• Pesco

Resepengar i present

Jag gillar inte att få saker som jag inte vill ha men ändå måste spara typ livet ut för att visa att jag har dom och gillar dom. Tänk vad mycket otäckt man kan få i bröllopspresent! Är det ofint att avsäga sig presenter och be om pengar till bröllopsresa? 50 spänn kan man äta mycket god mat för nån annan stans...

• Svar på tråden Resepengar i present
  • Magica

Pesco efterlyste någon som redan gift sig och önskat sig resepengar.
    Här har du en!!...

Jag ska börja med att säja att vi fick inte en enda otrevlig kommentar om att vi hade önskat oss bidrag till bröllopsresan. För skriver man "bidrag" så får ju var och en tolka det som dom vill. Ett bidrag kan ju vara solkräm t.ex...

Menade du hur mycket folk ger per familj, eller hur mycket vi fick ihop allt som allt??

• Merethe

Hej Pesco!
    Vi fick ihop 13.500....

• hea

Vi har önskat oss fickpengar till resan.Vi förväntar oss inga jättesummor men äter hellre något gott på vår bröllopsresa än får tex porslin som vi har massor av. Jag värderar inte människor olika för att jag får olika summor i tex födelsedagspresent-alla ger efter sin förmåga.Jag tycker det är bättre att få/ge pengar eller presentkort än en sak som bara köpts för att det ska så vara.

• Kullan

Vi kommer också att önska oss resecheckar när vi gifter oss nästa år och jag ser inget fel i det. Förr var det annorlunda för då hade oftast inte brudparet bott ihop innan och behövde det mesta men idag har man vanligtvis varit sambo några år så skåpen är rätt fulla! Bättre bröllopspresent än bidrag till en underbar resa kan man väl inte ge bort/få?! =)

• Smulu

Summan pengar man ger har att göra med vilket förhållande man har till brudparet, samt hur mycket pengar man har att röra sig med.
    100 kr från Faster 55 som är mångmiljönär är snålt.
    100 kr från kusinen 13 år som får månadspeng är nästan för generöst.

• Peters Ina

Vi önskade oss bland annat resecheckar vilket ingen tyckte var konstigt. Vi fick så pass mycket att det räcker till en bröllopsresa nästa år, vi fick även en weekend i Stockholm samt en massa andra saker som vi önskat oss.

• Evangeline

Vi skrev så här i infobladet som följde med inbjudan:
    "Den största gåvan ni kan ge oss är att komma på vårt bröllop, MEN om ni absolut vill ge oss något mera så tänk såhär: De har två hela hem sammanslagna i garaget och fem barn.... Alltså behöver vi inte några prylar utan bara lugn och ro och tid för varandra. Ge oss i så fall ett litet bidrag till vår bröllopsresa."
    Ingen har reagerat negativt. Min mamma gav oss "bidrag" i form av barnvakt när vi reser.... bara en sån sak!!!

• Therése

Vi önskade oss pengar till resa och fick det + en del annat dessutom. Jag vet inte ännu hur mycket pengar det blir men förutom mina föräldrars bidrag är vi uppe i ca 6 000 kronor på endast 12 gäster! Mina föräldrar ville betala vårt bröllop vilket de inte fick så jag gissar att de kommer att ge oss ett rejält resebidrag i stället. Mycket mer än vi väntat oss alltså!

Några gäster gjorde en rolig sak av det; de hade slagit in en vanlig resekatalog i ett paket och lite här och där i katalogen hade de satt fast sedlar i olika valörer med häftmassa. Riktigt spännande att sitta och bläddra igenom katalogen och hitta pengarna efteråt!

• josgr

Hej,

Vi ska också önska oss bidrag till resa, för precis som många andra har vi redan två boenden nerpackade och snart sålda på loppis.

Men, skrev alla något om det in inbjudan? Vi kommer att bila till Italien och resecheckar kanske inte funkar, har någon förslag på lösning?

/Josse

• Brud i Augusti

Vi önskade oss också bidrag (bl.a.) till bröllopsresan som går av stapeln i mitten av december.

Vi fick 1 500 kronor i resecheckar på byrån där vi köper biljetterna av mitt jobb och 10 000 kronor i bidrag av svärföräldrarna. Dessutom fick 4 600 kronor i presentkort på Duka av släktingar etc. PLUS en massa fina presenter.

Vi tog kort på ALLT med vår digitala kamera under presentöppningen (alldeles själva dagen efter) och tänkte lägga ut på vår hemsida (som vi refererar till i vårt tack-kort som skickas i veckan).

Det MÅSTE inte vara på ett visst sätt, men man kan tänka på hur man formulerar sina önskemål - som Evangeline gjorde. Våra mammor framförde våra önskningar.

Kram Sanna

• M68

Vi skrev en not på info-lappen i inbjudan som gick ut på att om de behövde tips med en ev gåva så mottager vi gärna bidrag till resan, då vi redan har det mesta annat vi behöver. Har någon en jättebra idé på present är de ju därmed inte tvingade att ge oss pengar. Det är ju mer för att underlätta för gästerna när vi själva inte önskar oss något speciellt. Det roligaste är ju som sagt att de kommer!
    Vad gäller summa är seden att bröllopsgåvan bör motsvara kuvert-avgiften...

• Mrs Eire

Varför tycker många att det är trist att ge bort pengar för då er paret hur mycket man ger?? Det är ju precis samma sak om man köper en present om de önskat ig. Paret vet ju vad de önskat sig kostar.

• Ikka

När jag var på bröllop i sommras så stod det inget om att de ville ha pengar, vi köpte en skål till brudparet, och tyckte att presentbordet såg lite snålt ut... Men sedan fick vi veta att de fått nästan 20 000 i kontanter med!! Synd att de inte sa att de ville ha pengar, det hade vi gärna gett pengar så att de kunde köpt något de ville ha.

• Cicci

Hej!

Vi önskade oss resepresentkort när vi gifte oss och det var endast två stycken som köpte det. Blev lite besviken för många av de andra köpte saker vi inte hade med på vår önskelista och det känns så här i efterhand lite respektlöst. Hade hoppats på mer i resepresentkort eftersom vi verkligen har allt vi önskar oss men vill ut och resa.

Cicci

• Ejnie

Vi önskade oss "upplevelser" och presentkort med hänvisning till vårt synnerligen trånga boende och fick i stort sett bara sådant.
    Sen får man förstås ta hänsyn till givaren också, vi fick t.ex. en del arvegods som ju inte var utbytbart mot kontanter (och som vi trots platsbrist belv mycket glada över), men jag misstänker att det som det reageras på generellt är mer vanliga nyköpta saker, t.ex. glasskålar, kaffekoppar osv framförallt om man avböjt den typen av presenter.

Svar på tråden Resepengar i present