hos sin egen församling (inte så troligt) eller att prästen får göra det på sin fritid. Personligen brukar jag avstå från sådana vigslar om det inte rör personer jag är nära slakt eller vän med, eftersom jag värderar den fritid jag har såpass högt.

En del församlingar kan också tillfälligt anställa en präst från en annan församling och sedan debitera brudparet kostanden, men det är inte så vanligt. Beroende på hur man räknar tid och timtaxa skulle jag tro att det för brudparet i så fall skulle handla om mellan 2.000:- och 4.000:-

Men de församlingar jag varit i har tyckt att det blir för mycket strul med sådant och vill att brudparet löser det direkt med den präst de vill ha.

• Hjartafró

Vi valde en präst från en annan församling än den vi gifte oss i. Det kostade ingenting.

• Jämntjock

Tusen tack för era svar!

Jag glömde säga att den kyrkan vi gifter oss i inte ingår i den församling vi tillhör, lite otydligt det där Jag vill väldigt gärna ha en annan präst än den som tjänstgör i församlingen vi gifter oss i, och den jag vill ha tillhör ytterligare en annan församling. Oj, vad krångligt det blev! Vi tillhör församling 1, vill vigas i församling 2 av en präst från församling 3

Svar på tråden "Egen" präst?